Iran Newspaper

شهرآشوبی جلیقه زردها در شانزه لیزه

تظاهرات علیه سیاست های اقتصادی مکرون برای دومین هفته پیاپی ادامه یافت

- فرحناز دهقی خبرنگار

ســطل زبالههای به آتش کشــیده شــده، بــوی دود و گاز اشــکآور متراکــم در هــوا، صف منظم ســربازان زره پوش و ســپر به دست تازهترین تصویر شهر عشاق است. روز گذشــته مــوج خروشــان معترضــان فرانســوی در اطــراف «طــاق پیــروزی» خیابــان شــانزه لیزه، جمــع شــدند تــا بار دیگــر اعتــراض خود را نســبت بــه گرانی سوخت ابراز کنند. خیابانی که در روزهای دیگــر پاتوق مشــتاقان مد و روشــنفکرا­ن پاریســی بــوده، ســه روز متوالی اســت که آرامــش خــود را به هیاهــو و درگیریهای داخلــی داده اســت آنچنــان کــه برخی را نگــران کــرده که شــاید جنگــی داخلی در این کشــور بــه راه بیفتــد. در روزهای دیگر اگر شــانزه لیزه محل پیادهرویها­ی نرم و آهستهگردشگ­رانمشتاقاز­سراسرجهان است، طی سه روز اخیر زیر پای معترضان خشــمگین و نیروهــای پلیس بــه عرصه نبرد گاه تن به تن آنها محدود شده است.

بــه گــزارش یورونیــوز، جمعیــت معتــرض بــا جلیقههــای زرد رنگ تنها یــک خواســته دارد: کاهــش قیمــت. درگیریهــا­ی روز گذشــته میان مــردم و نیروهای پلیس از لحظهای آغاز شــد که چنــد معتــرض تــالش کردند از ایســت بازرسی عبور کنند و به خیابان شانزه لیزه بروند. از جمعه شــب نیروهــای امنیتی تدابیــر الزم را بــرای جلوگیــری از بــروز خشونتها و تخریب مغازهها، چراغها، تابلوها و دیگر عناصر شــهری اندیشیده بودنــد. در همین راســتا، پلیس فرانســه به خبرگــزاری رویترز گفت، 122 نفر را که قصــد تخریب امــوال عمومی داشــتند، دســتگیر کرده است. کریســتف کاستانه، وزیــر داخلــی این کشــور شــنبه صبح به خبرنگاران گفت: «آنچه مهم است، این اســت که بگذاریم کسانی که میخواهند تظاهراتکنن­د،تظاهراتکنن­د،اماجلوی کســانی را که فقط میخواهند خرابی به بــار بیاورند، مانند چیــزی که هفته پیش اتفاقافتاد،بگیریم.»

فعاالن موسوم به جلیقه زرد، جمعه شب از مردم دعوت کردند به خیابانهای پاریــس بیاینــد تــا امانوئــل مکــرون، رئیسجمهــو­ری فرانســه، را مجبور کنند تصمیمخودرا­مبنیبرافزا­یشمالیاتها روی سوخت لغو کند. این موج اعتراضی از دو هفتــه پیش در سراســر فرانســه آغاز شــد. نخســتین مرحله ایــن اعتــراض در بستن جادهها نمود پیدا کرد؛ معترضان تالش کردند با مســدود کــردن جادههای کشورباعثاف­زایشترافیک­شوندوتبادل کاال میــان شــهرهای مختلــف فرانســه با مشکلروبهرو­شود.

برخــالف دفعه گذشــته کــه نیروهای پلیــس بــه معترضــان اجــازه تجمــع در شــانزه لیزه - بلــواری نمادین در نزدیکی کاخ ریاستجمهور­ی - را ندادند، این بار مقامها اجازه دسترســی را صــادر کردند. مقامها اعالم کردند بــرای کنترل جریان اعتراضها 5 هزار نیروی پلیس و مسلح در پایتخــت حضور پیــدا کردنــد و 5 هزار نیروی دیگر در سراسر فرانسه برای کنترل جلیقه زردها به کار گرفته شــدند. قیمت گازوئیل که پرمصرفترین ســوخت برای خودروهــای فرانســه اســت طــی 12 مــاه گذشته حدود 23 درصد افزایش داشته و به طور متوسط به لیتری 1.51 یورو رسیده است. دلیل این افزایش قیمت، باال رفتن قیمــت جهانــی نفــت در 12 ماه گذشــته پیش از ســقوط اخیــر و همچنین مالیات مــازادی اســت کــه دولــت مکــرون بــرای حمایت از کمپین خودرو سالم و سوخت ســالم بر مواد هیدروکربن در ســالجاری میــالدی قــرار داده کــه بــه ازای هــر لیتــر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است.

فعــاالن جلیقــه زرد بــرای دعــوت از مــردم بــه منظور حضــور در ایــن تجمع، در شــبکههای اجتماعی صفحاتی ایجاد کردنــد و از آنهــا خواســتند بــه جمعیــت معترضــان بپیوندنــد. صفحه فیســبوک آنهــا در عرض چنــد روز بیــش از 46 هزار دنبالکننــ­ده پیــدا کــرد. پلیــس فرانســه میگویــد، بزرگتریــن نگرانــیاش از افزایش اعتراضها و از کنترل خارج شدن اوضاع این اســت که فرصتــی برای رخنه راستگرا و چپگراهای افراطی فراهم شود. لوکاس لگه خبرنگار راشاتودی در فرانسه در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویری از خود خبر داده که طی تیراندازی پلیس با گلولههایپا­لستیکیزخمی­شدهاست. ■ ازکاهشقیمت­هاتااستعفا­یمکرون

با تندتر شدن درگیریها، خواستههای برخــی از معترضــان بزرگتــر میشــود. بــه گــزارش رویتــرز، تــری پــاول والــت هماهنگکنند­ه جلیقه زردهــا در پاریس درباره هدف از تظاهرات گفت: «افزایش مالیــات ســوخت، کاســه صبــر مــردم را لبریــز کــرده و فعــاالن خواســتار برگزاری همهپرســیا­ی برای استعفای مکرون در این کشــور هســتند.» در میان شــعارهای روز گذشــته نیز «مکرون استعفا» شنیده شــد تــا نشــان از عــزم راســخ معترضان برای برکنــاری او در صورت نشــان ندادن نرمــش از خــود داشــته باشــد. والــت در ادامــه افــزود: «مــردم فرانســه بشــدت با سیاســتهای اقتصادی مکــرون مخالف هستند. مردم بر این باورند که اصالحات اقتصادی تنها به ضرر شــهروندان عادی اســت و مکــرون ثروتمنــدا­ن ایــن کشــور را ثروتمندتــ­ر کــرده اســت. مکــرون بایــد مشــکالت کنونی مردم را حل کند، وگرنه تبعات آن برعهده خودش است». ■ گســترش نفوذ جلیقه زردها به خارج از مرزهایفران­سه

دامنــه تأثیــرات ایــن جنبش نــه تنها سراسر فرانســه را در بر گرفته است، بلکه خــارج از مرزهــای این کشــور، بــه بلژیک نیز رســیده اســت. به گزارش گاردین، روز جمعهمعترضا­نبلژیکینیز­بهخیابانها آمدند تا علیه نخستوزیریش­ــان شعار ســر دهند و خواسته استعفای او را مطرح کنند. طی این تظاهــرات، میان نیروهای پلیس و جلیقه زردها درگیری روی داد. ■ جلیقهزردها­چگونهمتولد­شدند؟

جنبــش اعتراضــی جلیقــه زردها با اعتراض پریسیلیا لودوســکی، زن جوان 32 ســاله شــروع شــد کــه بــرای کاهش قیمت ســوخت در فرانســه طوماری در اینترنت منتشــر کرد و از مردم خواســت آن را امضــا کنند. اگرچــه او این طومار را نوشــته بود اما پــس از آنکــه در ماه اکتبر روزنامــه لوپریزیــن گزارشــی دربــارهاش منتشــر کــرد، مــورد توجــه مــردم قــرار گرفــت و رفتــه رفته بــه امضاهــا افزوده شــد. همزمان دو راننده بین شــهری در فیسبوک، برای حمایت از این خواست، گروهــی با عنوان «تجمــع ملی مخالف افزایش قیمت سوخت» تشکیل دادند و رفتــه رفته این جنبش به بدنه مردمی راه پیدا کرد و بر شــمار حامیانش افزوده شــد. والری کاســانوا یکــی از اعضای این جنبــش چنــد صدهــزار نفری اســت که علیــه مکــرون در خیابانهــا­ی پاریــس شــعار ســر میدهد. او اعتقاد دارد تمام خواســتهها­ی اعضای این جنبش شبیه به هم است. کاسانوا میگوید: «ما در این جنبشازیکدی­گرنمیپرسیم­تحصیالت و کارت چیســت، درآمدت چقدر است و خانــوادها­ت چــه کارهانــد و اصــالً منش سیاســیات چیســت. مــا جلیقــه زرد هســتیم و همیــن اهمیــت دارد. مــا بــا معیارهایمت­وسطفرانسه،درآمدپایین­ی داریم. ســبد خریــد ما هــر روز از روز قبل خالیترمیشو­د.باسیاستهای­اخیر،ما در کشورمان دو طبقه داریم: ثروتمندان وکارگران.دیگرطبقهمت­وسطازبینرف­ته است. ما فقط یک خواسته داریم، اینکه شرایطزندگی­مانبهترشود.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran