Iran Newspaper

FATF و فهم مشترک از ضرورتهای حیاتی

-

ربــط دادن موافقــت و مخالفــت بــا موضــوع FATF بــا مسائل عقیدتی و مذهبی و ارزشهای مورد احترام جامعه توســط ماشین فضاســاز مخالفان، خبط بزرگی بود که روی داد و علــی رغــم اســتفاده گســترده از آن نــاکام و بــی اثر ماند. بهترین مســیر موافقــت و مخالفت با موضوعات مهمی که با سرنوشــت کشــور گــره خورده تضارب آرا و استداللهای روشن در مجامع تخصصی و تصمیمگیر است که با این مدل تأثیر مستقیم استداللها برای رسیدن به فهم مشترک یا حرکت هماهنگ به سمت تأمین منافع ملی رخ خواهد داد.

امروزه ابزار اتهام افکنی و هتاکی با هدف تخریب یک تفکر نزد افکار عمومی منسوخ و زاینده نتایج معکوس است و جامعه متحول شده ایران بی اخالقی در فضای سیاســی و قانونگذاری کشــور را بر نمیتابد و نســبت به آن واکنش منفــی خواهد داشــت. همچنــان کــه در برهههــای مختلف ایــن واقعیت در فضای عمومی کشــور آشکار شده است. سرنوشت لوایح مرتبط با FATF هر چه باشد نباید از مواضع شرعی، اخالقی و قانونی عدول کند و همدلی مراجع تصمیمگیر تحتالشعاع تخریبهای بیرونی قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر اینکه به نظر میرسد بخش قابل توجهی از مخالفان نسبت به دالیل و ضرورتهای الحاق ایران به کنوانسیون های CFT و پالرمو به حالت اقناع نرسیده و همچنان ابهاماتی دارند. در مسیر روشنگری و شفافیت بیشتر الزم اســت وزارت امور خارجه، اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به اطالعرسانی گســترده در سطح ملی با بهرهگیری از فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و رسانه ملی اقدام عاجل و جبرانی انجام دهند و اغلب استداللهای کارشناسی را که در جلسات و فضاهای بسته یا محرمانه انجام شده است، به بیانی آسان و رســا برای همه شهروندان اطالعرســا­نی نمایند. فهم مشترک و واقعبینانه از ضرورتهای حیاتی در سطح بینالمللی و تصمیمات مهم ایران در برهه کنونی میتواند به تقویت انسجام و همبستگی ملی منجر شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran