Iran Newspaper

دعوت رسمی ملک سلمان از امیر قطر

- کبری نظری خبرنگار

یــک ســال و نیم پــس از بحــران دیپلماتیک قطر – عربســتان، ملک ســلمان، پادشــاه ســعودی برای نخســتین بار یک پیام مکتوب برای امیر قطر ارســال و او را به ســی و نهمین نشســت شــورای عالی شــورای همکاری خلیج فارس در ریــاض دعــوت کرد. این اتفــاق یک روز پــس از آن رخ داد که قطــر اعالم کرد، تصمیم دارد از اوپک خارج شود.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری رسمی قطر روز سهشنبه در یــک پیام توئیتــری خبر دعوت مکتوب پادشــاه عربســتان از امیر قطر برای شــرکت در سی و نهمین نشســت شورای عالی شــورای همکاری خلیج فارس در روز ۹ دســامبر (یکشــنبه آینــده) را منتشــر کرد امــا به اینکه آیا شــیخ تمیم، امیــر قطــر بــه این دعوت پاســخ مثبــت خواهد داد، هیچ اشــارهای نکــرد. این خبرگزاری نوشت، پادشاه عربستان این دعوتنامه را با واسطه عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به دست وزیر مشاور امور خارجه قطر رسانده است.

به عقیده تحلیلگران، از آنجا که عربستان این روزها با چالش جدی رسوایی قتــل جمــال خاشــقجی، روزنامه نــگار منتقد ســعودی مواجه اســت و جامعه بینالملل بشدت تحت تأثیر این ترور سیاسی قرار گرفته، بعید نیست پادشاه عربســتان بخواهد با ارســال این دعوتنامه تا اندازهای از فشــارهای بینالمللی علیــه ریــاض بکاهد. نکته قابل توجه آن که روز سهشــنبه چند ســاعت پیش از این که این دعوتنامه به دســت دولت قطر برســد، شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت از ملک ســلمان خواســته بود، اجازه دهد میانجیگری کویت برای حــل ایــن بحران به جریــان بیفتد. به عقیــده ناظران، در شــرایط کنونی، بعید نیست پادشاه عربستان به این درخواست امیر کویت نیز پاسخ مثبت بدهد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran