Iran Newspaper

بازگشت «امپراطور»!

افشین قطبی سرمربی فوالد شد

-

نیمکــت تیم فــوالد در این فصــل، جایی برای حضــور مربیــان مختلــف بوده اســت! پــس از اینکه سیدســیروس پورموســوی و ایلی اســتان دســتیار رومانیایــ­یاش کــه بعد از او بــه عنوان ســرمربی سرخپوشــان اهــوازی انتخــاب شــد، نتوانســتن­د نتایــج الزم را در لیــگ برتــر کســب کننــد، عزیز فریســات بــرای دو بازی بــه عنوان ســرمربی موقت انتخاب شــد اما از روز جمعه شایعاتی مبنی بر اینکه قرار است افشین قطبی بــه عنــوان ســرمربی جدیــد ایــن تیــم انتخاب شود، منتشر شــد. اتفاقی که شامگاه جمعه به صورت رســمی رخ داد و ســاعت ۰4:۱2 سایت باشــگاه فوالد اعالم کرد که سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس، هدایت این تیم را به مدت یک و نیم فصل برعهده گرفته است.

ایــن مربــی ایرانــی- امریکایــی کــه مــدت هشت ســال کمک مربی تیم ملی کره جنوبی بود، از سال 6۸ وارد فوتبال ایران شد و هدایت پرســپولیس را در لیگ هفتم برعهده گرفت و توانســت این تیم را به مقام قهرمانی برساند. آن هم در شرایطی که 6 امتیاز از این تیم کسر شده بود و پرســپولیس در بازی آخر با پیروزی 2 بــر یک برابر ســپاهان در دقیقــه ۷9، یکی از دراماتیکتر­ین قهرمانیهای خود را به دست آورد. قطبــی پس از آن لقــب «امپراطور» را از هواداران پرسپولیس دریافت کرد.

قطبــی پــس از مدتــی کــش و قــوس بــرای ادامــه کار در پرســپولیس، بــا ایــن تیــم بــرای مربیگری در لیگ هشتم به توافق رسید اما در ادامه به ســبب آنچه خود «نداشــتن احساس امنیــت در ایــران» عنوان کرد، از ســرمربیگر­ی در ایــن تیــم اســتعفا داد و ایــران را شــبانه بــه مقصد دوبی ترک کرد.

ایــن پایــان کار قطبــی نبــود و او در تاریــخ 2اردیبهشــ­ت ۸۸3۱، بــه عنوان ســرمربی تیم ملی به ایران بازگشت و جانشین علی دایی شد ولــی برخالف آنچه وعــده داده بود، نتوانســت ایران را بــه جام جهانــی ۰۱۰2 آفریقای جنوبی برســاند. یکی از جنجالیترین اتفاقاتی که برای افشــین قطبی رقم خورد، مربــوط به ماجرایی بود که رد پای سیاســت در آن وجود داشــت. او بــه همراه تعــدادی دیگر از مســئوالن فوتبال از جمله مهدی تاج و کفاشــیان در مراســم تنفیذ ریاســت جمهــوری محمــود احمدینــژا­د در ســال ۸۸ شــرکت کرد کــه این موضــوع بازتاب زیــادی داشــت. البتــه قطبــی تأکیــد کــرد که به فدراســیون دعوتنامــه­ای فرســتاده شــده بود و او بــه عنــوان ســرمربی تیم ملی وظیفه داشــته که در این مراســم حضور پیــدا کند. وی در جام ملتهای آســیا ۱۱۰2 قطر نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت که تیم ملی با شکست مقابل کره جنوبی در مرحله یکچهــارم نهایی از دور رقابتها کنار رفت و قطبی هم که پیش از آغاز مسابقات گفته بود استعفا میدهد، از تیم ملی کنارهگیــر­ی کرد. او بعــد از جدایی از ایــران، کار خــود را در ژاپن دنبال کرد و مربیگری شــیمیزو اس پالــس، را برعهــده گرفــت کــه حاصل این تجربه ســه ســاله تنها یک نایب قهرمانی جام حذفــی بــود. او در ادامــه یک پیشــنهاد عجیب را پذیرفــت و در تیــم ملــی کوراســائو، دســتیار پاتریک کالیورت شــد. او بعد از مدتی کوتاه، بار دیگر راهی آسیا شــد و مربیگری بوریرام تایلند را برعهــده گرفت و پس از مدتی هم ســرمربی «شیجیاژوانگ اوربرایت» در لیگ دو چین شد. قطبی حاال پس از هشت سال به ایران بازگشته تا این بار در فوالد خوزستان مربیگری کند.

قطبی روز گذشته و پیش از عزیمت به اهواز دربــاره قبول هدایت فوالد، گفت: «خوشــحالم که اینجا هســتم و همچنان دل شیر دارم. برای احساس خوبی که به مردم اهواز دارم، به اینجا آمــدم. اهوازیهــا خونگرمــی خاصــی دارنــد و دوست دارم با آنها باشم تا بتوانیم فوالد بزرگ را دوبــاره آســیایی کنیم و این تیــم را به جایگاه خوبــش برســانیم.» نکتــه جالــب هــم اینکه با روی کار آمدن افشین قطبی در فوالد خوزستان تعــداد مربیان ســابق تیم ملی شــاغل در لیگ برتــر بــه عــدد چهــار رســید؛ علــی دایــی، امیر قلعهنویی، برانکو ایوانکوویچ و افشین قطبی.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran