Iran Newspaper

محدودیت پرداخت ارز «نیما» به اپراتورها رفع شد

رئیس سازمان رگوالتوری در گفتوگو با «ایران»:

- سوسن صادقی خبرنگار

چنــدی پیش حســین فــاح جوشــقانی، رئیسسازمان­تنظیممقررا­توارتباطات رادیویــی (رگوالتــور­ی) از تهیــه بســتهای برای مقابله با تحریمها و نوسان ارزی در وزارت ارتباطات و فنــاوری اطاعات خبر داد و گفت: با ارائه این بســته مشــکلی در زمینهتأمین­ارزاپراتور­هانخواهیمد­اشت. «ایران»بهاینبهانه­بهسراغحسین­فاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطاعاتورئی­سسازمانرگو­التوریرفت و در زمینه چگونگی مرتفع شــدن مشکل ارزی اپراتورهــ­ا و دیگــر موضوعــات مورد بحث روز اعم از نحوه مقابله با تحریمها، فرکانسهایب­ا استفاده،طرحرجیستری و...بهگفتوگونش­ستکهمیخوان­ید.

*** ■ این بســته مقابله بــا تحریم که از ســوی وزارت ارتباطــات و فنــاوری اطالعات تهیه و تنظیم شــده است چگونه مشــکل ارزی اپراتورهار­امرتفعخواه­دکرد؟

بــه اپراتورهــ­ا ارز دولتــی اختصــاص نمییابد و باید ارز نیما (سامانه ارزی نیما هماننظامیک­پارچهمعاما­تارزیاست که برای تسهیل تأمین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده است. با استفاده از ســامانه نیما، خریداران و فروشــندگا­ن ارز متناســب بــا نیازهــای خود نســبت به انجامعملیا­تارزیدرمحی­طالکترونیک اقــدام میکننــد.) دریافت کننــد. چون در پرداخــت ارز نیما از ســوی بانــک مرکزی نیز محدودیتهای­ی وجود دارد به همین دلیــل امــکان دریافــت ارز بــرای اپراتورها وجود نداشت که این مشکل و محدودیت از طریق مذاکره با بانک مرکزی رفع شــد. بهعبارتیبه­وسایلالکتر­ونیکیواپرا­تورها ارز دولتــی اختصــاص نمییابــد و بــرای این بخش ســهمیه ارزی نیما اختصاص دادهانــد امــا ســهمیه در نظر گرفته شــده کافــی نبــود بــه همیــن دلیــل اپراتورهــ­ا نمیتوانستن­د ارز مورد نظر خود را براحتی تأمین کرده و بــرای تهیه تجهیزات درون شــبکهای خود اقدام کنند از ایــنرو وزارت ارتباطات با بانک مرکزی مذاکراتی انجام داد تا در تأمین ارز به اپراتورها کمک کنند. ■ با توجه به شــرایط کنونی این بســته چه نیازهاییاز­اپراتورهار­ارفعمیکند؟

بــا تهیــه ارز، اپراتورهــ­ا میتواننــد تجهیزاتسخت­افزاریونرم­افزاریخود را تهیه کنند. اپراتورها باید نیازهای سخت افــزاری را بــرای توســعه و نرم افزارهــای شــبکههای ارتباطی کشــور خــود را از نظر الیســنسها به روزرســانی کننــد و بتوانند به مشــترکان خود خدماترســا­نی کرده و پشــتیبانی­های الزم را انجــام دهند. البته آنهــا برای بخــش رومینگ نیز بــه ارز نیاز دارنــد. وقتــی اپراتورهــ­ای ارتباطی کشــور بــا دیگر کشــورها قــرارداد رومینــگ امضا میکنند بایــد هزینههــا را بــا ارز پرداخت کنند.نمونهآنقرا­ردادیبودکه­دراربعین اپراتورهای­کشوربااپرا­تورهایعراق­یامضا کردنــد. البته ما ســعی کردهایــم اپراتورها تنهادرموار­دیکهتولیدد­اخلوجودندا­رد برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کنند. مهم تر اینکه کشــور ما دارای توان و دانش فنی است و در این زمینه هم از توان متخصصانداخ­لیاستفادهم­یشود. ■ برای جلوگیری از اثرات تحریم بر شــبکه ارتباطی کشــور، چه اقدامهای پیشــگیران­ه دیگریانجام­شدهاست؟

برای جلوگیــری از اثــرات تحریمها بر شــبکه ارتباطی کشــور، اپراتورها به سمت اســتفاده از پلتفرمهــا­ی داخلــی رفتهاند. در مدت زمانی کــه برای اعمال تحریمها از ســوی امریــکا فرصــت بــود اپراتورهــ­ا توانســتند نیازهــای تجهیزاتــی خــود را تأمیــن کننــد. اپراتورها در همــان فرصت حتی برای توســعه شبکههای خود تاش بســیاری کردنــد و توانســتند در برنامــهای فشــرده کارهای مهم خــود را انجــام داده و زیرســاخته­ای الزم را بسرعت توسعه دهنــد. تمــام وزارتخانهه­ا بــرای مقابله با تحریمهایــ­ی کــه امریــکا علیه کشــورمان تــدارک دیده آماده شــدهاند و مــا نیز باید بــرای جلوگیــری از آســیبهای تحریــم و حتــی حمــات بــه شــبکههای ارتباطی کشورازنظرف­نیآمادهمیش­دیمکهبموقع نیــز آماده شــدیم بــه طوری کــه در حمله اخیــری کــه به شــبکههای ارتباطی کشــور صــورت گرفــت، وزارت ارتباطــات از نظــر فنی توانست با این حمله مقابله کرده و از خسارتهایاح­تمالیجلوگی­ریکند. ■ اقدامهــای­انجــامشــ­دهتــاچــه­حــدی میتواندمشک­التاپراتور­هاراحلکند؟

اپراتورهای کشــور با وجــود تحریمها بــا مشــکل عمــدهای مواجــه نیســتند. اپراتورهــ­ا بــه کار خــود ادامــه میدهنــد ولــی اینکــه بگوییــم شــرایط ماننــد قبل اســت که بواقع درســت نیســت، چــرا که ممکــن اســت بــرای برخــی از وندورهــا محدودیتهای­ــی ایجــاد کننــد. بــه طــور حتم هزینه تمام شده تجهیزات افزایش خواهد یافــت و اپراتورها باید هزینههای اضافی بپردازند ولی تحریم بحث امروز و دیروز نیست و کشور ما سالها است که از سوی دشــمنانش تحریم شــده است. مــا راهکارهــا­ی مقابله با تحریمهــا را در این مدت آموختهایم و بر همین اســاس مشکلی پیش نخواهد آمد. ■ در گفتوگویــی اعــالم کردیــد کــه صداوســیما برای اســتفاده از باند فرکانس 700 800و مگاهرتــزی آزادســازی شــده، بــا رگوالتوریه­مکارینمیکن­دواینموضوع بــه شــورای عالــی فضــای مجــازی ارجاع شــده اســت، نتیجه این پیگیریها به کجا انجامیدهاس­ت؟

طبق مقــررات بینالمللی که از ســال 2006 تدوین شد بهدلیل دیجیتالی شدن پخــش برنامههــا­ی تلویزیونــ­ی باندهای 700 و 800 مگاهرتز آزادسازی و مقرر شد تــا از ســال 2006 تــا 2015 طبــق برنامهای مــدون از آن بــرای توســعه شــبکههای موبایلــی اســتفاده شــود. از آنجایــی کــه متولی و مدیریت فرکانس در کشور واحد بوده و زیر نظر وزارت ارتباطات و ســازمان رگوالتــور­ی اســت بــه همیــن دلیــل باید این فرکانسهــا­ی آزاد شــده در اختیار ما قرار بگیرد اما صدا وســیما معتقد اســت چــون پیــش از ایــن فرکانسهــا­ی مــورد بحــث دارای پخش همگانــی تلویزیونی بوده اســت باید در اختیار آنها باشــد. این موضــوع محل اختاف اســت و چــون در ســطوح فنی و کارشناسی قابل حل نبوده بــه شــورای عالــی امنیــت ملی و شــورای عالی فضای مجازی ارجاع شــده است تا آنها با سیاستگذاری­ها درباره این موضوع تصمیمگیری کننــد. این پرونــده هنوز به نتیجهای نرسیده است و در صورت اعام نتیجه از سوی سیاستگذارا­ن اطاعرسانی خواهیمکرد. ■قــرار اســت وزارت ارتباطــات از فرکانسهای بال استفاده در چه بخشی و در کداممناطقا­زآناستفاده­کند؟

قاعــده آن اســت کــه از ایــن باندهــا برای توســعه خدمات ارتباطــی موبایلی در مناطــق روســتایی کــه دارای جمعیت پراکنده هستند، استفاده شــود. از آنجایی که این باندهای فرکانســی پایینتر از یک گیــگا اســت و به این ترتیب بــرای مناطق روستاییبسی­ارقابلاستف­ادهاست.مهمتر اینکههزینه­سرویسرادرم­ناطقروستای­ی بهصورت چشــمگیری کاهــش میدهد. مــا میخواهیم از این باندهای فرکانســی در مناطــق محــروم و کمتــر برخــوردار از ارتباطات استفاده کنیم تا بتوان ارتباطات آن مناطق را نیز توسعه داد. ■ طرح رجیســتری تلفــن همراه بــه پایان رسیده و قرار اســت رجیستری تبلت آغاز شــود. آیا طرح رجیســتری تلفن همــراه را موفقمیدانی­د؟

طرح رجیســتری تلفن همراه بهدلیل همکاری نهادهــای مرتبط موفقیتآمیز بــوده اســت، چــرا که بــا اجرای ایــن طرح قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است. ■ گفتــه میشــود طــرح رجیســتری بــا چالشهایجدی­دیروبهروشد­هاست؟

بلــه بــا اینکه ایــن طــرح موفــق بوده اســت اما در ســال جدیــد بهدلیل برخی مشــکات بــا چالشهایــی مواجه شــده اســت، چرا کــه بهدنبال وجود مشــکات ارزی واردکننــد­گان نتوانســتن­د بــه انــدازه کافــی تلفــن همــراه وارد کشــور کننــد. از ســوی دیگر چون قیمت تلفن همراه نیز افزایش یافــت همین موضوع به کاهش واردات تلفــن همــراه دامــن زد. کاهــش واردات تلفن همراه بسیار چشمگیر بوده اســت. مردم در کشور ماهی یک میلیون دســتگاه تلفن همراه مصــرف میکردند و از ابتــدای ســال تاکنــون بایــد 8 میلیون دستگاهتلفن­همراهواردک­شورمیشداین در حالــی اســت که طبــق آمارهایی که به دستم رسیده اســت واردات تلفن همراه زیر دو میلیون دستگاه بوده است از اینرو با کمبود 6 میلیون دستگاه تلفن همراه از ابتدایسالت­اکنونمواجه­بودهایم. ■ طرح رجیســتری تبلت چــه زمانی آغاز خواهدشد؟

فعــاً منتظــر هســتیم تــا بــازار تلفن همراه تنظیم شود و سپس به موضوعات دیگــر بپردازیــم. طرح رجیســتری تبلت بهدلیــل شــرایط کنونــی کشــور بهصورت جــدی مطرح نبــوده اما کمیتــهای در این زمینــه تشــکیل شــده اســت تــا در زمــان مناسبشکلعم­لیاتیبهخود­بگیرد.

■ برخی فعاالن بازار تلفــن همراه معتقد هســتند که هنوز از طریق پاســپورت، تلفن همراهبهکشو­رقاچاقمیشو­د،آیاشمااین موضوعراتأی­یدمیکنید؟

اینموضوعقا­چاقمحسوبنم­یشود چــون عــوارض گمرکــی آن پرداخــت میشــود ولی در بحث قوانیــن و مقررات مربوط بــه واردات تلفن همراه بهصورت مســافری دارای اشــکاالتی است بهعنوان مثال در اینکه اگر فردی بیش از یک تلفن همراه بهصورت مســافری وارد کشور کند چگونه خواهد بود. البته هماهنگی کاملی بــا نهادهــای مرتبــط گمــرک و گذرنامــه صورت گرفته و تســت شــده اســت تا این گونه مشــکات نیز مرتفع شــود ولی هنوز مشــکات فنی وجــود دارد که قرار اســت آنها نیز حل شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran