Iran Newspaper

رؤسا علیه یکدیگر

- مترجم: مهوش غالمی

در واشــنگتن، کزوویتز و مارک کورالو، ســخنگوی تیم حقوقی، نه از مقاله تایمز باخبر بودند و نه در جریان نقشــهای بودند که برای پاســخگویی به آن کشــیده شده بود تا آنکه بیانیه اولیه دون جونیور کمی قبل از فاش شدن این گزارش در آن روز شنبه منتشر شد.

در هفتــاد و دو ســاعت بعــدی مقامــات ارشــد کاخ ســفید خــود را جــدا از فعالیتهای دایره خودیهای معاونان رئیس جمهوری یافتند و یک بار دیگر، مــات ومتحیــر ناظر این کارها شــدند. در ایــن جریان، رابطــه رئیس جمهوری و هــوپ هیکس کــه از قدیم بهعنــوان اتحادی عجیب بین مردی مســن و یک زن جــوان قابــل اعتمــاد تحمل میشــد، اکنــون کم کــم رابطــهای نامعمول و هشداردهنده در نظر گرفته میشد. هیکس، که خود را کامالً وقف مساعدت به او کرده بود، بهعنوان تسهیلکننده مسائل رسانهای او، در نهایت، تسهیلکننده رفتــار بیواســطه و مســتقیم او بــود. واکنشها و افــکار او - به صــورت اصالح و بررســی نشــده و مورد چالش قرار نگرفته - نه تنها از کانال خودش میگذشت بلکه از طریق هیکس بدون دخالت کاخ سفید به سراسر دنیا میرفت. یکی از کارکنان معاونت ارتباطات معتقد بود: «مشکل، توئیتر نیست، هوپ است.»

۹ ژوئیه، یک روز بعد از چاپ شــدن گزارش اول تایمز، این روزنامه نوشــت؛ اجالس برج ترامپ، مخصوصاً برای بحث در مورد پیشنهاد روسیه برای ارائه مطالــب تخریبکننده درباره کلینتون تشــکیل شــده اســت. روز بعد، درحالی کــه تایمز آماده چاپ سلســله مطالب در مورد ایمیلها میشــد، دونًجونیور باعجلــه خودش آن را در رســانه دیگری فــاش کرد. بهدنبــال آن تقریبا هر روز شــماری از چهرههــای جدیــد - همگــی به شــیوه خــود، عجیب و شــوک آوربهعنوان شرکتکنندگا­ن در این جلسه مالقات ظاهر شدند.

اما افشــاگری در مورد جلســه برج ترامپ یک ُبعد شاید بزرگتر هم داشت. این افشــاگری نمایانگر ســقوط اســتراتژی حقوقی رئیس جمهــوری بود: نابود شــدن شــبه - دیواری که اســتیو بنن برای محافظت رئیس جمهــوری در برابر ماجرای کلینتون ســاخته بود. این وکال با نفرت و نگرانی در عمل شــاهد بودند که هر رئیســی شــاهدی برای خالفهای بالقوه رئیس دیگری میشــد ، همگی با یکدیگر تبانی میکردند تا داســتان هایشان را بدون ابهام بیان کنند. ترامپ، مشــتری اصلی این وکال و خانوادهاش ترســان و لرزان درصدد دفاع از خویش بودند. تیترهای کوتاه مدت ُپر از اســتراتژی درازمــدت بود. یکی از اعضای تیم حقوقی گفت: «بدترین چیزی که میتوانید انجام دهید دروغ گفتن به بازپرس است.» ایده پرزیدنت ترامپ که دروغ گفتن به رسانهها جرم نیست از نظر تیم حقوقی در بهترین صورت خود عملی بی فکرانه و در جای خود قابل پیگیری قانونی بود: تالشی آشکار برای چوب گذاشتن الی چرخ تحقیقا ِت قانونی.

به مارک کورالو دســتور داده شــد با مطبوعات مصاحبه نکند، درواقع حتی تلفــن خــود را هم جواب ندهد. چند روز بعد همان هفته کورالو که هیچ نتیجه خوبی را مشاهده نمیکرد - و بهطور خصوصی و محرمانه گفته بود به اعتقاد او جلســه تشکیل شده در هواپیمای رئیس جمهوری ایجاد مانع در راه عدالت بوده - استعفا کرد. (گروه جاروانکا اعالم کردند کورالو اخراج شده است.)

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran