Iran Newspaper

بزرگترینآر­زویمن قضاوتبازیه­ای«رونالدو»است

گفتوگوی «ایران» بــا گالره ناظمی ، داوری که فینال المپیک جوانان را قضاوت کرد

- محمد محمدی سدهی خبرنگار

داوری ایران نســـبت به یک دهه گذشـــته با رشـــد قابل توجهی همراه شـــد تـــا جایی که درخشش داوران ایرانی بخصوص علیرضا فغانی در مسابقات معتبر توجه فدراسیون بینالمللی فوتبال را جلب کرد و فیفا در ســـالهای اخیر نگاه ویژهای به قضاوت داوران ایرانـــی در بازیهای مهم دارد. حضور فغانی در (المپیـــک 2016 ریو و جام جهانی 2018 روســـیه) و درخشـــش این داور در این دو رویداد مهم زمینه ســـاز این بود تا دیگر داوران ایرانی نیز برای درخشـــش در ســـطوح بینالمللی به خودباوری برســـند. تا جایی که در فوتســـال بانوان هم این اتفاق برای جامعه داوری ایران افتاد و یک داور بانو به یکباره درخشـــید و ســـوت فینال مســـابقات فوتســـال المپیک 2018 جوانان در بوینسآیرس آرژانتین را بهدســـت گرفت. هر چند قضاوت در المپیک جوانان تنها کارنامه درخشان گالره ناظمی نیست و این داور بانوی کشورمان در بازیهای فوتسال دانشجویان جهان در آلماتی قزاقســـتا­ن هم دو بازی مردان (کرواســـی - چین و نیوزیلند – روسیه) را سوت زد اما این داور بانو پس از قضاوت در فینال المپیک جوانان بیش از پیش شـــناخته شـــد و مورد توجه رســـانهها قرار گرفت. جدیدترین اتفاق برای او قضاوت در مســـابقات جام ملتهایفوتس­الزناناروپ­است؛مسابقاتیکه­از62 بهمنماهبهم­یزبانیپرتغ­البرگزار میشـــود. ناظمی داوری اســـت که هم تجربه بازی در زمین فوتبال را دارد و هم پیش از این بهعنوان بازیکن فوتســـال فعالیت میکرد اما به یک باره مسیر زندگی ورزشیاش تغییر کرد و به سمت داوری فوتسال رفت. روزنامه ایران با این داور بینالمللی فوتسال گفتوگویی ترتیب داد که متن این گفتوگو را با هم میخوانیم.

■ از شروع به کارتان در داوری برای ما بگویید، چه شد که به سمت داوری رفتید؟

زمانی که فوتســـال بانوان راهاندازی شد بهدلیل عالقهای که به این رشـــته داشـــتم، تصمیم گرفتم فوتسال بازی کنم به همین منظـــور در کالسهـــای آمـــوزش فوتســـال شـــرکت کـــردم. 2 ســـال بهعنـــوان بازیکن فعالیت داشـــتم تا اینکه در ســـال 1380 با نظر بـــرادرم (کوپال ناظمی) در کالسهای داوری شـــرکت کردم و مســـیرم در فوتسال کامـــ ًال تغییر کـــرد. زمانی که اولیـــن بازی را قضـــاوت کردم به داوری بیشـــتر عالقهمند شـــدم. بـــرادرم عالقه شـــدیدی بـــه داوری داشـــت، او من را تشـــویق کرد که ایـــن راه را ادامـــه دهـــم و زمانی که در این مســـیر قرار گرفتم به این نتیجه رسیدم که شاید توانایی این را داشـــته باشـــم که در داوری پیشرفت کنم بـــه همیـــن دلیل بـــازی کـــردن را کنار گذاشـــتم و رسماً بهعنوان داور در مسابقات فوتسال حضور یافتم.

■ یعنی از نظر شـــما داوری جذابتر از بازی کردن است؟

اگر میتوانســـ­تم هم بهعنوان بازیکن و هم بهعنـــوان داور فعالیت کنم، حتماً این کار را انجام میدادم چرا که بازی فوتســـال را خیلی دوست دارم و برای من بازی کردن خیلی لذت بخش اســـت. یکی دو سال اول دوست داشتم هم بازی کنم و هم بهعنوان داور، قضاوت بازیهـــا را برعهده بگیرم اما تا حدی به داوری عالقه پیدا کردم که بازی کردن را فراموش کـــردم. لذتی که از داوری بردم جایگزین لذتی بود که در بازی فوتسال داشتم.

■ شـــما هـــم داوری کردیـــد و هـــم بهعنوان بازیکن در زمین حضور داشتید، چه شباهتی بین این دو وجود دارد؟

در بازی یک گروه و تیم هستیم که همه برای یـــک هدف تـــالش میکنیـــم، چنین کاری لذت بخش اســـت. من بازی کردن را خیلی دوســـت داشـــتم؛ همه یک هدف را دنبال میکنند و برای رســـیدن به آن هدف به همدیگر کمـــک میکنند، ایـــن موضوع از نظر من لـــذت زیـــادی دارد. البته داوری نســـبت به بازی کردن شـــباهتها­یی دارد. در داوری هـــم هـــر 4 داور هماننـــد یک تیم هســـتیم و میتوانیـــ­م بـــه همدیگـــر کمک کنیـــم تا در آن بازی عملکرد خوبی داشـــته باشـــیم. کوچکترین نقصی که وجود داشته باشـــد تیم داوری زیر ســـؤال میرود و هیچ فرقی نمیکند کـــه کدام داور اشـــتباه کرده باشـــد. معمـــوالً بازیکنان حـــس خوبی به داور ندارنـــد چرا که داور و بازیکن همیشـــه مقابل یکدیگر هســـتند. من هـــم زمانی که بازیکن بودم باخت تیمـــم را بر گردن داور میانداختــ­ـم و زمانی که برنده میشـــدیم به داور کاری نداشـــتیم، این واقعیت است. اینکه میگویند داوران قشر مظلومی هستند و همیشه مورد ظلم قرار میگیرند، صحیح است. من بهعنوان یک بازیکنی که به داوری روی آوردم این موضوع را تأیید میکنم، به این دلیـــل تنها افراد خاصی هســـتند که به داوری عالقهمند میشوند. خیلیها به من میگویند چرا داور شدی! همیشه به داوران توهین میکنند، شـــما چگونه این اهانتها را تحمل میکنید؟ چه کســـی دوست دارد داور شود؟

■ پس شـــما با وجود این، بازیکنـــا­ن را درک میکنید؟

از نظر من اگـــر داوران پیش از قضاوت، بازی کرده باشـــند میتواننـــ­د بهتر قضاوت کنند. البته خیلی از داوران بزرگ دنیا و ایران بازیکن نبودند امـــا در حقیقت بازی کردن

میتوانـــد به داور کمک کند چـــرا که زمانی که یک داور فوتبال بازی میکند همه چیز را حس میکند. داور میتواند متوجه شود که یک بازیکن چه زمانی هدفاش خطاکردن اســـت، همـــه اینهـــا را از حـــاالت بازیکن میتـــوان متوجه شـــد. به همیـــن دلیل آن 2سالی که بازی کردم به قضاوت من کمک زیادی میکند. من معتقدم که داوران باید بازی کنند یا بازیهای زیادی تماشـــا کنند. آنهـــا با این کار میتوانند روحیات بازیکن را بهتر متوجه شوند.

■ هم شـــما و هم علیرضا فغانـــی به صورت خانوادگی در مسیر داوری قرار گرفتید، به نظر میرسد که داوری موروثی است.

خیلـــی چیزهـــا ثابـــت شـــده که بـــه ژن مربوط است و نمیدانم که داوری هم جزو همانها باشد یا نباشـــد اما اینکه داوری در یک خانواده به فـــرد یا افراد دیگری منتقل میشـــود، وجـــود دارد. از میـــان همـــکاران ما هســـتند کســـانی کـــه خواهـــر و بـــرادر یا همسرشـــان داور است. احساس من بر این است که شاید لذتی که فرد از داوری میبرد را با فردی که دوست دارد در میان میگذارد و این موضوع باعث میشود تا آن فرد هم به داوری عالقهمند شـــود. واقعیت همین اســـت.اگر کســـی داور باشـــد و لـــذت های داوری را به فـــرد دیگری بگوید، آن فرد به قضاوت عالقه مند خواهد شد.

فکر میکنم دلیلش این است که داوران معمـــوالً یک نفـــر از نزدیکانشــ­ـان به این ســـمت میرود وگرنه من خودم به تنهایی داوری را انتخاب نمیکردم.

■ مگر داوری چه لذتی دارد؟

قضـــاوت کـــردن حـــس خوبـــی دارد که ایـــن حس قابل توصیف نیســـت. البته این موضـــوع را خیلیها بـــاور نمیکنند. داوری پر از استرس اســـت قبل از بازی و در زمانی کـــه ابـــالغ داوری را میدهند این اســـترس وجود دارد که مثالً با توجه به جایگاه دو تیم چگونه قضـــاوت خواهیم کـــرد و در جریان بازی هم داور این اســـترس را دارد. 17 سال داوری میکنـــم و هیـــچ چیزی بدتـــر از این نیست که با یک تصمیم اشتباه نتیجه بازی تغییر کند. بدترین لحظه برای هر داوری در هر سطحی همین است. اما زمانی که خوب قضاوت میکنی حس خیلـــی خوبی داری از اینکه حقی از کســـی ضایع نشده خشنود میشوی. اینکه بتوانی عدالت را برقرار کنی حس خوبی دارد.

■ برادر شـــما (کوپال ناظمـــی) در هفته نهم لیـــگ برتـــر و در بازی ســـپاهان با نســـاجی مازنـــدرا­ن در دقایـــق پایانـــی یـــک پنالتی جنجالـــی به ســـود ســـپاهان گرفت، شـــما بهعنوان یک داور بینالمللی بدون توجه به نســـبتتان با کوپال در مورد آن صحنه چه نظریدارید؟

من پیـــش از اینکه داور فوتســـال شـــوم بهعنـــوان داور فوتبـــال فعالیـــت داشـــتم. من و کوپال با توجـــه به اینکه در یک حرفه فعالیـــت میکنیـــم بـــه همدیگر مشـــاوره میدهیم. ما زمانی که همدیگر را میبینیم، ایراداتمان را گوشـــزد میکنیم. من باالی 50 بـــار آن صحنه را دیـــدم، در رابطه با آن صحنـــهای که اتفـــاق افتاد بایـــد بگویم که کوپال بدشـــانس بود چرا که بدشانسی او به گونهای بود کـــه دوربین فیلمبرداری دیر به این صحنه رســـید، آن صحنهای که بازیکن نســـاجی پیراهن بازیکن ســـپاهان را گرفته از طریق دوربین شـــکار نشـــده. ایـــن اتفاق در دقیقـــه 96 بـــازی رخ داد و در آن زمـــان دوربین در وســـط زمین بود و بـــه یکباره به این صحنه میرســـد، لحظـــهای که پیراهن

بازیکن سپاهان توسط مدافع نساجی گرفته میشـــود، دیده نمیشـــود و دوربین زمانی به صحنه میرسد که بازیکن پیراهن را رها میکند و بازیکن سپاهان زمین میخورد با وجود این من صحنه را بارها دیدم و قطعاً آن صحنه پنالتی بود. کوپال از این موضوع ناراحت بود که چرا فیلمی از زاویهای دیگر منتشر نشد. البته خود بازیکن نساجی هم به خطای خود اعتراف کرد اما مدعی شده که من قبـــل از محوطه پیراهن را رها کردم. قضاوت در چنین بازیهایی ســـخت است اما کسی که با قاطعیت سوت میزند قطعاً صحنهای دیده است. بدشانسی کوپال این بود که صحنه کاملی از آن خطا وجود ندارد.

■ چه شـــد که داوری فوتســـال را بـــه داوری فوتبالترجی­حدادید؟

اولیـــن دلیلم ایـــن بود که من مســـئول برگـــزاری مســـابقات فوتبـــال هســـتم و به این دلیـــل نمیتوانم مســـابقات فوتبال را قضـــاوت کنم. دومین دلیل من پیشـــرفت فوتســـال بانوان نســـبت به گذشـــته بود، در 7سال گذشـــته فوتبالمان پیشرفت زیادی نداشته به همین دلیل از قضاوت در فوتبال لذت نمیبردم، دوســـت داشتم در سطح باالتری قضاوت کنم. فوتســـالم­ان پیشینه باالتری دارد و به مقامهایی در ســـطح قاره هم دســـت یافته، در ســـالهای اخیر رشـــد ما در فوتســـال بیشـــتر بوده به همین دلیل احساس کردم که فوتسال جذابیت بیشتری برای مـــن دارد و میتواند مـــن را به هدفم برساند.

■ در سالهای قضاوتتان پیشنهاد رشوه از سویتیمیداش­تید؟

نـــه خوشـــبختا­نه البتـــه در برخـــی از بازیها به شـــوخی میگویند کـــه مثالً فالن بازیکن دوکارته اســـت و کمی نســـبت به او نرمتر باش که ما این را به حســـاب شوخی میگذاریـــ­م. فوتبـــال بانوان به آن ســـطح نرســـیده که چنین موضوعاتی در آن باشد. البتـــه در فوتبال مردان هـــم بعید میدانم چنیـــن پیشـــنهاد­اتی وجود داشـــته باشـــد. هیـــچ داوری خودش را نمیفروشـــ­د. هیچ زمان داوری که بهترین ســـالهای عمرش را در این راه گذاشـــته خـــودش را با مبالغی نمیفروشـــ­د چون عاشق این کار است. من در بطـــن داوری هســـتم و واقعاً غیرممکن است که یک داور پیشنهاد رشوه را بپذیرد و سالها شرافت داوری خود را زیر پا بگذارد و بخواهد که این بدنامی را قبول کند.

■ خاطرهای از قضاوتهایتا­ن دارید یا تا به حالبازیهای­جنجالیراقض­اوتکردهاید؟

چنیـــن بازیهایـــ­ی را قضـــاوت نکردم البتـــه همیشـــه در بازیهـــا یـــک طـــرف از تیمهـــا ناراضـــی اســـت. یـــادم میآیـــد که یک بار مســـابقات جـــام حذفـــی بین یک تیم تهرانی و شهرســـتان­ی برگزار میشـــد و من قضـــاوت این بازی را برعهده داشـــتم، پـــس از پایان بازی تیم شهرســـتان­ی خیلی ناعادالنه باختشان را برگردن تیم داوری انداختند و اعالم کردند کـــه داوران تهرانی بودنـــد و به ســـود تیم تهرانی ســـوت زدند. مســـئوالن این تیم به نشانه اعتراض فیلم بازی را به کمیته مســـابقات ارســـال کردند. آن زمان مـــن داور بینالمللی نبودم وقتی فیلم را کمیتـــه داوران نـــگاه کردند، گفتند که داور این بازی کیســـت؟ آنها گفتند گالره ناظمی. مســـئوالن کمیته داوران گفتند که واقعاً به ناظمی احســـنت میگوییم و این موضوع سکوی پرتاب من برای قضاوت در بازیهای سختتر شد. قطعاً این موضوع وجود دارد و هر داوری ممکن اســـت اشتباه کنـــد اما مهـــم این اســـت که این اشـــتباه را جبـــران کند. یـــک داور آمادگی جســـمانی خـــود را باید به حدی باال ببرد که به تمامی صحنهها نزدیک باشد و تمرکز باالیی داشته باشد تا اشـــتباها­تش بخصوص اشتباهات تأثیرگذارش به حداقل برسد.

■ شـــما هم فوتســـال آقایان را در مسابقات دانشـــجوی­ان جهـــان قضـــاوت کردیـــد هم فوتسال بانوان را، دوست دارید که کدام یک رابیشترقضا­وتکنید؟

زمانی که قضاوت بازی آقایان را به یک داور میدهنـــد و بـــه او اطمینـــان میکنند، حس خوبی به داور منتقل میشـــود به این دلیل کـــه در ســـطح باالتری شـــما را قبول دارند. قضاوت بازیهای آقایان ســـختتر اســـت، چرا کـــه آمادگی جســـمانی آقایان بیشتر است و سرعت باالتری دارند ،به این دلیل اتفاقاتـــ­ی که در طول بـــازی میافتد، ســـریعتر اســـت به این دلیل زمان کمتری

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran