Iran Newspaper

کم آبی و مهاجرت علت افزایش پیری زودرس در مناطق روستایی سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضالب روستایی سمنان: 60 هزار نفر در روستاهای استان با مشکل تأمین آب مواجه هستند

-

بیــکاری و نبــود زیرســاخته­ای اقتصــادی، اجتماعــی، فرهنگــی و ورزشــی دلیل اصلی مهاجرت جوانان و حضــور چشــمگیر ســالمندان در روســتاهای استان ســمنان است. یکی از علتهــای اصلــی ایــن اتفــاق در چند ســال گذشــته در مناطق روستایی ســمنان، کمبود آب اســت که رفع این چالــش و افزایــش امکانــات رفاهی در ثبات جمعیتی مناطق روستایی استان تأثیرگذار است.

بهگــزارش ایرنــا، «منصــور کشــاورزیا­ن»، مدیرعامــل شــرکت آب و فاضــاب روســتایی ســمنان بــا بیان اینکه 60 هزار نفر در روســتاهای استان ســمنان بــا مشــکل تأمیــن آب مواجه هســتند، افــزود: در 10 ســال گذشــته 01هزار نفر از مناطق روســتایی اســتان بــه مناطق شــهری مهاجــرت کردند و اگر ایــن وضعیــت در ســالهای آینده ادامه یابد شــاهد افزایش خالی شــدن ایــن مناطــق اســتان از ســکنه خواهیم بــود. افزایــش اشــتغال و رفــع بحــران آب 2 رکن اصلی برای ثبات جمعیتی در مناطــق روســتایی ســمنان اســت و در ســال 92 بــه 60 روســتای ســمنان با تانکــر آبرســانی میشــد کــه ایــن رقم اکنــون بــا درایــت دولــت به ۷1 روســتا رســیده اســت. مدیرعامل شــرکت آب وفاضــاب روســتایی اســتان ســمنان افــزود: برای رفع کمبــود آب در بخش آشامیدنی و کشــاورزی سمنان به 500 میلیــارد ریــال اعتبــار نیاز اســت و باید مدیران ارشد استان با تخصیص اعتبار برای رفــع این چالش در اســتان اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه 140 هزار نفر از جمعیــت 00۷ هــزار نفــری ســمنان در مناطــق روســتایی زندگــی میکنند، اظهــار داشــت: اگر در دراز مــدت برای رفع تنش آبی اقدام نشود تا سال 1420 حــدود 20 درصد دیگــر از جمعیت در این مناطق کاهش مییابد.

«ســید حســن میرعمــاد»، رئیــس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز بیکاری و کمبود آب را 2 عامل مهم مهاجرت از مناطق روســتایی و کاهش محصــوالت کشــاورزی در ایــن اســتان دانســت و افزود: کمبود آب در بسیاری از مناطق اســتان ســمنان فــرا بحرانی است و باید برای رفع این چالش اقدام کرد. خشکســالی در چند ســال گذشته به کاهش تولید محصوالت کشــاورزی دامــن زده و ادامــه ایــن روند بــه پیری زودرس در این مناطق میانجامد.

وی اضافــه کــرد: دولــت اکنــون بــه خوبی این معضل اساســی را در استان ســمنان شناســایی کرده و با راهاندازی اتحادیــه و تعاونیهــا­ی روســتایی و ارائه تســهیات بــرای نوســازی ادوات کشــاورزی شــاهد کاهــش چشــمگیر مهاجرت جمعیتی از مناطق روستایی به شهری استان بودیم.

وی خاطرنشــان کــرد: بیــش از 05روســتای دارای بیــش از 20 خانــوار با جمعیــت تقریبی 3هــزار و 500 نفر اســتان با مشــکل کمبود آب مواجهند و افزایــش تجهیــز ســامانهها­ی نویــن آبیاری در اراضی کشــاورزی گامی مؤثر برای جلوگیری از پدیده خشکسالی در این مناطق اســت. طی 4 ســال گذشته در بیــش از 25 هــزار هکتــار از اراضــی کشــاورزی ســمنان ســامانهها­ی نویــن آبیــاری تجهیــز شــده و ایــن امــر گامی مهم بهمنظور تثبیت میزان جمعیت و افزایــش رونــق کشــاورزی در مناطق روستایی بشمار میآید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran