Iran Newspaper

وزیر ارتباطات در جمع استارتاپها در آذربایجان: وزارت ارتباطات در کنار فعاالن کسب و کارهای حوزه ICT است

-

وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات کــه برای شــرکت در نمایشــگاه باکوتل 2018 به آذربایجان ســفر کرده بود، در جمع استارتاپها و شرکتهای حاضر در باکوتل گفت: ســهم صــادرات ما در حوزه ICT بســیار کم اســت امــا وزارت ارتباطات با تمام تــوان در کنار فعاالن کســب و کارهای حوزه ICT قرار دارد تا زمینه برخــوردار­ی از مزایــای یک بازار منطقهای 00۴ میلیونی را هموار کند.

بــه گــزارش «ایــران»، محمدجــواد آذری جهرمــی افــزود: در شــرایطی که بیشتر کاالها و خدمات ما از کشورهایی وارد میشود که امکان صادرات به آنها را نداریم، ناچاریم برای ایجاد تعادل، روابــط خــود را بــا کشــورهای همســایه افزایش دهیم تا همه با هم رشد کنیم. وی با اشــاره به اینکه بیش از یک ســال اســت به طور خــاص درصــدد تقویت روابط با کشورهای منطقه در این حوزه هســتیم، افــزود: در این ســفر قرار شــد یــک مرکز توانمندســ­ازی اســتارتاپ­ها را به همراه کشــورهای روســیه، ترکیه و آذربایجــا­ن به صورت منطقهای ایجاد کنیم تا این روابط بیش از پیش تحکیم شــود. وزیــر ارتباطات با تأکیــد بر اینکه بایــد قواعد حضور در بازارهای جهانی و کشــورهای مختلــف را یــاد بگیریــم، گفت: نمایشــگاه بــه عنوان وســیلهای بــرای دســتیابی بــه هــدف بازارهــای جهانــی اســت و بــرای دســتیابی بــه ایــن هــدف باید بــا مطالعه و بررســی، پتانســیله­ای موجود را قبالً سنجیده و ظرفیتهای خود را باال ببریم.

وی افــزود: کشــور مــا با وجــود توان علمی و پزشــکی باال و با توجه به اینکه به عنوان توریسم سالمت، مورد اقبال همسایگانی چون آذربایجان قرار دارد، اما بــه دلیــل نقــص در ارائــه خدمات مطلــوب، اغلــب نمیتوانیــ­م رضایت آنهــا را فراهــم کنیــم. آذری جهرمــی تأکیــد کــرد: اســتارتاپ­ها میتواننــد بــا تقویــت حضــور و عملکــرد خــود، مشــکالت و موانــع را در ایــن زمینههــا مرتفع و خدماتدهی را تسهیل کنند. ■ سرمایهگذار­ی۰۰۵هزاردا­لر ِیکشورها برای ایجاد مرکز استارتاپها­ی منطقه

وزیــر ارتباطات همچنیــن با حضور در یــک برنامــه تلویزیونــ­ی آذربایجان بــا اشــاره بــه اهمیــت توســعه ICT در منطقــه گفــت: ایــران تاکنــون بیــش از پنــج میلیــارد دالر بــرای توســعه زیرســاخته­ای ICT ســرمایهگذ­اری کــرده اســت که ایــن بــه تنهایــی کافی نیست و سایر کشورهای منطقه نیز باید همگام با ایران در این حوزه رشــد کنند تا به کمتر شدن شــکافهای دیجیتال در منطقه بینجامد.

آذری جهرمــی بــا ذکــر توانمنــدی باالی جوانــان ایرانی در دانش فضایی و ســاخت ماهوارههــ­ای سنجشــی و پتانســیله­ای خــوب ایــران در زمینــه اســتارتاپ­ها گفــت: اگــر ایــران دانــش خــود را در ایــن حــوزه افزایــش دهــد و همســایگان دیگــر نیــز بــه تناســب ایــران ارتقــا یابند، باعث رشــد منطقه و ایجــاد ثــروت میشــود. وی بــا ذکــر مثالهایی در زمینه حضور استارتاپها در بخــش کشــاورزی ماننــد مقابلــه بــا آفــات و مشــکالت آبیــاری، یــادآور شــد: صرفهجویــی ۵3 درصــدی در منابــع آبــی و همچنیــن صرفهجویــی 300 هــزار دالری ســاالنه در مصــرف ســموم، از نتایــج اســتفاده از ظرفیــت استارتاپها­ســت. وزیــر ارتباطــات همچنیــن بــا ذکــر مثالــی از فعالیــت شــرکتهای حمل و نقــل اینترنتی، به تســهیل مدیریــت در سیســتم حمــل و نقل شــهری اشــاره کرد و افــزود: این از وظایــف دولتهاســت کــه شــرایط خدماتدهــی، اشــتغال و ایجاد ثروت را فراهــم کننــد. وی با اشــاره بــه ایجاد مرکــز مشــترک منطقــهای بــا حضــور فعــال جوانــان کشــورهای ذینفــع (ایــران، آذربایجــا­ن، روســیه و ترکیه) و آموزش مناســب به آنان برای تبادل و اشــتراک اطالعات و تجربیات درحوزه ،ICT گفــت: در ایــن ســفر مقرر شــد با سرمایهگذار­ی 00۵ هزار دالر ِی هر یک از کشورهای ذینفع، مرکزی برای تبادل اطالعــات و تجربیات جوانان در زمینه فناوریهای نو ایجاد شود تا با استفاده از تواناییهــ­ای ذهنی جوانــان به تولید ثروت و چرخش آن در جامعه برسیم.

آذری جهرمــی ادامه داد: اســتفاده از تصاویــر ماهوارهای نیازمند ســاخت و تجهیز ماهوارههای سنجشــی اســت که معموالً برای کشورها هزینهبر است و اگــر کشــوری ماهــوارها­ی بســازد و بــا اســتفاده از آن تصاویــری دریافت کند که به پیشبینی مشــکالتی چون سیل یــا ریزگردها بپــردازد، ممکن اســت از منظــر اقتصــادی به صرفه نباشــد، اما اگــر محصول ایــن فنــاوری را در اختیار کشــورهای همسایه نیز قرار دهد عالوه بر استفاده خود از امکانات ماهواره، به تولید ثروت از طریق ِ اشتراکگذار­یآن نیز میرسد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran