Iran Newspaper

امریکایی ها هر روز پیام مذاکره می دهند

اگرامریکا تسلیم حق بشود، مذاکره میکنیم

-

رئیــس جمهــوری بــا اشــاره بــه اینکه بودجه الیحه ســال 98 را 25 آذر تقدیــم مجلــس خواهــد کــرد، گفت کــه دولت تصمیــم گرفته تا در ســال آینــده حقــوق کارکنــان را 20 درصــد افزایــش دهــد. روحانــی با اشــاره به اینکــه اعطــای ســبدهای حمایتــی بــرای کمک بــه مردم در مســیر عبور از مشــکالت اســت، گفــت: ایــن بــه معنــی آن نیســت کــه در سیاســت خارجــی تالشــی نمیکنیــم و بــا دنیا قهــر کردهایــم. وی افــزود: حتــی اگر امریــکا هــم در برابــر حــق ســر فرود بیاورد و تســلیم حق بشــود بــا او هم مذاکره میکنیم. همان طور که پیش از ایــن در برجام و پس از آن صحبت کردیــم و امــروز هــم اگــر شــرایط آن مناســب شــود، ممکن است صحبت کنیــم. روحانــی با بیان اینکــه تمامی تصمیمــات بــا هماهنگــی کل نظــام صــورت میگیــرد، گفــت: کســی فکر نکنــد کــه دولت از پشــت پــرده کاری انجــام میدهــد؛ دولت هیــچ چیزی پشــت پرده نــدارد و همه تصمیمات مهــم سیاســت خارجــی در شــورای عالــی امنیــت ملی به بحث گذاشــته شــده و تمــام مــوارد مهم بــا رهبری معظــم انقــالب هماهنگ میشــود. رئیــس جمهــوری تأکیــد کــرد: اگــر دشــمنان و خصــم مــا در برابــر حق ســر فــرود بیاورند، مشــکلی نداریم و میتوانیم مســائلمان را حل و فصل کنیــم. امــا معتقدیــم بایــد بموقــع حــرف بزنیــم و بیموقع حــرف زدن و بی موقع مذاکره کردن برای کشــور خطرنــاک اســت. وی افــزود: مذاکره بیمــورد ماننــد چیــدن میــوه نارس اســت که هنگام خوردن ذائقه را تلخ میکند و هم به خود و هم به درخت میــوه ظلــم رســاندهای­م. پــس بایــد در موقــع مناســب برســد. در موقــع مناسب اهل صحبت بحث و مذاکره بــا دنیــا هســتیم، امــا بــه شــرطی که دنیا و اروپا تســلیم مسیر حق باشند. روحانــی تأکیــد کــرد: بــه صراحــت گفتیــم که اگر اروپاییها هم بخواهند در رابطه با توان دفاعی کشــور حرفی بزنند، برای ما قابل قبول نیست چرا که توان دفاعی ما برای دفاع از کشور اســت و بــا هیــچ کــس در ایــن رابطه صحبت نمیکنیم. رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه به دالیلــی در زمینــه پیشــرفتها­ی دفاعی کشــور کمتر صحبت میکنم، گفــت: بســیاری تصــور میکننــد کــه دولت در زمینه فعالیتهای دفاعی کار کمــی انجام داده، امــا در طول 5 ســال گذشــته حداقل، بــه انــدازه 12 ســال گذشــته در زمینــه تولید ســالح و تقویــت بنیــه دفاعــی اســتراتژی­ک کشــور، تــالش شــده اســت. رئیــس جمهــوری در بخــش دیگــری از ســخنانش بــا بیــان اینکه دولــت اگر قــدرت و مشــروعیتی دارد ناشــی از رأی مــردم اســت، کــه پــای صندوق آمدنــد، اظهــار داشــت: آرای مــردم صندلی مســئولیت را برای مســئوالن کشور ساخته است.

■ هیچ کاری با استفاده از زور

درست هدایت نمیشود حجتاالســا­لم والمســلمی­ن حســن روحانی در بیست و هفتمین اجالس سراســری نماز، نیز بــا تأکید بر اینکه «نمــاز، یــک عبــادت صــرف یــا یک فــرع دین مثــل ســایر فروع نیســت، بلکــه نمــاز تمامــی چهــره اســالم اســت»، اظهارداشــ­ت: نمــاز صورت اســالم اســت. ایمان به خــدا، اعتقاد بــه حــق و عمــل بــه دســتورات الهی جوهــر دیــن اســت، امــا نمــاز پرچم دیــن بهشــمار مــیرود و همانگونــه کــه کشــورهای جهــان بــا پرچمشــان شــناخته میشــوند، دین بــدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

روحانــی بــا تجلیــل از تالشهــا و خدمــات ارزنــده حجتاالســا­لم والمســلمی­ن قرائتــی در ســتاد اقامه نمــاز و در راســتای ترویــج فرهنــگ نمــاز در کشــور، گفت: ایشــان با بیان شــیوا و ســاده خــود گاهــی مســائل بسیار سنگین عقیدتی را با مثالهای ســاده برای مردم بیان میکنند و این توفیقی اســت که خداوند نصیب وی کرده است.

رئیــس جمهــوری افــزود: از دینــی کــه پیــروان آن در 24 ســاعت شــبانهروز بارهــا خداونــد را بــا رحمــت و رحمانیتــش یــاد میکنند، خشــونت، بداخالقی و تهمت بیرون نمیآیــد.وی بــا اشــاره بــه اینکــه در انقالب اســالمی نمازهــای جماعت، چهرههــای گوناگونــی دارد امــا در دوران پیش از انقالب، نماز جماعت بــا جوانــان، معنــای انقالبــی بــودن، مذهبــی بــودن و روشــنفکر معتقــد بــودن را داشــت، گفــت: پیــش از انقــالب جــو خاصــی در دانشــگاهه­ا حاکــم بــود بــه گونــهای کــه در کل دانشــگاه تهران تنها یک دختر خانم با روسری در محیط دانشگاه بود، اما در همان شرایط هنگام نماز بسیاری از دختــران دانشــجو میآمدنــد و بــا اســتفاده از چادرهایــی کــه وجــود داشت، نماز میخواندند.

روحانــی با اشــاره به اینکــه در آن دوران افــرادی مانند بــازرگان و دکتر ســحابی کــه در اروپــا درس خوانــده بودند، وقتی به کشــور آمدند بواسطه مذهبی بودن احساس کردند که باید نمــاز ظهــور و بــروز پیــدا کنــد، گفت: اینهــا انســانهای متدینــی بودنــد که بعضاً نماز شبشــان ترک نمیشــد و در دانشــگاه تهــران بــا وجــود اینکه مســجد وجــود داشــت در دانشــکده فنی نمازخانه درســت کردند تا افراد بتوانند نماز اول وقت را به جا آورند.

رئیــس جمهــوری ادامــه داد: در دوران انقــالب بســیاری از زنــان و دختران خودشــان داوطلبانه حجاب را انتخاب کردند بواســطه آنکه در آن جاذبــه میدیدنــد و میفهمیدنــ­د که دیــن عامل حرکــت، جنبش، انقالب، اســتقالل، آزادی و عزت کشــور است. روحانــی بــا بیــان اینکــه ابــزار شــدن نمــاز بــرای گزینــش و اســتخدام و پســت، تأســف آور اســت چرا که نماز نشــانه عظمــت انســان اســت، اظهار داشت: ناراحتم از اینکه در گزینشها ســؤاالتی از جوانان میکننــد که گاهی آنهــا را مجبــور بــه دورویــی خواهــد کــرد و این در حالی اســت کــه دین ما اینگونــه نیســت و شــکل دیگــری آن را معرفــی کردیم.روحانــی بــا بیــان اینکــه بایــد بررســی کنیــم کــه چگونه دانشآمــوز­ان را بــه نمــاز ترغیــب و تشــویق کنیم، افــزود: اســاس دین بر مبنــای انتخاب اســت و ایــن در حالی اســت که هیچ کاری با اســتفاده از زور درســت هدایــت نمیشــود. پیــش از ســخنان رئیس جمهوری، پیــام رهبر معظم انقــالب به بیســت و هفتمین اجالس سراسری نماز توسط آیتاهلل شــاهچراغی نماینــده ولــی فقیــه در اســتان ســمنان قرائــت شــد، رئیــس جمهــوری در این مراســم از ۵1 فرد و دســتگاه برگزیده در بیست و هفتمین اجالس سراسری نماز تجلیل کرد.

■ ناگفتههای رئیس جمهوری از ارز 4200 تومانی روحانــی شــامگاه سهشــنبه در جلســه توســعه و برگزیــدگا­ن اســتان ســمنان، با بیان اینکــه تعهد اخالقی ضــرورت فعالیــت ســالم اقتصــادی اســت، گفت: اقتصاد بــدون فعالیت ســالم بانکهــا نمیچرخــد و تمــام بانکهــا بایــد بــرای حــل مشــکالت اقتصادی دولت را یاری کنند.

رئیــس جمهــوری بــا اشــاره بــه ســخنان یکــی از ســخنرانان جلســه دربــاره اینکــه چــرا دســتورالع­ملها، آییننامههـ­ـا و بخشــنامهه­ا مــدام دچــار تغییــر میشــود و بــه تولیدکننــ­دگان و صادرکننــد­گان کمکهــای الزم ارائه نشــده و دولت آنها را به عنوان ســربازان خط مقدم اقتصاد در شــرایط تحریم نمیبیند، اظهار داشت: واقعیت امر این است که آنچه واقع میشــود، به آنچه بیان میگــردد کمــی متفــاوت اســت و در اینجا فرصت را مغتنم میشــمارم و موضوعی که شــاید بســیاری از مردم مــا جزئیــات آن را ندارنــد، توضیــح میدهم.روحانــی ادامــه داد: مــا در شــرایطی کــه در آغاز ســال بــا توطئه امریــکا مواجه بودیم در فروردینماه

در جلســه مهم اقتصــادی که تمامی اقتصاددانـ­ـان دولــت و بســیاری از مشاوران و معاونان وزرای اقتصادی حضور داشتند، تصمیمی را به اتفاق آرا اتخاذ کردیم که بر مبنای آن همه اقتصاددانـ­ـان و مشــاوران اقتصــادی معتقد بودند که ارز باید در کشور تک نرخــی شــده و اعــالم کردند کــه باید قیمت ارز را 4200 تومان اعالم کنیم.

روحانی اظهار داشــت: نســبت به ایــن تصمیم تردید داشــتم به خاطر ایــن بــود کــه آیــا در عمل ایــن طرح موفــق میشــود یا برخــی از آن ســوء استفاده خواهند کرد.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه پــس از اخــذ ایــن تصمیــم بــه همــه مســئوالن و اقتصاددانـ­ـان گفتــم «تصمیــم امشــب مــا «اکل میتــه» اســت چــرا کــه شــرایط ایــن الــزام را بــه وجــود آورده کــه تصمیــم به تک نرخی کــردن ارز بگیریــم، ادامه داد: اگر همه مــردم همراهــی میکردند، حتمــاً میتوانســت­یم آن تصمیــم را بخوبــی بــه اجــرا برســانیم و االن هم

اگــر همــه مــردم همراهــی کننــد و ما نرخــی واحد بــرای ارز تعییــن کنیم، میتوانیــم نیازمندی کشــور را تأمین کنیــم، امــا متأســفانه در حیــن اجــرا متوجــه شــدیم برخــی از کســانی کــه بــه عنــوان واردکننــد­ه و ســرمایهگذ­ار از بانــک مرکــزی ارز دریافــت کردند، نصــف آن و گاهــی بیشــتر از آن پــول را در بازار فروختند و شــروع به ایجاد فساد کردند.وی با بیان اینکه بعضی از دوســتان همــواره بــه مــا میگویند کــه چرا همه مســائلی که برای دولت اتفــاق میافتــد را بــرای مــردم بازگو نمیکنیــد، گفــت: معتقــدم کــه اگــر گفتــن مســائل مفیــد به حــال مردم، آینده و وحدت کشــور نباشــد ســودی ندارد و کار ما سختتر خواهد شد.

روحانــی با اشــاره به اینکــه دولت مطمئناً بیعیب و نقص نیســت، اما کمک آنهایی که باید به دولت کمک کننــد هــم بــه انــدازه کافــی نیســت، گفــت: ایــن موضوعــی کــه عنــوان میشــود، چرا بخشــنامهه­ا و مقررات تغییر داده میشــود، برای این اســت

که ما با یک فضایی مواجه میشــویم که کمتر قابل پیشبینی بوده است.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه دولت در یک شــرایط عــادی تعامل ســازندهای را با دنیا برقــرار کرد که به واســطه آن ســرمایهگذ­اران بســیاری وارد کشور شدند، اظهار داشت: البته آن زمانی که ســرمایهگذ­اران به کشور میآمدنــد کســی آنهــا را نمیدید اما امــروز کــه دارنــد میرونــد، تــک تک آنهــا را میبیننــد و ریــز آمــار و ارقــام آنهــا را در ســایتها، خبرگزاریهـ­ـا و روزنامههــ­ای خــود منتشــر میکننــد. روحانی با اشاره به اینکه امروز شاهد یک آرامش نسبی هستیم که البته به معنــای حل همه مشــکالت نیســت، گفــت: امــروز شــرایط مــا از 13 آبانی که دشــمنان فکر میکردند با تحریم خود کشور برهم میخورد، بهتر است و ایــن به دلیل آن اســت کــه مردم با هوشــمندی، درایت و فــداکاری خود در برابــر توطئه دشــمنان ایســتادگی کردند و آثار ایــن مقاومت بعد از 13 آبان بیشتر نمایان است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran