Iran Newspaper

تزریق سم بیاعتمادی در جامعه

- سیدمحمدبطح­ایی وزیر آموزش و پرورش

پنجشنبه شــب خبر 20:۳0 صدا و ســیما در اقدامی غیرحرفهای، گزارشی از خطای یک معلم در یکی از مدارس استان همدان را با آب و تــاب فراوان پخش کرد. صرفنظر از آنکه این گزارش تقطیع شده و ناقص بود، پخش این خبر از شبکه سراسری رسانه ملی از چند جهت قابل نقد و ایراد است:

-1 اگــر چــه وجــود نازنیــن کــودکان و نوجوانــان و روح لطیف و تأثیرپذیر آنان نباید تحت هیچ شرایطی موجب آزار و تنبیه حتی لفظی قرار گیرد، لیکن اگر یک معلم در میان بیش از یک میلیون همــکار فرهنگی و در یک کالس از 00۶ هــزار کالس این مرز و بوم به هر دلیل موجب خطای حرفهای شد، آیا باید آن را به این نحو تخریبی رسانهای کرد؟ این سؤال و پاسخ آن هرگز به معنای تالش برای نادیده گرفتن و صرف نظر کردن از این خطا نیست بلکه اشاعه این خطاها آن هم از طریق رسانه ملی- که انشاءاهلل بینندگان پرشماری داشته باشد- کم کم به عادی شدن این گونه خطاها و گسترش آن کمک خواهد کرد.

-2 اعتماد آحاد جامعه و پایگاه اجتماعی نظام آموزش و پرورش، مهمترین عامل برای ارتقای کیفیت این نهاد مهم است. هر عاملی که خواسته یا ناخواسته بر این جایگاه لطمه وارد کند، حتماً و حتماً رشــد و تعالی آموزش و پرورش را هدف قرار داده و آن را با مشکل مواجه میسازد. آیا سزاوار است در جایی که رهبر معظم انقالب اسالمی (مدظله العالی)بهکراتازنظ­امآموزشوپر­ورشبهعنوان­یکیازمهمتر­یننهادهایف­رهنگساز جامعه نام میبرند، با بزرگنمایی یک اشتباه یا انعکاس آن با روشی ناصحیح، این نظام را مورد هجمه قرار دهیم و خانوادهها را نسبت به معلمان خدوم و زحمتکش بیاعتماد نماییم؟ تأکید میکنم همه مدیران و مسئوالن در آموزش و پرورش قانوناً و اخالقاً مکلف به رصد مستمر رفتارهای همکاران در مدارس و کالسها و برخورد منطقی و منطبق بر قانون با متخلفین خواهند بود همچنان که در موارد مشابه گزارش مورد نظر، شخص و اشــخاص خاطی با شــدیدترین وجه آن مورد توبیخ، تغییر شــغل و سایر تنبیهات اداری قرار گرفتهاند. لیکن همان طور که خطای یک قاضی، یک روزنامهنگا­ر، یک پزشک، یک کارمند صدا و ســیما ...و با جزئیات آن مورد اطالعرســا­نی به این نحو قرار نمیگیرد- که نباید هم بگیرد- پخش این گزارش و گزارشهای مشابه در مورد آموزش و پرورش تزریق سمی مهلک در اطمینان و اعتماد عمومی جامعه خواهد بود.

۳- ورود خبرنــگار و دوربیــن به محیط مدرســه و کالس و بازخواســت کردن و یکی به دو کردن با مســئولین مدرســه در منظر دانشآموزان به شــکلی که در گزارش مورد نظر مشاهده شد، بسیار ناپسند و به دور از شأن محیط تعلیم و تربیت بوده است. این موضوع را از مدیرانی که اجازه این ورود و ضبط چنین گزارشــی را صادر کردهاند، پیگیری خواهم کــرد. امیــدوارم همــکاران صدا و ســیما همانند بســیاری از گزارشهای پیشــین با کنترل هیجانــات خــود اجازه دهند این گونه مشــکالت و خطاها با روش صحیــح و منطقی و با هزینههای کمتر اجتماعی پیگیری و رفع شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran