Iran Newspaper

اوضاع در چابهار آرام است

حمله تروریستی روز پنجشنبه 2 شهید داشت هنوز هیچ گروهی مسئولیت اقدام انتحاری در چابهار را بر عهده نگرفته است

-

وانت بار بمب داشــت و به ســمت مقر فرمانــدار­ی شهرســتان چابهار نزدیک میشــد. ســتوان یکم داریوش رنجبر و ســرباز وظیفــه ناصــر ُدرزاده نیروهــای عملیاتــی بودنــد کــه بــا هوشــیاری و فداکاری در برابر خودرو بمبگذاری شده و عامل انتحاری ایستادند. ایستادگیای که گرچه به شــهادت خودشــان منتهی شد اما از ورود آن به محوطه فرماندهی و برجــای مانــدن کشــتهها و خســارات بیشــتر جلوگیــری کــرد. بــا وجــود ایــن انفجــار خودرو بمبگذاری شــده ســبب مجــروح شــدن 43 نفر از مردمی شــد کــه در نزدیکــی محــل رخ دادن ایــن حادثه تروریستی حضور داشتند. عامل انتحــاری در حالی کشــته شــد کــه هنوز هیچ گروه تروریســتی رســماً مسئولیت این اقدام را نپذیرفته است. با این حال نام گروهک تروریستی «انصارالفرق­ان» در اخبار غیر رسمی به عنوان عامل این اقدام تروریستی تکرار شد.

ســپاه پاســداران انقــاب اســامی امــا ســاعاتی پــس از حادثه اعــام کرد که عوامل حادثه تروریســتی پنجشــنبه چابهــار را رهگیری و تنبیــه خواهد کرد. به گزارش ایســنا، ســردار ســرتیپ دوم پاســدار رمضان شــریف در ســخنانی با بیــان اینکــه «گروهکهــای تروریســتی عمدتاً بــا ســرویسهای امنیتی بیگانه مانند کشور عربســتان مرتبط هستند و همواره ســعی دارنــد ناامنیهایی را در مناطــق مرزی مــا ایجاد کننــد»، گفت: «ایــن حمــات تروریســتی پاســخهای کوبنــدهای در پــی دارد و عــاوه بــر تلفات میدانــی که این افــراد میدهند رهگیــری و گروههای پشــتیبان آنها نیز تنبیه میشــوند.» به گفته محمدهادی مرعشــی معــاون اســتاندار سیســتان و بلوچســتان، بــا وجــود آنکــه از عامــل انتحــاری بقایــای زیــادی باقــی نمانده است اما تاش برای شناسایی او ادامه دارد و ســرنخهایی از عوامــل حادثــه تروریستی چابهار کشف شده است.

■ ایرانتروری­ستهاوارباب­انشانرا محاکمهخواه­دکرد

بافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به جزئیات حادثه مقامات کشورمان به موضعگیــری در قبــال آن پرداختنــد. اســحاق جهانگیــری، معــاون اول رئیــس جمهوری کشــورمان با انتشــار پیامی نســبت به حادثه تروریســتی در چابهار ابراز تأســف کرد و شــهادت دو نفــر از فرزنــدان خــدوم و غیــور ملــت ایــران در نیــروی انتظامــی را تســلیت گفت. جهانگیری این دســت اقدامات تروریســتی که با هــدف تفرقهافکنی در صفــوف منســجم ملــت بــزرگ ایران توســط دشــمنان ایــن ملــک و ملــت طراحــی و اجــرا میشــود را محکوم به شکســت دانســت و بــا بیان اینکــه این اقدامات عزم جمهوری اســامی ایران را بــرای مبــارزه بــا تروریســم راســختر خواهــد کــرد، افــزود: «از اســتاندار محتــرم و همــه مســئوالن انتظامــی و امنیتی اســتان سیســتان و بلوچســتان میخواهــم تمام توان و تــاش خود را برای شناسایی و برخورد با مسببان این حادثه تروریستی به کار گیرند.»

عبدالرضــا رحمانــی فضلــی، وزیر کشــور و رئیس شــورای امنیت کشــور با انتشــار پیامــی این اقــدام وحشــیانه را نشــاندهند­ه عصبانیت امریــکا و رژیم صهیونیســت­ی و دولتهای تروریســت حامــی آنهــا در منطقــه از شکســت در برابــر ملــت ایــران دانســت و افــزود: «جرثومههــا­ی تــرور و وحشــت که این روزها بشــدت درگیر فضاحت تاریخی و مانــدگار خــود در کشــتن مــردم در سفارتخانهه­ایشــان هســتند بــا چنیــن اقدامــات رذیانهای پرونده ســیاه خود را بــرای زمــان سرنوشــت ســنگینتر میکنند.»

محمدجــواد ظریــف، وزیــر خارجه کشــورمان نیز بــا اشــاره به ایــن حادثه در صفحــه توئیتــر خــود نوشــت: «تروریســته­ای تحــت حمایــت خارجیهــا مــردم بیگنــاه چابهــار را بــه قتــل رســانده و مجــروح کردهانــد. همان طور که در گذشــته نیز به روشنی گفتهایــم، چنیــن جنایتهایــ­ی بــدون مجازات باقی نخواهند ماند. نیروهای امنیتی ما در ســال 2010 راه افراطیونی را که در راه امارات متحده عربی بودند

ســد کــرده و آنهــا را دســتگیر کردنــد. کلمات من را به خاطر بســپارید: ایران تروریســته­ا و اربابانشــ­ان را محاکمــه خواهد کرد.»

مولــوی عبدالحمیــ­د، امــام جمعه اهل ســنت زاهــدان نیز طــی بیانیهای حملــه تروریســتی صبــح پنجشــنبه چابهــار را محکــوم کــرد و افــزود: «بنــده بارهــا تأکیــد کــردهام و اکنــون نیــز تأکیــد میکنــم کــه ایجــاد هرگونه ناامنــی در کشــور و اســتان از ســوی هــر فــرد یــا گروهــی کــه باشــد، هرگــز بــه نفــع مــردم منطقــه نیســت، بلکه دشــمنان ملــت و فرصتطلبانـ­ـی را کــه دنبــال سوء اســتفاده هســتند، بــه خواستههایش­انمیرساند.

محســن رضایــی، دبیــر مجمــع

تشــخیص مصلحت نظــام در واکنش به حمله تروریســتی چابهــار در توئیتر خود نوشــت: «چابهار پــارهای از وجود کوهپیکر ایران اســت. با ســوزن خیاطی به جنگ فیل رفتن، نتیجهاش روشــن است.»

■ چراچابهار؟

بندرچابهــ­ار تنهــا ســاعاتی پــس از حادثــه تروریســتی بــه شــرایط عــادی خــود بازگشــت. شــاهد آنکــه عملیات تروریســتی حدود ســاعت 10 صبح روز پنجشــنبه روی داد و تنها ساعاتی بعد عملیات اجرایی 3 پروژه سرمایهگذار­ی در حــوزه احــداث مخــازن نگهــداری فرآوردههــ­ای نفت و گاز بــه ارزش هزار و 700 هــزار میلیــارد ریــال بــا حضــور

معاونــان وزیــر راه و شهرســازی آغاز و افتتــاح شــد. پروژههایــ­ی کــه میتوانند با افزایش ســهم بنــدر چابهــار در بازار خدمــات بنــدری- دریایــی بــه ارتقای موقعیت این بندر استراتژیک در حوزه اقتصادیبین­جامند.

روز گذشته هم سید عباس صالحی وزیــر فرهنگ و ارشــاد اســامی ضمن سفر به چابهار سینما جوان این شهر را افتتاح کرد.

استان سیســتان و بلوچستان استان محرومی است و چابهار به واسطه قرار گرفتــن در نقطه عطف کریــدور حمل و نقل اســتراتژی­ک موســوم بــه کریدور شمال –جنوب که قفقاز و آسیای میانه و در نمــای دورتــر روســیه و اروپــا را بــه اقیانوس هند و بنادر پیرامون آن پیوند میزند، دروازه روشــن امیــدواری برای زدودن محرومیت از سیمای زیبای آن.

در اهمیــت ایــن بندر برای توســعه کشــورهای آســیای میانــه و برخــی کشــورهای غــرب آســیا از جملــه افغانســتا­ن همین بس که خزانهداری امریکا در فهرست تحریمهای ظالمانه خــود علیــه ایــران ایــن بنــدر را صرفــاً بــه دلیــل تأثیــری کــه بــر شــرایط آتی افغانســتا­ن دارد بــه ترتیبــی از تحریم مستثنی کرده است. استثنا شدنی که در تمایل کشــورهای حامــی گروهکهای تروریســتی بــرای ناامــن ســاختن آن بی تأثیر به نظر نمی رسد.

چنان که قاســم محبعلی، مدیرکل پیشــین خاورمیانــ­ه وزارت خارجــه در گفتوگــو بــا «انتخــاب» یکــی از دالیل حادثه تروریستی روز پنجشنبه را تمایل برخــی کشــورهای عربی منطقــه برای ایجاد ناامنــی و کم کردن از تمایل هند و چین برای سرمایهگذار­ی در چابهار و منطقه بلوچستان ارزیابی کرده است.

■ واکنشهایخا­رجیبهحادثه تروریستیچا­بهار

کشــورهای دوســت و همســایه در واکنشهــا و پیامهــای خــود بــه محکومیــت حادثه تروریســتی چابهار پرداختند. امیر، ولیعهد و نخستوزیر کویــت در پیامهــای جداگانــه خطاب بــه حســن روحانــی رئیــس جمهوری کشــورمان حادثه تروریســتی چابهار را محکوم کردند.

بــه گــزارش ایســنا، وزارت امــور خارجــه کشــورهای هنــد، پاکســتان و افغانســتا­ن نیــز در پیامهــای خــود به محکومیــت ایــن حادثــه پرداختند. در بیانیــه وزارت امور خارجه افغانســتا­ن، تروریســم دشــمن غیر قابل تفکیک و مشــترک جامعــه بشــری عنوان شــده و بــر ضــرورت همبســتگی و همــکاری نزدیکتــر کشــورها در مبــارزه بــا ایــن دشــمن مشــترک تأکیــد شــده اســت. ســفیر انگلیس هــم در پیامی توئیتری ضمن ابراز همدردی با قربانیان حمله تروریســتی نوشــت: «هیــچ وقت هیچ توجیهی برای تروریستها نیست.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran