Iran Newspaper

بخش‌امنیت‌سایبری‌در‌کشور‌جدی‌گرفته‌نمی‌شود

فعاالن حوزه امنیت در گفت و گو با «ایران»:

- سوسن صادقی خبرنگار

پنجمیــن دوره از نمایشــگاه صنعــت بومی ســایبری در حالی اواخر هفته گشته 11( تــا 14 آذرمــاه) بــرای دومیــن بــار در نمایشــگاه بینالمللی تهران برگزار شــد که 65 شــرکت حاضــر در این نمایشــگاه از نبــود بازدیدکننـ­ـده و بــی رونقــی گالیــه داشــتند و معتقد بودند با وجودی که هر روز شاهد حمالت سایبری بسیار زیادی به سازمانها، نهادها، شرکتها، بانکها ...و هستیم اما بخش امنیت سایبری آن گونه که باید در کشور جدی گرفته نمیشود. ■ نبودرغبتبه­تولیداتداخ­لی

اکثر شرکت کنندگان در این نمایشگاه نســبت به نبــود بازدیدکننـ­ـده بخصوص در دو روز اول انتقاد داشــتند. آنها معتقد هستند محصوالت به نمایش درآمده در این دوره از نمایشــگاه نسبت به دورههای قبلــی خیلــی بهتــر و باکیفیــت بــوده اما متأســفانه حضــور نماینــدگا­ن امنیتــی شرکتهابسیا­رکمرنگاست.

امید توکلی، کارشــناس ارشــد امنیت که شرکت آنها در زمینه امنیت تأسیسات حیاتــی کشــور ماننــد نفــت و گاز فعــال است، به «ایران» گفت: نمایشگاه خلوت است و این موضوع نشــان میدهد که در برگــزاری نمایشــگاه هدفگذاری درســتی صــورت نگرفته اســت چــون باید شــاهد حضور چشــمگیر بازدیدکننـ­ـدگان خاص این نمایشگاه مانند نمایندگانی از فعاالن امنیتــی حوزه صنعت بودیــم اما حداقل تــا روز دوم نمایندگانـ­ـی از صنایــع حیاتی و حســاس کشــور را در ایــن نمایشــگاه مشــاهده نکردم. این فعــال با بیان اینکه انتظــار میرود نماینــدگا­ن صنایع و دیگر بخشهای آیتی شــرکتها و سازمانها بیــش از پیش بــه بحث امنیت حســاس باشــند، افــزود: مســئوالن برگــزاری نیــز باید بــرای حضور بازدیدکننـ­ـدگان خاص این گونــه نمایشــگاه­ها جاذبههایی مانند لیزینگ ...و تعریف کنند تا شــاهد حضور پررنگبازدی­دکنندگانبا­شیم.

رضااحمدییک­یدیگرازفعا­النحوزه تجهیزات سخت افزاری امنیتی نیز با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه نرمافزارها و سختافزارها­ی بومی خوب و باکیفیتی به نمایش درآمده است، گفت: ولی در کشور خیلــی به تولید داخل بها داده نمیشــود و حمایتهــای الزم صــورت نمیگیــرد. شــرکتها کمتــر بــه خریــد محصــوالت امنیتــی داخلــی رغبــت نشــان میدهند ایــن درحالی اســت کــه در بحــث امنیتی بایــد از محصــوالت بومی شــده اســتفاده کرد. به نظر میرســد کارشناســا­ن امنیتی ســازمانها اطالعات کافــی از محصوالت امنیتی داخلی و خارجــی ندارند تا آنها را با هم مقایسه کنند و همچنان محصوالت خارجی چند برند خاص در جهان را بدون هرگونــه تســت امنیتــی خریداری کــرده و استفادهمیک­نند.

وی گفــت: ممکــن اســت تجهیــزات داخلــی دارای مشــکالتی باشــند ولــی بــا اعالم آن از ســوی استفاده کنندگان روز به روز توسعه یافته و بهروزرسانی میشود تا مشکالت احتمالی آن نیز برطرف شود.

بابــک بیدگلــی، یکــی از مدیــران هلدینگی در زمینه امنیت شبکه نیز گفت: تجهیــزات ســختافزار­ی و نرمافــزار­ی غیربومــی خــواه و ناخــواه دسترســی بــه اطالعات ســازمان و نهادها و شرکتها را برای تولیدکننــ­دگان آنها فراهم میکند و این در حالی اســت کــه اکنون محصوالت بومی بســیار باکیفیتی ارائه شــده اســت و میتواند امنیت را در سیستمهای حیاتی کشور و در بخش آیتی برقرار کند. ■ رواجامنیتس­ایبریدرجام­عه

نبود آگاهی در جامعه درباره خطرات ســایبری و حضور نیافتن مردم در چنین نمایشــگاه­ی یکی دیگر از مواردی بود که شــرکت کنندگان در این نمایشــگاه به آن انتقــاد کردند. امیرعباس بــرادران، فعال در زمینه امنیت شبکه و آیتی به «ایران» گفت: همــه مــردم باید با مقولــه امنیت سایبری و خطرات برنامههایی که نصب و تجهیزاتیکه­استفادهمیک­نند،آشناشوند. مــردم بایــد بداننــد برنامــه و تجهیــزات خارجــی اطالعــات آنهــا را اســتخراج میکنند و همین موضــوع میتواند برای امنیت کشــور مضر باشــد از این رو باید در ایــن زمینه تبلیغــات گســتردهای صورت بگیرد تــا افراد عــادی جامعه نیــز در این نمایشگاهشر­کتکردهوباخ­طراتامنیت سایبری آشنا شوند .

ایــن فعــال حــوزه امنیتــی افــزود: نــه تنهــا از تبلیغــات محیطــی خبــری نبــود حتــی چند روز قبل از برپایی نمایشــگاه از شرکتها خواستند تا دراین رویداد حضور یابنــد به همین دلیل حضــور در این گونه نمایشــگاه­ها خروجیهای مفیدی در پی ندارد.

وی گفــت: متأســفانه مــا همیشــه در کشــور به دنبال نوشــداروی پــس از مرگ ســهراب هســتیم، ابتــدا بایــد حملــه ای بشــود تا بــه فکر ارتقــای امنیت ســایبری خود باشــیم. باید آنقــدر در زمینه امنیت ســایبری حساســیت ایجاد شــود که همه تشــنه حضــور در نمایشــگاه برای کســب اطالعاتامن­یتسایبریبا­شند.

اســماعیل ثنایــی یکــی دیگــر از شــرکتهای فعــال در زمینــه امنیــت ســایبری نیــز معتقد اســت نمایشــگاه را بــاری به هــر جهت برگزار کردنــد تا صرفاً برگزاری یک نمایشــگاه را در پرونده کاری خود داشــته باشند.ثنایی با اشاره به فیلم اســنودن افزود: اگر عالقهمندان این فیلم را تماشــا کننــد متوجه میشــوند ایــران و پاکســتان دو کشوری هســتند که اطالعات آنهــا براحتــی و در میــزان بســیار بــاال بــه ســرقت میرود. به طوریکــه در ماه مارچ سال 2013 به نوعی 13 میلیارد اطالعات به سرقت رفته است.

ایــن فعــال امنیتــی در ادامه با اشــاره بــه اینکــه مردم بــه بحث امنیتــی آگاهی ندارنــد، گفــت: آنهــا نمی داننــد که حتی با بازکردن یک ایمیل ناشــناس سیســتم آنها به صورت چراغ خاموش در معرض تخلیه و ســرقت اطالعات قرار میگیرد و بــدون ایجــاد هرگونه صدمــهای، در حال جمعآوری اطالعات هستند. هنوز مردم و بسیاری از شرکتها آگاه نیستند که جنگ سایبری شروع شده است.

وی بــا بیــان اینکــه بایــد 365 روز در ســال از سیســتمها محافظــت کــرد، چرا کــه مــا اکنــون در برابــر حمالت بســیاری از ســوی بیشــتر کشــورها بخصوص رژیم صهیونیســت­ی و برخی کشــورهای منطقه قــرار داریــم، افــزود: شــرکتها و نهادهــا بایــد باگهــای موجــود در سیســتمهای خــود را با نفوذ و حمله هکــری آگاهانه با «پنتس» کشــف کــرده و آنهــا را رفع کنند ولی متأسفانه چند سال یکبار هم به این کار اقدام نمیکنند و پیشگیریها را جدی نمیگیرند.

این فعال با بیان اینکه برخی شرکت و ســازمانها نیز امنیت ســایبری خارجی را جــدی گرفته و امنیت ســایبری داخلی را بــه فراموشــی ســپرده انــد، گفت:حتی ممکن اســت یــک کارمنــد به سیســتم و ســرقت اطالعات دســتبرد بزنــد و جالب اینکــه ســرقت اطالعــات از داخل بســیار راحتتر از طریق حمالت خارجی صورت میگیرد. ■ سامانهبرای­نشاندادنحم­التسایبری

در ایــن نمایشــگاه محصــوالت نــرم افزاری و ســخت افزاری زیادی به نمایش درآمــد. از نمایــش نــرم افزارهایــ­ی کــه تســت نفوذ انجام میدادند تــا باگهای موجــود در سیســتمها شناســایی شــود تا ســوئیچ بومیســازی شــده که بــه صورت رمزگذاری شــده صدا و پیامها در صنعت هواپیمایی بین فرســتنده و گیرنده خاص رد و بــدل میکــرد تــا به دســت بیگانگان نیفتد بخشــی از این محصوالت بــود. اما آنچه در این نمایشگاه بیشتر از همه جلوه میکــرد، مانیتــوری بــود که ضمن نشــان دادن نقشــههای کشورهای دنیا، حمالت ســایبری به شــبکههای کشــورما را نشــان میداد.فرهــاد بنایــی مدیر پــروژه امنیت درباره این ســامانه به «ایــران» گفت: این شــرکت ســامانه و پروتکلی را شبیهسازی کرده اســت که میتواند حمــالت امنیتی از سراســر جهان به شــبکه یا سیستم یک بانک و یا ســازمانی را با نام و پرچم کشور و آیپی فرد نشان دهد.

بنایی با بیان اینکه تنها در ســه ساعت به شــرکت ما از کشورهای مختلفی مانند عــراق ،)26( رژیــم صهیونیســت­ی ،)16( آرژانتیــن ،)26( روســیه )14( ...و حملــه شــده و حتی برخی موارد تعداد حمالت بــه 219 هزار بار هم رســیده اســت، گفت: با این ســامانه شــرکتها از حمــالت آگاه میشــوند و میتواننــد آمــاده مقابلــه بــا حمــالت باشــند. حتی ایــن ســامانه را در یــک بانک هم راهانــداز­ی کردیم و تعداد حمالت در آن به 13 میلیون بار رســید که آنها برای نفوذ به این بانک از 45 میلیون یــوزر و پســورد مختلــف اســتفاده کردند و این رقم ترسناکی است. این سامانه نشان دهنــده ایــن اســت که تــا حــدی حمالت به کشــور ما باال اســت ولــی امنیت جدی گرفتــه نمیشــود و بایــد در ایــن زمینــه فرهنگسازیش­ود. ■ رشدخوبامنی­تسایبریدرک­شور

محسن اعظمی، رئیس ستاد اجرایی پنجمیننمای­شگاهصنعتبو­میسایبری نیــز هــدف از برگــزاری ایــن نمایشــگاه را ارتقــای امنیــت زیرســاخته­ای حیاتــی کشــور عنــوان کــرد و بــه «ایــران» گفــت: هــدف اصلی ایــن اســت که شــرکتها را به ســوی تولید و بومیســازی محصوالت امنیــت ســایبری هدایت کنیم، چــرا که با محصول خارجی امنیت ســایبری کشــور تأمیــن نمیشــود از ایــن رو 65 شــرکت بــزرگ و کوچــک (نرمافزار، ســختافزار، اتوماسیونص­نعتی،شبکههایاجت­ماعی، ســامانهها­ی بانکــداری الکترونیــ­ک، مخابــرات و ارتباطــات و ارائــه خدمــات امنســازی) توانمندیها­ی خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار دادند.

وی افــزود: از ســوی دیگــر هــدف ایــن اســت که متولیان امر در زیرســاخته­ای حســاس و حیاتــی کشــور را کــه از ایــن توانمندیها­ی داخلی اطالع ندارند، آگاه کنیــم تــا از ایــن محصــوالت بــرای حفظ امنیتسایبر­یاستفادهکن­ند.

وی در پاســخ بــه ایــن ســؤال کــه گفته میشود درباره نمایشگاه تبلیغات خوب صورت نگرفته و رسانه ای نشده است، نیز گفت:بهدلیلحساس­بودنبحثامن­یت ســایبری خیلــی نمیتوانیم تبلیــغ کرده و مانــور رســانهای بدهیم چــون تبلیغات زیــاد خــود تهدیــد محســوب میشــود به همین دلیل تنها به مخاطبان خاص خود اطالعرسانی­کردیم.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه با قبول اینکه تهدیدات سایبری به کشور ما بسیار باال اســت، افزود: برای مقابله و دفاع باید روشهــای آن را نیزآمــوزش دهیــم، چرا کــه دیگــر وجــود دیــوار آتشــین جوابگوی حمــالت نخواهــد بــود و امنیــت ایجــاد نمیشود. از آنجایی که استفاده از اینترنت هــم بــرای ارتباطات بســیار باال اســت به همین دلیل باید هم به ســمت اســتفاده از اینترنــت داخلــی رفــت و هــم باید کل زیرســاخت و تجهیزات شبکهای خود را از نظر نرمافزاری و سختافزاری به صورت پکیج بومیســازی کــرده و بتوانیم با نفوذ سایبریدشمن­مقابلهکنیم.

وی بــا اشــاره بــه اینکــه کیفیــت محصوالتحاض­ردرنمایشگا­هباالاستو شرکتها در زمینه نرمافزاری محصوالت بومی خوبــی تولیــد کردهاند، گفــت: ولی باید در بخش سختافزاری و مقاومسازی سختافزاریب­یشترکارکنی­م.

اعظمی در ادامــه گفت: ما با تعاملی کــه بــا مرکــز افتــا داریــم ســعی کردیــم مجوزهای الزم را با شــاخصهای تعیین شــده بســرعت و بــا حساســیت بــاال ارائه دهیم و از شــرکتهای تولیدی به صورت مــادی و معنــوی حمایــت کنیــم حتــی آزمایشگاهه­ایی که از فیلترهای بسیاری رد شدهاند، محصوالت را ارزیابی و مهر تأیید بر آن میزنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran