Iran Newspaper

الیحه بودجه 98 دنبال چیست

آشکار شدن یارانههای پنهان و معافیتهای مالیاتی

-

گــروه اقتصــادی/ درغیاب نمایندگان مجلــس کــه بــرای یک تعطیالت ۰۱ روزه برای سرکشی به حوزههای انتخابیه خود رفتهاند، صبح روز پنجشنبه محمدباقر نوبخت درکنار معاونان خود الیحه نهایی بودجه ۸۹ را در ساختمان میدان بهارستان سازمان برنامــه و بودجــه بــرای خبرنــگارا­ن رونمایی کرد.

گرچه تا پیش از این رونمایی بخشی از ارقام کلیدی بودجه درمصاحبهها­ی جســته و گریخته مســئوالن اعالم شده بــود، امــا نشســت خبــری ســه ســاعته نوبخــت اخبــار تــازهای داشــت. البتــه برخالف ســالهای گذشــته که نشست خبــری بودجــه پــس از انتشــار کامــل الیحه برگزار میشــد، امسال این اتفاق نیفتاد.الیحــه بودجــه ســال آینــده بــا پنــج ویژگــی خــاص شــامل حمایت از معیشــت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایــت از تولیــد و اشــتغال، تقویــت انضبــاط بودجهای، توجه ویژه به علم، فرهنــگ و محیــط زیســت و افزایــش پایــداری بودجــه در مقابــل تکانههــای بینالمللی تدوین شــده اســت. درکنار تمــام ارقــام و اعدادی که از ســند مالی ســال آینده اعالم شــده است، محاسبه و اعــالم شــفاف یارانههــا­ی پنهــان و همچنیــن معافیتهــا­ی مالیاتــی کــه قرار اســت تا پیــش از ٥۲ آذر ماه اعالم شود از اهمیت خاصی برخوردار است. سال هاست که دولت میلیاردها تومان یارانههایـ­ـی بــه بخشهــای مختلــف میپردازد که درهیچ محاسبهای لحاظ نمیشود بنابراین تعیین رقم دقیق آن و بخشهایی که از این یارانهها استفاده میکننــد کمــک زیــادی بــه شــفافیت بودجه خواهد کرد.

از ســوی دیگر هماکنون دســتگاهها، نهادهــا و بخشهــای مختلفــی از معافیتهــا­ی مالیاتــی بهرهمندند که تنهــا گوشــهای از آن برای مردم آشــکار شــده اســت و اعــالم رســمی و دقیــق نــام نهادهــا و همچنین رقــم آن اقدام شایســتهای تلقــی میشــود.بهگزارش خبرنــگار «ایــران»، محمدباقر نوبخت معــاون رئیــس جمهــوری و رئیــس سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشــاره به اینکه منابع عمومی بودجه ۳۳4 هزار میلیارد تومان اســت، گفت: در بودجــه ســال آینده ســهم نفت ۷۲ درصــد خواهــد بــود. وی بــا اشــاره بــه شــفافیت الیحه بودجه سال ۸۹۳۱ کل کشــور گفــت: همــه دســتگاهها­یی که از معافیتهایم­الیاتیبرخو­ردارهستند، در بودجه مشخص شــدهاند. وی ادامه داد: تــالش کردیــم بودجــه را شــفاف و صریــح اعــالم کنیــم. همه دســتگاهها معتقدنــد منابعــی کــه میگیرنــد کــم اســت. از این منظر بودجه نارضایتی زا است، زیرا منابع محدود است.

نوبخــت رقــم یارانــه را کــه در ســال آینــده پرداخت میشــود در حدود ۲۴۱ هــزار میلیارد تومان اعــالم کرد و گفت: در سال آینده در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومــان بــه خریــد اوراق اختصــاص خواهیــم داد و در پاســخ به کســانی که ایــراد میگیرنــد خرید و فــروش اوراق، فروش آینده است، میگوییم که چنین نیســت و ما آینــده و زمــان را میخریم و از طریــق خریــد و فــروش اوراق، طرحهای عمرانی را سامان میدهیم. نوبخت بیان داشــت: حتی یک ریال از مابهالتفــ­اوت منابع هدفمندی یارانه را در بودجه استفاده نکردیم و همه آن به مــردم بازمیگردد و افرادی که از حدی پایینتــر دریافتی دارند، بســته دریافت میکننــد؛ بهصــورت عــام و خــاص جامعه هدف را پیشبینی کردیم.

وی در تشــریح الیحــه بودجه ۸۹۳۱ کل کشــور در مــورد فــروش نفــت در بودجــه یادآور شــد: یک و نیــم میلیون بشــکه بــا 4٥ دالر در الیحــه بودجــه پیشبینی شــده اســت، نرخ تسعیر نیز برای کاالهای اساسی ۰۰۲4 تومان است و کل منابــع دالر نفتــی ٦۱ میلیارد دالر اســت کــه نــرخ مؤثــر آن ۰۰۸٥ تومــان اســت و بخشــی از ایــن منابع نیــز با ارز نیمایی فروخته خواهد شــد.وی یادآور شد: مصارف بودجه سال آینده نسبت بــه ســالجاری ۲۱ درصــد رشــد خواهد داشــت. تالشــمان ایــن اســت بودجــه ســال آینده تورمزا نباشد. قیمت بنزین همان ۰۰۰۱ تومان اســت و اگر افزایشی داشــته باشــد، منابــع آن میــان مــردم توزیع خواهد شد. ■ بودجه عملیاتی شــرکتها برای اول بار

در ادامــه ســیدحمید پورمحمــدی معاون ســازمان برنامه و بودجه کشــور در مــورد ویژگیهــای منحصربهفــ­رد بودجه ســال آینده یادآور شــد: امســال بودجهریزی مبتنــی بر عملکرد را برای اولین بار به همه شــرکتها، استانها و دستگاهها بسط دادیم.

امســال افتخــار داریــم کــه در ســال آینــده ۰۰۱ درصــد مبتنــی بــر عملکرد اســت که شــامل اســتانها و شــرکتها نیز میشــود. از این بــه بعد از ثمره این بودجهریــز­ی در بهبود بودجه بهرهمند شویم.

پورمحمــدی بــا اشــاره بــه اینکــه گزارشــی از معافیتهــا­ی مالیاتــی ارائــه خواهد شــد، بیــان داشــت: یارانه مستقیم، غیرمستقیم و پنهان است که شــفاف خواهد شــد. این موضوع بسیار مهــم و جــذاب اســت. نظــم در اوراق مالی دولت است.

معاون ســازمان برنامــه و بودجه به ویژگی الیحه در شــرایط تحریمی اشاره کرد و گفت: کار پیچیده و ســخت است. حمایت از معیشــت عمومی ســالمت و عدالــت اجتماعــی یکــی از بارزتریــن ویژگی بودجه اســت. حمایت از تولید و اشتغال در دستور کار است.

پورمحمدی گفت: برای معیشــت، استمرار پرداخت یارانه با اعتبار ۰۰٥۲4 میلیــارد تومــان بــا رشــد ۰۲ درصــدی، حقــوق کارمنــدان و بازنشســتگ­ان دولت، اســتمرار همسانســاز­ی حقوق بازنشســتگ­ان با اعتبــار ۲ هــزار میلیارد تومانــی، اســتمرار اجــرای طــرح تحول سالمت ۰۰٥۳ میلیارد تومان، استمرار اجرای طرح توســعه و توازن منطقهای ٥۱ هــزار میلیــارد تومــان، افزایــش ۰۲ درصدی اعتبار یارانه نهادهها و عوامل تولید کشــاورزی، افزایــش اعتبار خرید تضمینــی گندم بــا افزایش نــرخ خرید تضمینــی ایــن محصــول از ٥ هــزار میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان اســت.پورمحمدی بــا اشــاره بــه اینکــه امســال طرح بازآفرینی بافت فرســوده مســکن را داریم که هــدف آن ۰۰۱ هزار واحد مســکونی اســت و ســال آینده نیز به سه برابر افزایش خواهیم داد، گفت: بخــش مهمــی از منابــع تهیه شــده در قالب تسهیالت بانکی، وجوه اداره شده و دیگر منابع وجود دارد. ■ ۰۰۰۲ میلیــارد تومــان بــرای رتبهبندی معلمان

پورمحمــدی در مــورد معلمــان و فرهنگیان گفــت: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در سال آینده در نظــر گرفتــه شــده اســت. اعتبــارات هزینــهای ادارات کل آموزش و پرورش ۸۲ درصد افزایش یافت و از ۳۳ به ۳4 هزار میلیارد تومان رسید.

۲۴هزارمیلی­ارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی بنزین همچنان لیتری ۰۰۰1تومان ثابت ماندن مبلغ یارانه های نقدی خانوارها افزایش ۰۲ درصدی حقوق کارمندان اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تخصیص 7 هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر مطلق افزایش بودجه عمرانی از ۲۶ هزار میلیارد به ۵۶ هزار میلیارد تومان اختصاص ۵۳ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سالمت تخصیص ۵1 هزار میلیارد تومان برای توازن منطقهای

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran