Iran Newspaper

90 درصد صعود کردهایم اما باید مراقب باشیم

گفتوگوی «ایران» با مهران شاهینطبع، سرمربی تیم ملی بسکتبال

- حامد جیرودی خبرنگار

تیمملیبسکت­بالایرانپس­ازپشتسرگذا­شتن پنجــره پنجم مســابقات انتخابی جــام جهانی، صبح دیروز به کشور بازگشــت. شاگردان مهران شــاهین طبع ابتدا در ملبورن به مصاف استرالیا رفتنــد و شکســت را پذیــرا شــدند، ســپس راهی مانیــل شــدند و در یک بــازی حســاس و جذاب از ســد فیلیپین گذشــتند. پــس از بــرد تیم ملی، بازیکنــان جشــن گرفتنــد و خبر صعود بــه جام جهانی9102 چین منتشر شد. در پایان مسابقات بســکتبال انتخابی جام جهانــی 2019 چین، 32 تیم به این مســابقات راه پیدا میکنند که تاکنون تکلیف 18 تیم مشخص شــده است. نکته قابل توجه اینکه ســایت فدراســیون جهانی بسکتبال هنوز نــام ایران را در بیــن تیمهای صعود کننده قرار نداده است. در هر حال تیم ایران در صورتی به جــام جهانی صعــود نخواهد کرد کــه اتفاقی بسیار عجیب و دور از ذهن بیفتد. مهران شاهین طبع درباره اینکه صعود تیم ملی به جام جهانی صددرصــد نشــده، بــه خبرنگار«ایــران» گفــت: «شرایط جدول به گونهای است که ممکن است اتفاقهایــ­ی به صــورت همزمان بیفتــد که البته بعیــد اســت. مثــالً در آن گــروه نیوزیلنــد و چین ببازنــد و از ایــن طرف هم ما به مشــکل بخوریم و ببازیــم. آن وقــت ممکن اســت کار مــا با خطر مواجه شود. البته خیلی بعید است که این اتفاق بیفتد ولی باید مراقب باشیم. ما باالی 90 درصد صعود کردهایم ولی حتماً باید یکی از بازیهای ژاپن و استرالیا در پنجره ششم مسابقات انتخابی راببریم.»

شــاهین طبع درباره اینکه چقدر فکر میکرد که بازی با فیلیپین دشــوار شود، این پاسخ را داد: «شرایط جدید، اوضاع را تغییر داده است. زمانی بود که یک انتخابی المپیک بود و یک جهانی. آن موقع یک تورنمنت یک هفتهای میگذاشتند و تیمها خیلــی زود نفرات خود را جمع میکردند و هزینهبر هم نبود. اما در این شــیوه تیمهایی که ثبات بیشتری دارند و مدیریتشان بهتر است و سازماندهی خوبی دارند، به موفقیت میرسند. هــم حمایــت میشــوند و هــم بازیکنــان خوبی دارند.بحثهایاقتص­ادیهمخیلیم­هماست و در این شرایط، تیمها از میزبانیهای­شان خیلی خوب اســتفاده میکنند. در خیلی از کشورها تیم ملی برایشــان مهم اســت و فیلیپین هم ورزش اولش بسکتبال است و بهترین شرایط و امکانات را بــرای موفقیت این رشــته فراهم آورده اســت. بــا وجود اینکه مشــکالت اجتماعــی و اقتصادی دارنــد، میبینیــد کــه در بسکتبالشــ­ان موفــق هستند. خیلی سرمایهگذار­ی میکنند و بازیکنان خارجــی را به خدمــت میگیرند. هــم بازیکنان دوملیتیدار­ندوهمفیلیپ­ینیهاییکهب­ااستعداد هستند.»

ســرمربی تیم ملی بســکتبال دربــاره میزان رضایتــش از ایــن تیم یادآور شــد: «مــا در حال پیشروی هستیم. با توجه به مسائل و مشکالتی که هســت و تیم ملی هم از آن تأثیرپذیر است، روی هــم رفتــه خــوب بودهایم.» شــاهین طبع درباره غیبت ستارههایی مانند حامد حدادی، صمــد نیکخــواه بهرامــی، ارســالن کاظمــی و ســجاد مشــایخی در بــازی بــا فیلیپیــن و اینکه آیــا آنها در ادامه تیم ملــی را همراهی خواهند کرد؟ گفت: «هر پنجرهای برنامهریزی خودش را دارد. ایــن بچههــا، ملیپوشــان­ی هســتند کــه ســالهای متمادی در حال کمک به بســکتبال مــا بودهانــد ولی اینکه توقع داشــته باشــیم، در هر پنجرهای آماده باشــند و مشکالت شخصی و خانوادگی خودشان را کنار بگذارند و بخواهند تیــم ملــی را همراهــی کننــد، درســت نیســت. بــه نظر من تــا االن هم کمــک کردهانــد. چون مــا با یــک گــروه ‪40 05،‬ نفره مواجه هســتیم و ایــن اتفاقــی هم کــه در ایــن پنجره افتــاد و این بچههــا نبودنــد، باعث شــد تــا بچههــای دیگر بیشــتر تالش کنند. ما هدفمان این است که از بیشترین ظرفیتمان اســتفاده کنیم، به شرط اینکــه در یــک چارچــوب قرار داشــته باشــیم و بتوانیم به موفقیت برسیم.»

ایــن صحبتهــای ســرمربی تیــم ملــی در حالــی اســت کــه رامیــن طباطبایــیُرئیــس فدراســیون بســکتبال با تأکید بر اینکــه برد تیم ملــی مقابل فیلیپین پاســخ خیلــی از ابهامات را داد، گفــت: «در دیــدار مقابــل فیلیپیــن، ارزش این بازیکنان مشــخص شــد و اثبات کرد کــه تصمیمگیریه­ــای فدراســیون و کادر فنی، علمــی و منطقــی بــوده و نتیجه الزم را داشــته است. تیم ملی بســکتبال، کارت اعتباری دائم برای بازیکنان نیست. حتی بازیکنان فعلی هم بایــد آماده باشــند و ارزش پیراهــن تیم ملی را بدانند. سیاســت ما در هر شــرایطی استفاده از بهترینهاست. هنوز در مورد حدادی و نیکخواه بهرامی تصمیمی نگرفتیم. ما این بازیکنان را دعــوت کردیم اما در اردو شــرکت نکردند. باید این موضوع بررسی شود. ضمن اینکه نظر کادر فنی هم برای ما اهمیت دارد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran