Iran Newspaper

ضرورتهایی در تحلیل حادثه تروریستی چابهار

- نوذر شفیعی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا

مهمتریــن جلــوه حادثــه تروریســتی چابهــار کــه راه تحلیــل ریشــههای آن را هموار میکنــد، انتحاری بودن ایــن عملیات اســت. این نکته نشــان میدهد طراحان عملیــات ایــن پیشزمینه را داشــتهاند کــه میتوانند بر مســائل مذهبــی و قومیتــی بــرای ضربــه زدن بــه نظام ایــران انگشــت بگذارنــد. از ایــن منظر حادثــه چابهار را بایــد در ادامه حوادث تروریســتی که قبالً در سیســتان و بلوچستان رخ داده، تفسیر کرد. عالوه بر آنکه متأسفانه اگــر در گذشــته عوامــل محیطــی مختلفــی ایــن روند را تقویــت میکرد حاال یــک عامل دیگر نیز بــه آن افزوده شده و آن داعش است. حوادث تروریســتی از این دســت بدون شــک ســه ریشــه اصلی دارد. یک ریشه به داخل ایران باز میگردد. غفلت ما از توسعه مناطق پیرامونی زمینه را برای ســوء استفاده دشــمنان فراهم کرده است. نکته دوم به سطح منطقه مربوط اســت. حادثه تروریستی چابهار حتماً جلوه تنش میان ایران و برخی کشــورهای حاشــیه جنوبــی خلیج فارس اســت کــه اصطالحاً از آن بــا عنوان استراتژی «منازعه دون متعارف» یاد میشود. استراتژی که بر اساس آن دو یا چند کشــور از رویارویی مستقیم با یکدیگر نگران هستند، سعی میکنند در شــکلهای مختلف یکدیگر را از درون آســیبپذیر کنند و نوعی جنگ نیابتی را علیه یکدیگر انجام دهند.

در داخــل ایــران اگر بلوچهــا نگرانیهایی از باب توســعه دارنــد، آنها این نگرانیهــا را در چارچوب عنصر قومیت مطرح میکنند. همچنین وقتی پای قدرتهــای خارجی پیش میآید، این نارضایتیها در قالب تبعیض مذهبی قلمداد میشــود. در حالی که در بلوچســتان دیدگاهی کــه مبتنی بر تبعیض باشــد، وجــود ندارد. زیــرا رابطه هویتــی متقابلی میان بلوچهــا و کلیت ملت ایران وجود دارد. اما دشــمنان خارجی با تبلیغات خود حتی نارضایتیها­یی را که مربوط به توسعه نیافتگی است نوعی نارضایتی مذهبی جلوه میدهند و سعی در ایجاد دو قطبی دارند.

در نهایت باید به عامل امریکا و رژیم صهیونیستی توجه داشت که بیتردید طرحهایی علیه جمهوری اســالمی ایران در دستور کار دارند. آنچه این روندها را تشدید کرده است این است که چابهار به عنوان منطقهای که از تحریمهای امریکا مصون مانده و در عین حال میتواند به موتور محرکه توسعه ملی ایران تبدیل شــود، نظر کشــورهای در حــال تخاصم با ایران را به خود جلب کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran