Iran Newspaper

آغاز شمارش معکوس دولت «می» در رینگ پارلمان

مجلس عوام انگلیس دولت ترزا می را متهم به سرپیچی کرد

- فرحناز دهقی خبرنگار

در مســیر حرکــت بــه ســوی خــروج انگلیــس از اتحادیــه اروپــا، حــوادث سیاســی بیشــماری روی داده اســت امــا آنچــه سهشــنبه شــب در مجلس عوام و بــه عبارتی پارلمان این کشــور علیــه دولــت بــه تصویــب رســید، از بیســابقهت­رین رویدادهــا­ی سیاســی این کشور محســوب میشود. 311 نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا سهشنبه به طرحی رأی دادند که براســاس آن دولت ترزا می نخســتوزیر این کشور به ســرپیچی از الیحه پارلمــان درباره انتشار کامل اســناد حقوقی توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا متهم شد.

آنهــا از دولــت بریتانیــا خواســتند اســناد حقوقــی برگزیــت ًرا هرچــه ســریعتر منتشــر کند و علنــا مخالفت خــود را با طــرح ترزا می بــرای خروج از اتحادیــه اروپــا کــه اخیــراً موافقــت پارلمــان اروپــا را بــه دســت آورده، ابراز کردند تا ســر ســنگالخها­ی مسیر نخستوزیری انگلیس افزوده شود.

بــه گــزارش فرانــس 42، بــرای اولیــن بــار در تاریخ، پارلمــان بریتانیا در رویکــردی انتقــادی از دولــت می، اعالم کرد او بهدلیــل عمل نکردن به الیحهای درباره انتشــار اسناد حقوقی برگزیــت، از پارلمــان نافرمانــی کرده است.

دولــت بریتانیــا پــس از چنــد هفتــه تأخیــر، دوشــنبه گذشــته تنهــا بخشهایی از این اسناد را منتشر کرد و میخواست نســخه کامل این اسناد را پــس از رأیگیــری تاریخــی پارلمان درباره توافقنامه برگزیت منتشــر کند. براساس برنامهریزی­ها این رأیگیری قرار اســت سهشنبه هفته آینده برگزار شــود و بهدنبال آن سرنوشــت خروج انگلیــس از اتحادیــه اروپــا مشــخص خواهد شــد. امــا نماینــدگا­ن پارلمان از می خواســتهان­د پیــش از این موعد، اســناد حقوقی برگزیت را منتشر کند. در اســنادی کــه تاکنــون منتشــر شــده اســت، بــه مــواردی ماننــد پایبنــدی دائمــی انگلیــس بــه قوانیــن تجــاری اتحادیه اروپــا در دوره بعد از برگزیت اشاره شده است.

بــا اعــالم نتایــج آرای نمایندگان، آندریــا لیدســام رئیــس اجرایی حزب محافظــهکا­ر در مجلــس عــوام گفــت کــه دولــت در نظر دارد بزودی اســناد حقوقــی برگزیــت را منتشــر کنــد. او بــه پارلمــان گفــت: «مــا بــا دقــت به خواست و اراده پارلمان گوش کردیم، در نظــر داریــم اســناد حقوقــی کامل برگزیت را که دادســتان کل آن را تهیه کرده اســت، ارائه دهیــم.» او در ادامه افزود، این طرح بــه پارلمان انگلیس مجــوز میدهــد کــه هــر وزیــری که در ایــن راســتا بــه نافرمانــی از پارلمــان متهم شــود، با عواقبی کــه نمایندگان تصمیــم میگیرنــد روبهرو شــود. کایر اســتارمر ســخنگوی حــزب کارگــر در امور برگزیت، اعالم کرد که ســرپیچی دولت از پارلمان «بیســابقه» است و دولــت در میان نماینــدگا­ن «اعتباری ندارد». ■ ترزا می گرفتار حلقههای تنش

بــا گذشــت دو ســال از رأی مــردم انگلیــس بــه خــروج از اتحادیــه اروپا، رفتهرفتــه تنــش بــر ســر آن بیشــتر میشــود. پــس از روی دادن حــوادث سیاســی بســیار، ســرانجام دو هفتــه پیــش ســران 27 کشــور اروپایــی بــه طرح برگزیت رأی مثبت دادند و قرار شــد ایــن طــرح بــرای رأی نمایندگان پارلمــان بریتانیــا راهــی آن شــود. اما مخالفــت نماینــدگا­ن پارلمــان، از حــزب مخالــف با تــرزا مــی گرفتــه تا همحزبیهایـ­ـش، بــا ســند توافقنامه برگزیــت تنهــا یــک هفتــه پیــش از برگزاری رأیگیــری پارلمانی روی داد تا بر سلســله تنشهای نخستوزیری بریتانیــا کــه ممکــن اســت بهخاطــر برگزیــت پســت خــود را هم از دســت بدهــد، افــزوده شــود. اگــر نمایندگان بــه این طــرح رأی مثبــت بدهند، این توافقنامه به شکل قانون در میآید.

اگرچــه طــرح ســرپیچی دولــت از پارلمان نتیجه قابل توجه و مستقیمی در مســیر برگزیت نــدارد، اما میتواند تنشهــای میــان دولــت و پارلمــان را تشــدید کنــد و همیــن برداشــتن قدم بعدی برای نخستوزیری را مشکلتر کنــد. در چنیــن شــرایطی، ممکــن اســت بریتانیا نتواند به توافقی بر ســر برگزیت برســد و ترزا مــی و دولتش با خطر برکناری روبهرو شوند.

سیاستمدارا­ن هر دو جناح بریتانیا بــا طرح مــی درباره برگزیــت مخالف هســتند؛ حامیان برگزیت این طرح را قبول ندارند، زیــرا این طرح همچنان پیوندهــای میان این کشــور با اتحادیه اروپــا را حفــظ میکنــد و حامیــان اتحادیــه اروپــا نیــز اعتقاد دارنــد این طــرح موانعی بر ســر روابــط انگلیس بــا بزرگتریــن شــریک تجــاریاش ایجــاد میکنــد. الــن ویگــر، محققــی کــه دراتــاق فکــر «چنجینــگ اروپــا» فعالیت دارد، میگوید: «اوضاع برای ترزا می بشــدت بغرنج است. بیش از 100 نماینده محافظــهکا­ر میگویند از طرح برگزیــت او حمایــت نمیکنند، اعضای حزب کارگر کامالً با او مخالف هســتند. بنابراین میتوانم پیشبینی کنــم این طــرح نتواند در هفتــه آینده رأی بیاورد.»

ترک اتحادیه اروپا بدون رسیدن به توافق، به 40 سال تجارت آزاد و تبادل کاال و خدمــات میان بریتانیا و اتحادیه اروپــا پایــان میدهــد. بانــک انگلیس هفته پیش هشــدار داد، اگر این توافق حاصــل نشــود، اقتصــاد بریتانیــا بــه رکــود وخیمی میرســد و اقتصــاد این کشــور روندی نزولی طــی خواهد کرد. مارک کارنی هفته پیش هشدار داد که بریتانیایی­هــا ممکن اســت با افزایش تورم روبهرو شوند و اگر بدترین سناریو بــرای برگزیت روی دهــد، ارزش پوند تا 25 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس شــورای اروپا نیــز در جریان اجــالس گــروه 20 هشــدار داد: «اگــر پارلمان انگلیــس به توافقنامه خروج از اتحادیــه اروپــا رأی موافــق ندهد یا برگزیــت صورت نمیگیرد یا انگلیس بدون دســتیابی بــه توافــق از اتحادیه اروپا خارج میشود.» ■ احتمال توقف برگزیت

حواشــی برگزیــت آینــده سیاســی انگلیــس را بــا بحــران مواجــه کــرده اســت. به گزارش ســیانان، امانوئل کمپــوس ســانچز بوردونا مقام ارشــد دیــوان دادگســتری اروپــا اعــالم کــرد کــه دولــت انگلیــس هنــوز میتوانــد به صــورت یکجانبــه رونــد برگزیت را متوقــف کنــد. ایــن در حالی اســت که براســاس نظرســنجیه­ا، بیشتر مردم این کشور تمایل دارند از اتحادیه اروپا خارج نشــوند و رونــد برگزیت متوقف شــود. بر همین اســاس، احتمال دارد حامیــان اتحادیــه اروپــا تــالش کننــد همهپرســی مجــددی برگــزار شــود. تازهترین نظرســنجیه­ای منتشرشده نشــان میدهــد کــه تنهــا 17 درصــد مــردم انگلیس با توافقنامــ­ه برگزیت موافــق و 51 درصــد خواهــان ادامــه عضویــت در اتحادیــه اروپــا هســتند. امــا آنچــه در این میان آشــکار اســت، ایــن اســت کــه طرفــداران خــروج از اتحادیه اروپا تمام تالش خود را برای جلوگیــری از برگزاری این همهپرســی به کار خواهند بست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran