Iran Newspaper

تهران مرکز منطقه ای حمایت از استارتاپ ها می شود

با توافق در یک نشست چهارجانبه در حاشیه باکوتل 2018

-

گــروه فنــاوری/ وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات در حاشــیه برگزاری نمایشــگاه باکوتــل ۸۱۰۲ از توافــق ایجــاد مرکــز منطقهای حمایت از استارتاپها­ی حوزه فنــاوری اطالعــات در ایــران بــا همــکاری کشــورهای آذربایجان، روسیه و ترکیه خبر داد. ■ یکایدهپرطر­فدار

اما ایده ایجــاد مرکزی برای حمایت از استارتاپها­ازکجاآمد؟درپاسخباید­گفت کــه پیشــنهاد ایجاد یــک مرکــز منطقهای برای حمایــت از فعالیتهای اســتارتاپ­ی و برگــزاری نمایشــگاه­ها و گردهماییها­ی منطقهایکسب­وکارهاینوی­نبامشارکت چهار کشور منطقهای به میزبانی ایران، از ســوی محمدجــواد آذری جهرمــی وزیــر ارتباطاتار­ائهشد.

وزیــر ارتباطــات دربــاره ایــن توافــق گفــت: در نشســت چهارجانبــ­ه وزیــران ارتباطــات ۳ کشــور آذربایجــا­ن، روســیه و ترکیــه و در راســتای ایجاد منطقــه قویتر و ایجــاد یــک بــازار بــزرگ منطقــهای در حــوزه فنــاوری اطالعــات، توافــق کردیــم بــه میزبانــی ایران، یــک مرکــز منطقهای برای حمایت از اســتارتاپ­ها ایجاد شــود. وی ادامــه داد: این مرکز با ســرمایهگذ­اری مشترک چهارجانبه ایجاد میشود و البته ۳ دســتور کار دیگــر هــم باقی مانــد که بنا شــد در جلســه بعدی در نیمه دوم ژانویه و بــه میزبانــی ایــران برگــزار شــود. در این جلســه، آذری جهرمــی ضمــن اشــاره به تغییر ماهیــت اقتصاد جهانــی و افزایش نقش اســتارتاپ­ها و کسب و کارهای نوین در اقتصاد دیجیتال، تأکیــد کرد: دولتها باید با درک این تحول، اقدامات مؤثری در جهت حمایت از استارتاپها برای یافتن بازارهــای بینالمللــ­ی انجــام دهنــد. وی افزود: هرچند تعداد استارتاپها در ایران و کشورهای همسایه در حال افزایش است اما همچنان در عرصه اتصال به مشتریان بینالمللی ضعیف عمل میکنند. آذری جهرمــی با اشــاره بــه توافق با کشــورهای آذربایجــا­ن، روســیه و ترکیه دربــاره ایجاد مرکــز حمایــت از اســتارتاپ هــا در ایران، افــزود: آمار نشــان میدهد ســال گذشــته ۳۲ هزار اســتارتاپ در ایران فعال بوده اند در حالــی که این تعداد ۴ ســال پیش فقط 4 هزاراستارت­اپبودواینع­ددهمچناندر حال رشد اســت. من دولتمردان و بخش خصوصی را دعوت به همکاری با یکدیگر میکنم تا اکوسیستم جدیدی را برای رشد استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان در سطح منطقه ای به وجود آورند.

وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات همچنیــن بــه ابتــکار عمــل جمهــوری اسالمیایرا­نبرایایجاد­یکبازارمشت­رک منطقــهایI­CT میــان ایــران، روســیه، آذربایجان و ترکیه اشــاره کــرد و گفت: این موضــوع در مالقاتهــا­ی قبلی بــا وزیران این کشورها در حاشیه ترکمن تل در عشق آباد و اجالس سران مختار در دوبی مطرح شده بود.

در ایــن نشســت چهارجانبــ­ه، وزیــر ارتباطــات ترکیــه نیــز از گســترش همکاریهــا­ی فــی مابین در حوزه پســت اســتقبال کرد و پیشــنهادا­تی در خصوص گســترش همکاریهــا در حــوزه پســت و امنیت ســایبری ارائــه داد. وزیــر ارتباطات روســیه نیــز ضمــن اســتقبال از پیشــنهاد آذری جهرمــی در زمینــه اســتارتاپ­ها، گفت، روســیه در زمینههــای دیگری چون امنیت شــبکه و موبایل پلتفرم هم آماده همــکاری اســت و از ایــران خواســت تــا با آمادهســاز­ی ظرفیتهای خود در یک ماه آینده، زمینههای امضای سند همکاری را فراهم آورد. گفتنی اســت که در پایان این نشست، وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات از همتایــان خــود بــرای برگزاری نشســت بعــدی اعضا در کیش دعــوت کرد و مقرر شد پیشــنهاده­ای ســه کشــور دیگر درباره جزئیات این طرح، در ســه مــاه آینده ارائه شده و مورد بحث کارشناسی قرار گیرد. ■ پیشنهاد مشــارکت در ســاخت ماهواره سنجشی

امــا دســتاورده­ای ایــن ســفر تنهــا بــه موضــوع اســتارتاپ­ها و ایجــاد مرکــز منطقهای حمایت از استارتاپها­ی حوزه فنــاوری اطالعــات توســط ایــران محدود نشد و ماهوارههای سنجشی نیز یکی دیگر از مــوارد مطرح شــده بود. وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعــات در ســفر بــه کشــور آذربایجــا­ن، همچنیــن بــا الهــام علی اف رئیسجمهوری­اینکشوردید­اروپیشنهاد مشــارکت علمــی برای ســاخت ماهــواره سنجشی را به وی ارائه کرد.

آذری جهرمــی در ایــن دیــدار بــا اشــاره بــه روابــط خــوب دو کشــور در زمینههای گوناگــون، گزارشــی از اقدامات و همکاریهــا­ی انجام شــده میــان وزارت ارتباطــات ایــران و وزارت ارتباطــات آذربایجان در یک سال گذشته ارائه داد و از حمایتهای رئیس جمهوری آذربایجان برای بسط این همکاریها تشکر کرد. وزیر ارتباطــات و فناوری اطالعات همچنین با اشــاره به توانایی ایران در ســاخت ماهواره سنجشــی خواســتار انجــام یــک پــروژه مشــترک علمی میان ایــران و آذربایجان در ایــن زمینــه شــد. وی افــزود: ایــران در راســتای تقویت همکاریهــا­ی منطقهای و بینالمللــ­ی، ارتباط مؤثر با همســایگان بویژهآذربا­یجانراباجد­یتدنبالمیک­ند.

الهــام علــی اف رئیــس جمهــوری آذربایجــا­ن نیز در ایــن دیدار ضمــن ابراز خرسندی از سطح گسترده همکاریهای دو کشــور، پیشــرفتها­ی ایــران در حــوزه فضایی را چشمگیر دانســت و از پیشنهاد ایــران برای مشــارکت در یک پروژه علمی برای ســاخت مشــترک ماهواره سنجشی اســتقبال کرد. وی تأکید کرد: برای توسعه روابــط دوجانبــه و منطقهای، چشــمانداز بسیار خوبی وجود دارد.

الهام علی اف با اشاره به تکمیل پروژه کریدور شــمال- جنــوب در آینده نزدیک، از اینکــه همکاریهای ایــران و آذربایجان عــالوه بر حوزههای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت به همکاریهای ICT نیز تســری یافتهابراز­خرسندیکرد.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین با اســتقبال از ایــده همــکاری چهارجانبه ایــران، آذربایجــا­ن، روســیه و ترکیــه، آن را فرمولــی مناســب بــرای توســعه همکاریهای منطقهای دانست و گفت: با توجهبهرواب­طسیاسیواقت­صادیمطلوب میان این کشورها، ایده همکاری میان آنها در حــوزه ICT ایــده موفقــی خواهــد بود و برایامنیتم­نطقهایوتوس­عهمنطقهای بسیارمؤثرو­اقعمیشود.

الهــام علی اف اظهــار امیــدواری کرد، دو کشور بتوانند در مورد گستره وسیعی از موضوعات مرتبط با حــوزه ICT از جمله امنیت سایبری و توسعه زیرساخت شبکه نیزبایکدیگ­رهمکاریکنن­د. ■ باکوتل8102­وحاشیهها

باکوتــل ۸۱۰۲ کــه بیســت و چهارمین دوره ایــن نمایشــگاه محســوب میشــود از 4 دســامبر(۳۱ آذر) آغــاز شــده و فــردا 7دسامبر(۶۱ آذر) به کار خود پایان خواهد داد.

امســال در این نمایشــگاه بیش از ۰۰۲ شــرکت از ۰۲ کشــورجهان حضــور یافتند که از این کشــورها میتوان به ایران، ترکیه، ایتالیــا، امــارات متحــده عربی، بــالروس، امریکا، اســلوانی، فرانســه و کرواسی اشاره کرد. براســاس گــزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات، امسال ۲۱ شرکتکننده بخش خصوصی و دانش بنیــان ایرانی با هدف معرفی کســب وکارهای نوپــا و ارائه آخرین دســتاورده­ا و توانمندیها­ی خود در حــوزه فنــاوری اطالعــات و ارتباطــات و همچنیــن ســازمان فضایــی و شــرکت ارتباطات زیرساخت ایران از بخش دولتی در این نمایشگاه حضور یافتند. همچنین الزم به ذکر است که به گفته وزیر ارتباطات و فنــاوری اطالعــات، تعداد شــرکتهای ایرانی در نمایشگاه امســال سه برابر سال گذشته است و همچنین این نخستین بار است که وزارت ارتباطات به منظور توسعه بازار از کسب و کارهای ایرانی حمایت کرده تادرایننما­یشگاهحضورپ­یداکنند.

در این رویــداد همچنین کمپانی های آی ســی تــی، اپراتورهــ­ای موبایــل، شــرکتهای اینترنتی ...و حضــور یافتند و آخرین دســتاورده­ای فناورانه خود درباره نسل جدید بانکها، حمل و نقل شهری، سیســتمهای شــهر هوشــمند، تکنولوژی اینترنت نســل چهارم و پنجم، فیبر نوری وسیستمهایا­بریرابهنما­یشگذاشتند.

این نمایشــگاه حاشیههایی جالب نیز به همراه داشــت که یکــی از آنها رونمایی از سریعترین دروازه بان روباتیک هوشمند در جهــان بــا نــام Robokeeper بــرای نخســتین بار در جهان بود. این دروازه بان روباتیک محصول کشور آلمان با استفاده از دوربینهــا­ی پــردازش تصویــر و یــک موتــور پرســرعت، ضمن تشــخیص توپ اجــازه ورود تــوپ بــه دروازه را نمیدهــد. گفتنیاستکه­میهمانانوب­ازدیدکنندگ­ان باکوتــل این فرصت را داشــتند تا شــانس خــود را بــرای گل زدن بــه ایــن دروازه بان امتحان کنند و البته اگر کسی بتواند به این روبات گل بزند هم یک جایزه از Azercell دریافــت میکند. وزیر ارتباطات نیز ظاهراً عالقه زیادی داشــت تا شــانس خــود را در زمینــه گل زدن بــه ایــن روبــات بیازمایــد. آذری جهرمــی بــا قــرار دادن فیلمــی کوتــاه از ایــن روبــات در صفحه شــخصی اینســتاگر­ام خود ضمــن ارائه توضیحاتی درباره این فناوری پیشــرفته نوشت: شاید بــرای لحظاتــی که نظاره گــر عملکرد این دروازه بان روباتیک هوشمند بودم، بیش از ۰4 ضربه گوناگون را شناسایی و دفع کرد اما زمانی که سفیر کشورمان جهانگیرزاد­ه میخواســت ضربــهای بــه تــوپ بزنــد از فرصت استفاده کردم و مابقی را در تصویر ببینیــد. در فیلــم میبینیــد وقتــی ســفیر کشورمانآما­دهگلزنیاست­وزیرارتباط­ات به جای وی پشت توپ قرار میگیرد و توپ وارد دروازه میشود البته این فیلم کوتاه از طرف کاربران بشــدت مورد اســتقبال قرار گرفتهاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran