Iran Newspaper

بچههابهخاط­رباالرفتن«یورو»لژیونرشدند

گفتوگوی «ایران» با فرهاد سالافزون، اولین لژیونر ایرانی در لیگ والیبال یونان سال به سال لیگ ایران بدتر میشود/ تیم ملی شرایط خوبی ندارد

- محمد محمدی سدهی خبرنگار

والیبالایر­انامساللژی­ونرهایزیاد­یدرلیگهای ایتالیا، ترکیه و لهســتان دارد که فرهاد سالافزون هــم به جمع آنها اضافه شــده اســت. پاســور تیم ملــی والیبــال کــه یکــی از جانشــینها­ی ســعید معروف محسوب میشود، از ابتدای فصل جاری در ترکیب تیم ســایپا به میدان رفت اما با گذشت نهمیــن هفته از رقابتهــای لیگ برتر بــه یکباره خبر لژیونر شــدنش منتشر شد. ســالافزون برای ادامــه فصــل به تیــم آ.ا.ک آتن پیوســته و والیبال خود را در یونان ادامه خواهد داد. شاید تیم آ.ا.ک آتن به دلیل حضور مســعود شجاعی، ملیپوش فوتبال ایران بیشــتر به گوش فوتبالیســ­تها آشنا باشــد اما این بار یک والیبالیسـ­ـت از کشــورمان در این تیم یونانی بازی خواهد کرد و سالافزون اولین لژیونر ایرانی در لیگ یونان محسوب میشود. تیم والیبــال آ.ا.ک آتن پس از جذب ســالافزون در دو دیدار به میدان رفته که یک شکست و یک پیروزی کسب کرده است.

پاسور تیم ملی والیبال درخصوص حضورش در لیــگ یونان و جدایی از تیم ســایپا به خبرنگار «ایــران» گفــت: «از ابتــدای فصل پیشــنهادی از تیــم آ.ا.ک آتــن داشــتم امــا ترجیــح دادم که در ایــران بمانــم. پــس از گذشــت نهمیــن هفتــه از رقابتهای لیگ برتر به دلیل یکســری مشکالت مجبور شــدم ســایپا را ترک کنم. خدا را شکر این پیشنهاد از سوی باشــگاه یونانی پابرجا بود و من هم توانستم با این باشگاه قرارداد ببندم و به این تیم بپیوندم.»

فرهــاد ســالافزون در پاســخ بــه ایــن ســؤال کــه آیــا بــه دلیــل مشــکالت مالــی از ســایپا جــدا شــدی؟ افــزود: «ســایپا مشــکل مالی داشــت اما مشــکل اصلــی ایــن تیــم بحث مالــی نبــود. این تیــم مشــکالت دیگری داشــت که بهتر اســت در مورد این مشــکالت صحبت نکنم. به هر حال با ســایپا به مشکل خوردم و این مشکالت برای من قابــل هضــم نبود و به ایــن دلیل از ایــن تیم جدا شــدم.» او درخصــوص باشــگاه آ.ا.ک یونان بیان داشــت: «آ.ا.ک باشــگاه شــناخته شــدهای است، البته بیشتر تیم فوتبال این باشگاه معروف است امــا در ســالهای اخیر این باشــگاه در والیبال هم سرمایهگذار­ی و چند بازیکن خوب را جذب کرده تا در فصل جاری بهترین نتایج را کسب کند. البته در حــال حاضر شــرایط باشــگاه چندان مناســب نیست و باید تیم آ.ا.ک را در جدول باال بیاوریم.»

مســعود شــجاعی، کاپیتان تیم ملــی فوتبال ســابقه پوشــیدن پیراهن تیم فوتبــال آ.ا.ک آتن را دارد. شــجاعی پارســال یــک نیــم فصــل در ایــن تیــم بازی کرد. ســالافزون در پاســخ به این ســؤال که آیا برای پیوستن به این تیم با شجاعی صحبتی داشــتی؟ افــزود: «با شــجاعی صحبتی نداشــتم چــون پیشــنهادم از این تیــم مربوط به قبل از شــروع فصل بــود و در آن موقع من قصد نداشــتم به این تیم یونانــی بپیوندم. همان طور که گفتم، مشــکالتی برایم در تیم سایپا به وجود آمد که ماندن در این تیم جایز نبود، به این دلیل پیشنهاد آ.ا.ک را قبول کردم و به یونان آمدم.»

او تنها بازیکن خارجی تیم آ.ا.ک آتن نیســت و این تیم بازیکنان خارجی زیادی دارد که رقابت بــا ایــن بازیکنان برای رســیدن بــه ترکیب اصلی قطعــاً کار آســانی نخواهــد بــود. او بیان داشــت: «تیممان عالوه بر من، دو دریافت کننده برزیلی و صربستانی دارد، البته دو بازیکن خارجی دیگر هــم در ایــن تیــم بــازی میکنند. پشــت خط زن تیــم آ.ا.ک که عضو تیم ملی یونان اســت در این تیــم حضــور دارد و در کل ایــن باشــگاه بازیکنان خوبــی دارد و رقابت در این تیــم برای حضور در ترکیب اصلی کار بســیار سختی اســت اما تالش مــن حضور در ترکیب اصلی اســت و در دو بازی گذشته هم نسبتاً موفق بودهام.»

ســالافزون در نخســتین حضــورش در تیــم آ.ا.ک میزبــان تیــم پامووکایکـ­ـوس بودنــد کــه 3بر یک شکســت خوردنــد. آ.ا.ک آتــن چند روز پیــش در دومین حضور پاســور ایرانــی خود برابر فویینیــکا­س قــرار گرفــت و 3 بر 2 پیروزشــد و به رده هشــتم جــدول صعــود کــرد. او درخصوص ایــن بازی حســاس که با بــرد همراه بــود، گفت: «این مســابقه در خانه حریف بود. تیم شــان هم خیلی خوب بود و از یک دریافت کننده برزیلی و یک پشــت خط زن صرب بهره میبرد. آنها فکر میکردند که میتوانند ما را راحت ببرند ولی تیم ما بهتر شده و توانستیم این بازی را ببریم.»

درسالهایگذ­شتهبازیکنا­نملیپوشبهد­لیل پیشنهادمال­یخوبتوسطتی­مهایایرانی،ترجیح میدادنــد در کشــور بماننــد و این موضــوع باعث میشــد لیــگ بــا حساســیت و جذابیت بیشــتری برگزار شود اما امســال بازیکنان زیادی از تیم ملی بــه لیگهــای اروپایــی پیوســتند. پاســور تیم ملی در خصــوص ایــن موضوع گفــت: «قــرارداد مالی تیمهای ایرانی در ســالهای گذشــته مناسب بود به این دلیل بازیکنان تیم ملی در لیگ میماندند اما امسال شرایط تیمها به هیچ وجه خوب نیست. بچههــا به خاطر یورو لژیونر شــدند چرا که قیمت «یورو» باال رفته و این موضوع باعث میشود رقم قراداد مالیشــان با تیمهای اروپایی بیشتر شود.» ســالافزون در خصوص لیــگ ایران افزود:«ســال به ســال لیگ ایران بدتر میشود و این موضوع به دلیل مسائل اقتصادی باشگاههاست که قطعاً به لیگ صدمه میزند. در ســالهای گذشــته از میان 12 تیم تنها دو تیم مشکل مالی داشتند اما امسال همه تیمها با این مشکل مواجه هستند و این برای والیبال ما به هیچ وجه خوب نیست.»

پنــج بازیکن تیــم ملی امســال در لیگ ایتالیا بــازی میکننــد و بــه نظــر میرســد کــه تیمهای ایتالیایی به بازیکنان ایرانی عالقه خاصی دارند. سالافزون با اشاره به این موضوع که لیگ ایتالیا جــزو بهترین لیگهای دنیاســت، بیان داشــت: «همــه خوبهــای دنیــا در لیــگ ایتالیــا بــازی میکننــد و به این دلیــل بازیکنان دوســت دارند والیبــال خــود را در ســری A ادامــه دهند. حضور بازیکنان تیــم ملی در بهترین لیگ دنیا به دلیل کیفیت باالی ایرانیهاست.»

صحبتهای پایانی این لژیونــر والیبال ایران درخصــوص شــرایط تیم ملی اســت: «تیم ملی شــرایط خــاص خــودش را دارد. بازیکنانی که به تیم ملی میآیند سعی میکنند بهترین عملکرد را داشــته باشــند. تیــم ملــی در مقطع حساســی قــرار دارد و برخی مســئوالن ایــن تیم مانند امیر خوشخبر، سرپرســت تیم ملی جدا شــدند و در حــال حاضــر هم ادامــه همــکاری فدراســیون با ایگور کوالکوویچ، ســرمربی تیم مشخص نیست. تیم ملی در شرایط خوبی به سر نمیبرد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran