Iran Newspaper

جراحدردهای­قربانیاناس­یدپاشی

ساعتی در مطب اولین رزيدنت جراح پالستیک ايران

- ترانه بنیيعقوب گزارشنويس

دکتـــر کمـــال فروتـــن، فـــوق تخصـــص جراحی پاستیک، زیبایی و ترمیمی را با قربانیان اسیدپاشـــ­ی شناختم. نمیشود محســـن، زیور، مرضیه ...و یـــا هر یک از قربانیان اسیدپاشـــ­ی را ببینی و نام دکتر فروتن را از زبانشـــان نشـــنوی؛ پزشکی که بارها و با حوصله جراحیشـــا­ن کرده و پای حرفها و درد دلهایشان نشسته.

شـــاید ندانیـــد امـــا بعـــد از حادثـــه اسیدپاشـــ­ی، بیمارستان میشـــود خانه اول قربانیـــا­ن. بیمـــار یـــک بار نـــه بلکه بارهـــا و بارها نیـــاز به جراحـــی دارد؛ نه جراحیهایــ­ـی صرفاً بـــرای زیبا شـــدن، کـــه بـــرای زنـــده مانـــدن. وقتـــی قربانی بـــا اســـید میســـوزد، گاه گـــوش، بینی و ســـایر اندامهایــ­ـش را از دســـت میدهد و جراحی ترمیمی اســـت کـــه به دادش میرســـد تا دوبـــاره بتواند نفس بکشـــد. جراحیهایــ­ـی کـــه بجـــز هزینههـــا­ی وحشـــتناک، تحملش هم واقعاً دشـــوار است.

امـــا قربانیـــا­ن اسیدپاشـــ­ی میگویند دکتـــر فروتـــن دردهایشـــ­ان را فهمیـــده و نـــه تنها هیـــچ وقت دســـتمزدی برای جراحیهـــا از آنهـــا نگرفته، کـــه بارها با آنها همدلـــی کـــرده. میگوینـــد دکتر با بیمارانـــ­ش ارتباط عاطفـــی دارد و مثل برخی از پزشکان نیست که به بیمارانش اهمیت ندهـــد. او درمان بیمارانش را تا انتها پیگیری میکند و همانقدر از خوب شدن و درمانشان خوشحال میشود که خانوادهشان از بهبودی آنها. دکتر کمال فروتن، این روزهـــا مدیریت انجمن تازه تأســـیس حمایت از قربانیان اسیدپاشی را هم برعهده دارد. راضی کردنش برای مصاحبه چندان آســـان نیست، دوست ندارد زیاد درباره خودش حرف بزند. به اصرار ما و برخی بیمارانش که دلشـــان میخواهد دیگران از دکتر بیشتر بدانند، پای گفتوگو با ما مینشیند.

هنگام گفتوگو با دکتر کمال فروتن، یکی از بیمارانش هم در مطب اوســـت. زنی 38 ساله که دکتر پای قطع شدهاش را در 5 ســـالگی پیوند زده. الهام میگوید همـــه این ســـالها مدیـــون دکتـــر بوده و ارتباطـــش را بـــا او حفظ کـــرده. الهام به دلیـــل تصـــادف اتومبیـــل و برخـــورد با جـــدول خیابـــان پایش قطع میشـــود و دکتر فروتن عمل پیوند را انجام میدهد و دختـــر بچـــه بـــه زندگـــی عـــادیاش برمیگـــرد­د. دکتـــر موهـــای جوگندمی و چشـــمانی مهربـــان دارد همـــان طور که بـــا عاقه حال و احـــوال بیمارش را جویا میشـــود، برایم میگوید: «سالها پیش بود، قبـــل از اینکه از خانه بیـــرون بروم، با من تمـــاس گرفتند و گفتنـــد یک پای قطع شـــده داریم. درمانش را بســـرعت پذیرفتـــم. یک پوتین ســـاق بلنـــد برایم آوردند. گفتم این که پوتین است، گفتند نه پا درون پوتین است. حدود 8 ساعت اتاق عمل بودم. همه این سالها حال و احوالش را پرســـیدها­م. بیمارهایم آنقدر برایـــم مهـــم میشـــوند که هیـــچ وقت فراموششان نمیکنم.»

کمال فروتن بیش از 40 ســـال اســـت جراحی میکند و 30 ســـال هم به عنوان دانشـــیار در دانشـــگاه علـــوم پزشـــکی ایران تدریس کرده. بیـــش از 130 جراح پاســـتیک نزد او دوره دیدهاند اما با این همه میگوید هنوز هم با صبر و حوصله زیاد جراحی میکند: «عاشـــق بیمارانم هســـتم. عمـــل جراحی را که 10 ســـاعت طول میکشـــد، بدون احساس خستگی انجـــام میدهـــم چـــون عاشـــق کارم هســـتم. جراحی به من انـــرژی میدهد، یعنـــی موقع عمل حال خوبـــی دارم؛ نه احســـاس خســـتگی دارم نه بـــاری روی دوشم حس میکنم.»

از 20 ســـالگی عاشق پزشکی بوده. به قـــول خودش نه به خاطـــر درآمد، که به خاطر کمک به همنوعانش و حال خوبی که این شغل به او میدهد.

فروتن با صبر و حوصلـــه زیاد همان طور کـــه از یک جـــراح زبردســـت انتظار مـــیرود، از آن روزهـــا میگویـــد: «دوره پزشـــکیام را در اصفهـــان گذرانـــدم. از همان ابتدای کارم به جراحی عاقهمند بودم. پزشکی را که تمام کردم، فهمیدم دوســـت دارم جراح شـــوم. یک بار که به اتاق عمـــل رفته بودم، یکی از همکارانم که تخصصـــش را از آلمان گرفته بود، رو به من کـــرد و گفت این چرا آمده تو اتاق عمل؟ من آن روز خیلی ناراحت شـــدم و به خودم گفتم باید جراحی بخوانم.

رزیدنتـــی جراحی را دانشـــگاه جندی شـــاپور شـــروع کردم و از همان سال اول همه کارهـــای جراحی را انجام میدادم. برایم شـــب و روز نداشـــت؛ با عاقه زیاد کار میکردم. یادم هست ماه رمضان بود از صبح تا شـــب اتاق عمل بودم و فقط افطار میکردم. ســـه شبانه روز پشت سر هم اتاق عمل بودم. در هر بخشـــی هم جراحی انجام میدادم؛ مغز و اعصاب، حلـــق و بینـــی... آن وقتها هنـــوز جراح عمومـــی بودم. به همین ترتیب 4 ســـال گذشت. یک مدت آندوسکوپی کردم اما اصاً با روحیهام سازگار نبود. بنابراین به بیمارستان سوانح سوختگی رفتم. سال 67 بـــورد جراحی پاســـتیکم را به پایان رساندم و اولین رزیدنت جراح پاستیک ایران شـــدم. از آن موقع تا حاال جراحی میکنـــم.» دکتـــر تأکید میکنـــد جراحی پاســـتیک محدود به عملهـــای زیبایی نیســـت و هرچنـــد او در ایـــن زمینـــه هم تبحر کافی دارد امـــا عاقهمند به انجام جراحیهـــا­ی ترمیمی و میکروســـک­وپی است که دوره تخصصی آن را هم خارج از ایران گذرانده. شاید خیلی از ما تصویر درســـتی از جراحی پاســـتیک نداشـــته باشـــیم و تصورمان از جراحی پاستیک فقط جراحی زیبایی باشـــد امـــا به گفته دکتر فروتن، جراحی پاســـتیک 4 شاخه جداگانـــه دارد کـــه یکی از آنهـــا جراحی میکروســـک­وپی یا دست اســـت که پیوند اعضا را شـــامل میشـــود و عمده کارش با میکروســـک­وپ اســـت. جراحـــی فک، صـــورت و جراحـــی پاســـتیک و ترمیم ضایعـــات مـــادرزاد­ی مثل شـــکاف لب هـــم از جمله زیرشـــاخه­های این رشـــته تخصصی است.

دکتر فروتن که 6 سال ریاست انجمن جراحـــان پاســـتیک و زیبایـــی را هـــم برعهده داشـــته، میگویـــد: «زیبایی یک بخش کوچک از جراحی پاستیک است و تنها02تا 30 درصد جراحان پاســـتیک کار زیبایـــی میکننـــد و بخـــش عمدهای از این رشـــته بـــه جراحیهـــا­ی ترمیمی برمیگردد که میتواند زندگی را به بیمار بازگرداند. مـــن از همان ابتدا به جراحی دســـت میکروســـک­وپی بیش از بقیه این شاخهها عاقهمند شدم. آن موقع کمتر کســـی دنبال این کار بـــود. درآمد زیادی هم نداشـــت. موقع عمل میکروسکوپی باید همه حواس پزشـــک به بیمار باشد چون ثانیهها هم برای زنده نگه داشـــتن آن عضـــو اهمیـــت دارد.ًدر دنیـــا و بـــا امکانات پیشرفته، معموال موفقیت این جراحیها 98 درصد اســـت اما در ایران هم با وجـــود امکانات کمتـــر همین قدر امکان موفقیت وجـــود دارد و با این نوع درمـــان بیمار دوباره قدرت بازگشـــت به جامعه و از ســـرگیری زندگـــیاش را پیدا میکند.»

او از ســـالها درمـــان و ارتباطـــش بـــا قربانیان اسیدپاشی هم میگوید: «بیش از ‪10 -15‬ ســـال ســـوختگان بـــا اســـید را درمـــان کـــردهام و االن هـــم حـــدود 80 قربانی با اســـید را در انجمن شناســـایی کردهایـــم. بعد از دیـــدن فیلم النتوری و جلســـهای که با قربانیان در روزنامه شما داشتیم، به تأســـیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی فکر کردیم. قربانیان اسیدپاشـــ­ی بعـــد از این حادثه افســـرده و خانهنشـــی­ن میشـــوند. در این انجمن قصـــد داریم بـــه آنها خدمات پزشـــکی، درمانی و حقوقی بدهیم و توانمندشــ­ـان کنیم تا دوباره وارد جامعه شوند.»

این انجمن در ســـال 96 ثبت رسمی شـــده اما هنـــوز دکتـــر و دیگـــر همراهان او نتوانســـت­هاند بـــرای آن دفتر مناســـبی فراهم کنند تا قربانیان را گرد هم آورند. دکتر فروتن بارها ایـــن قربانیان را بدون گرفتن دســـتمزد جراحی کـــرده: «من از این بیماران هرگز هزینه درمان و جراحی نمیگیـــرم امـــا بیمارســـت­انها هزینـــه هتلینـــگ و خدمات میگیرنـــد و از آنجا کـــه این بیماران مجبورنـــد تعداد زیادی جراحـــی انجام دهند، متأســـفان­ه کســـی مسئولیتشــ­ـان را برعهـــده نمیگیـــرد. قانـــون هـــم میگویـــد کســـی کـــه آنها را سوزانده، مسئول پرداخت هزینههاست. بنابراین آنها سردرگم میمانند. انجمن میتوانـــد از آنهـــا حمایـــت کنـــد و حاال تعداد زیادی از جراحان پاستیک قبول کردهاند داوطلبانه این خدمات را انجام دهند و من امیـــدوار­م تعداد حامیان ما روز به روز بیشتر شود.»

دکتـــر فروتن 72 ســـاله کـــه در نگاه و تک تک اعمالش عشق به کار و خدمت به بیمـــاران میبینی، میگویـــد آنچه او را خوشـــحال و شـــاداب میکند و قدرت ادامـــه کار را بـــه او میدهـــد موفقیـــت در کار اســـت. شـــاید برای همین اســـت کـــه بعـــد از ســـالها کار وقتـــی جراحـــی میکنـــد، احســـاس خســـتگی نمیکند و با هر موفقیـــت و درمانی دوبـــاره انرژی میگیرد: «هنـــوز هم هیچ عمل جراحی را رد نمیکنـــم موقـــع کار اگر 01ســـاعت هم باشد، با عشق و عاقه کارم را انجام میدهم. همه این سالها به کارم عشق ورزیدهام و به همه هم میگویم عاشـــق کارتان باشید.»

هنگام گفت و گو با دکتر کمال فروتن یکی از بیمارانش هم در مطب اوست. زنی 38 ساله که دکتر پای قطع شدهاش را در 5 سالگی پیوند زده. الهام میگوید همه این سال ها مدیون دکتر بوده و ارتباطش را با او حفظ کرده. دکتر میگوید: سال ها پیش بود، قبل از اینکه از خانه بیرون بروم با من تماس گرفتند و گفتند یک پای قطع شده داریم. درمانش را بسرعت پذیرفتم. یک پوتین ساق بلند برایم آوردند. گفتم این که پوتین است، گفتند نه پا درون پوتین است. حدود 8 ساعت اتاق عمل بودم. همه این سال ها حال و احوالش را پرسیدهام

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran