Iran Newspaper

تفاوت افبیآی و اپل

-

قبل از اینکه رئیس افبیآی بشــوم، «ادوارد اسنو ِدن» پیمانکار آژانس امنیت ملــی مقــدار زیادی از اســناد محرمانــه را درباره فعالیتهای آژانس ســرقت و شروع به فاش کردن آنها در رسانهها کرد. یکی از آثار منفی و آشکار این سرقت، ضربه مهلکی بود که به توانایی کشور برای جمعآوری اطالعات وارد کرد.

تأثیر منفی دیگر آن این بود که یک ســال بعد از افشــاگری اسنودن، آنهایی که نقش بدی را در جهان ایفا میکردند، ارتباطات خود را به کانالها و وسایلی انتقــال دادنــد که با سیســتمهای قــوی رمزگذاری شــده بودند. ایــن امر جلوی نظــارت دولتــی از جمله شــنود را کــه افبیآی با مجــوز دادگاه انجــام میداد، میگرفــت. مــا شــاهد بودیــم که چطــور تارنمــای یک شــبکه تروریســتی که از مدتها پیش تحت نظر بود، به یک باره از دســترس خارج شــد که این مسأله به خودی خود، نگرانکننده بود. ســپتامبر ،2014 یک سال بعد از اینکه کشور از نظر این کنترل قانونی تضعیف شد، متوجه شدم دو شرکت گوگل و اپل اعالم کردند که دستگاههای موبایلی خود را به حالت پیش فرض رمزگذاری خواهند کرد. من فکر میکنم که این دو شــرکت، چنین اقدامی را انجام دادند تا نشــان دهنــد ایمن کردن وســایل ارتباطی در مقابل احکام قضایــی، یک ارزش مهم اجتماعی محسوب میشود. این موضوع مرا از شدت خشم دیوانه میکرد. من نمیتوانســ­تم درک کنم که چــرا این افراد مثالً باهــوش نمیتوانند هزینههای اجتماعی جلوگیری از فعالیت قضات را درک کنند.

گــوگل و اپل این تصمیم خود را در آســتانه جلســه فصلــی من با مطبوعات و رســانههای­ی که اخبار وزارت دادگستری و افبیآی را پوشش میدادند، اعالم کردند. من قصد نداشــتم درباره سیســتم رمزگذاری صحبت کنم اما نتوانستم جلــوی خــودم را بگیرم و با ابــراز ناامیــدی از تنظیم دســتگاهها روی رمزگذاری پیش فرض، گفتم: من بسیار به حاکمیت قانون باور دارم و در عین حال بر این باور هســتم که در کشور ما هیچ کس باالتر از قانون نیست. موضوعی که نگرانم میکنــد اقدام شــرکتها اســت که افــراد را باالتــر از قانون قرار میدهنــد. با این اظهارات، درگیر نبردی احساســی و به شکلی ناباورانه، پیچیده میشدم. تمایز بین افبیآی و شــرکتهایی مانند اپل را میتــوان تا حد زیادی با توجه به نگاه هر یک از آنها به جهان و محدودیتهای چنین نگرشی تشریح کرد. اگر بخواهم بــه صراحت بگویم دو طرف چندان به حرف یکدیگر گوش نمیدهند. رهبران شرکتهای فناوری، قادر به دیدن نقطه تاریکی که اف بیآی میبیند، نیستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran