Iran Newspaper

«افایتیاف»وعینکبدبین­ی

-

یکــی از کارشناســا­ن حقوقــی مرکــز مبــارزه با پولشــویی در دیداری روایــت میکرد که خیلی از همــکاران او و حتی تیم مذاکره کننده مرتبط با مســائل افایتیاف و از جمله میثم نصیری احمدآبادی رئیس مرکز مبارزه با پولشویی که اخیراً حاشیههایی برایش ساختند، قبل از دولت اعتدال مشغول به کار بودهاند و حتی در تقســیمبند­یهای مرسوم، جزو اصولگرایان محسوب میشــوند. او میگفت کــه برخی رســانههای­ی که پیــش از این مــدام خبرها و نظرهای آنها را پوشــش میدادند، حاال با برجسته شــدن بحثهای مربوط به لوایح4 گانهدیگرهی­چخبریازآنه­اکارنمیکنن­د.بهگفتهاو،حاالحتیدوس­تان اصولگرایشا­ن هم حرفشان را نمیخوانند، چون همه چیزهای فنی، سیاسی و جناحی شده است.

این کارشــناس حتی این را هم اضافه کرد که سابقه و علت تصویب قانون مبارزه با پولشــویی بخوبی نشــان میدهد که مــراوده ما با افایتــیاف از چه زمانی آغاز شد و در چه دولتی به اهمیت همکاری با این نهاد پی بردیم، اما حاال که دولت عوض شــده و دولت اعتدال سر کار اســت، با ما که هنوز همان افراد هســتیم و همان جهتگیریهای سیاســی را داریم، به صورت دیگری برخورد میشود.

واقعیت این اســت که بحثهــای مربوط بــه اف.ای.تی.اف، فنــی و البته قابل فهم اســت. منتقــدان و مخالفان براحتی در گفتوگوها با کارشناســا­ن مرتبــط میتوانند زوایای مختلف و البته محســنات آن برای کشــور را دریابند. چنانکــه کارشــناس حقوقی مرکــز پولشــویی در روایت خــود بــرای خبرنگار «ایــران» توضیح داد که بتازگی کارشناســا­ن مرتبط با اف ای تــی اف به یکی از شــخصیتهای اصولگرا که عضو مجمع تشخیص هم هست مراجعه کرده و جزئیات مذاکرات و توصیههای اف ای تی اف، محتوای لوایح و حق شــرطهای ایران را برای او تشریح کردند. در پایان مذاکره، این چهره سیاسی از کارشناسان خواست هرچه زودتر دیدگاههای خود را با بزرگان حوزه و سیاست هم مطرح کنند تا آنان هم متوجه شوند که اف ای تی اف، این هیاهوی رسانهای و سیاسی نیست، بلکه توصیههایی است که ما به آن نیاز داشتهایم.

بر همین اســاس از یک ســو میتوان بر مســئوالن مرتبط خــرده گرفت که چرا از ابزارها و شــیوههای مختلف موجود برای ارتباط بر قرارکردن با مخالفان اســتفاده نکردهانــد و همزمان بر مخالفان هــم ایراد گرفت که چــرا آنها بدون کسب اطالعات فنی و تخصصی پیشــداوری کرده و موافقان و رقیبان سیاسی خود را ترسو و خائن و بی غیرت خواندهاند. البته در این میان برخی هم هستند که گویی مواجهه آنها با موضوعات سیاســی خارج از چارچوبهای منطقی و تنها بر اساس منافع جناحی تعریف شده خودشان است و بر این اساس هیچ توضیحی هم آنها را قانع نخواهد کرد. مضاف بر اینکه چه بســا عینک بدبینی و بی اعتمادی هم به چشــم داشــته باشــند. به هــر روی به گفته این کارشــناس حقوقی، اف ای تی اف بیشــتر از آنکه نیازمند این همه هیاهو باشــد، مســتحق گفتوگو و تبادل اطالعات و نظرات است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran