Iran Newspaper

میهمان‌ناخوانده‌ای‌که‌راه‌نفس‌را‌تنگ‌م‌یکند

یــک متخصص از عارضه پولیپ بینی و راه های درمان آن می گوید

- پرستو رفیعی خبرنگار

پولیـــپ بینـــی، یـــک تـــوده نـــرم و البته غیرسرطانی است که معموالً در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد میشود. پولیپها در اندازههـــ­ای متفـــاوت و معمـــوالً بـــه شـــکل دانههای انگور در ســـینوسها یا مســـیرهای بینی جاخـــوش میکنند. در مـــواردی که اندازه پولیپ کوچک باشـــد معموالً مشـــکل قابل توجهـــی بیمار را تهدید نمیکند و حتـــی گاهی او متوجه این میهمان ناخوانده در دستگاه تنفسی فوقانی یا سینوسهای خود نخواهد شد اما اگر این تودهها رشد کرده بزرگ شوند میتوانند فرد مبتال را با مشکالتی مانند انســـداد مجرای تنفسی یا حتی از دست دادن حس بویایی مواجه کنند.

دکتر مهدی خواجوی رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن در گفتوگو با «ایران» به تشریح نشانههای ایجـــاد پولیپ و عوارض ناشـــی از درمان نامناسب آن میپردازد.

دکتـــر مهـــدی خواجـــوی میگویـــد: پولیپهای بینی تـــا هنگامی که کوچک هســـتند عالمـــت خاصـــی ندارنـــد، اما هنگامیکهرش­دمیکنندعال­متدارشده بیمار را با مشـــکالتی مواجه میکنند. از میان مهمترین نشانههای بزرگ شدن این تودههـــای خوشخیم میتـــوان به انســـداد بینی و اشـــکال در تنفس اشاره کرد. تنفـــس دهانـــی در هنـــگام خواب در این دســـته از بیماران بسیار مشاهده میشود به طوری که اغلب این بیماران از خشـــکی گلـــو و بهدنبـــال آن تحریک مزمن گلو شکایت میکنند.همچنین در برخی از بیماران دیده میشود که پولیپ مجاری سینوسها را مسدود کرده مانع تخلیه ترشـــحات سینوس به درون بینی و ته حلق میشـــود. در چنین شـــرایطی بیمـــار در معرض ابتال به ســـینوزیت و مشـــکالت ناشـــی از آن قـــرار میگیرد. آبریزش بینـــی و افزایـــش ترشـــحات پشـــت حلق، تغییـــر تن صدای بیمار، ســـردرد وکاهش حس بویایی از دیگر نشانههای ایجاد پولیپهای بزرگ و درمان نشـــده، محسوبمیشود.

به گفته این متخصص، البته انسداد تنفسی همیشـــه هم نشانه ایجاد پولیپ نیست بلکه گاهی هم تورم شاخکهای تحتانـــی بینی باعث انســـداد تنفســـی و مشـــکالت ناشی از آن میشـــود از اینرو هنگام مواجهه با مشکل انسداد تنفسی بایـــد از خوددرمانــ­ـی پرهیـــز کـــرده بـــه پزشـــک متخصص مراجعه کرد. وی در ادامه با اشـــاره به علل ایجاد پولیپهای بینـــی میافزاید: بدون شـــک التهابات و عفونتهای مزمن داخـــل بینی یکی از مهمترین عوامل پیدایش این تودههای خوشخیم در بینی و سینوسها است.

آلـــرژی نیز دلیـــل دیگری اســـت که معموالً به پیدایـــش پولیپ بینی منجر میشـــود، چراکـــه حساســـیت و آلـــرژی باعث میشود مخاط بینی متورم شوند و بـــه مرور زمـــان به شـــکل بافتی اضافه و تـــودهای آویزان ماننـــد دانههای انگور، مسیر تنفسی در داخل بینی و سینوسها را مسدود میکند.

رئیـــس انجمـــن جراحـــان گـــوش، گلـــو، بینی و ســـر و گردن تأکیـــد میکند: تشخیص و درمان بموقع مهمترین راه پیشـــگیری از بروز عـــوارض این بیماری اســـت. تشـــخیص پولیپ بینی مشـــکل نیســـت و در طی معاینه بالینی براحتی توســـط متخصـــص تشـــخیص داده میشـــود. درمان بیمـــاری نیز بـــا توجه به عامـــل ایجادکننده آن ممکن اســـت متفاوت باشـــد. وی خاطرنشان میکند: چنانچه بیمار دچار عوارض و مشکالت ناشـــی از افزایش اندازه پولیپ شود باید برای برداشتن پولیپ اقدام کرد. معموالً پولیپ طی عمل جراحی آندوسکوپی از داخل سینوس یا بینی خارج میشود.

اما بایـــد بدانیـــد که توجه بـــه عامل ایجادکننده پولیپ بسیار ضروری است. چـــرا که در برخی مـــوارد درصورت باقی مانـــدن عامـــل زمینهای با وجـــود خارج کردن پولیپ احتمال عود مجدد بیماری وجـــود دارد. وی در توضیح این موضوع میگوید: برای مثال در بسیاری از بیماران آلـــرژی یکی از عوامل مهـــم ایجادکننده این تودههای خوشخیم است. حال اگر پولیپ از بینی بیمار خارج شود اما عامل ایجادکننده بیماری همچنان باقی بماند بهطور قطع بیمار با عود مجدد این توده مواجه خواهد شد.

این عضـــو هیـــأت علمی دانشـــگاه شهید بهشتی در پایان تأکید کرد: برخی از بیماران تمایل دارند همزمان با انجام جراحـــی زیبایی بینی یا اصـــالح انحراف بینی، نســـبت به برداشـــتن پولیپهای موجـــود در بینی اقـــدام کنند امـــا نگران عوارض احتمالی جراحیهای همزمان هســـتند. در اینجـــا بایـــد به این دســـته از بیمـــاران بگویم کـــه جراحـــی همزمان زیبایـــی بینی یـــا انحراف بینـــی با حذف پولیپبرایب­یمارمشکلیا­یجادنمیکند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran