Iran Newspaper

حضور یک آشنا در غرفه ملی ایران

اهالی نشر از سرپرست جدید مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران چه انتظاری دارند؟

- مریم شهبازی خبرنگار غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

معــاون امــور فرهنگــی وزیــر ارشــاد در حالی قادرآشــنا را به سرپرستی مؤسسه نمایشــگاه­های فرهنگی ایــران منصوب کــرده کــه اهالــی نشــر معتقــد بــه لزوم بررســی همــه جانبــهای در ارتبــاط بــا فعالیتهــا­ی ایــن مرکز طی ســالهای اخیــر هســتند. آنــان مهمتریــن دلیــل در انجــام ایــن کار را دســتیابی بــه نقــاط ضعف و قوت مدیران قبلی در راســتای برنامهریزی­هــای تــازه میداننــد. بعد از اعالم خبر استعفای امیرمسعود شهرام نیازازمدیر­عاملیمؤسسه­نمایشگاهها­ی فرهنگــی ایــران بعــد از حــدود 6 ســال، محســن جوادی(معــاون فرهنگــی وزیر ارشــاد)، قــادر آشــنا را بــه سرپرســتی آن منصــوب کــرد. در کارنامــه کاری آشــنا میتوان ریاســت مؤسســه آموزش عالی علمی-کاربــردی فرهنــگ و هنــر، مدیر کلی مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و همچنیــن مدیرکلــی فرهنگ و ارشــاد استان البرز اشاره کرد.

ایــن مؤسســه از ســال 1371 بهعنوان یکــی از زیرمجموعهه­ــای وزارت ارشــاد دایــر شــده و از مهمترین وظایف آن هم میتوان به برپایی نمایشگاهها­ی استانی کتاب و همچنین برپایی غرفه ملی ایران در نمایشگاهها­ی خارجی کتاب از جمله «فرانکفــور­ت»، «بولونیــا»، «مســکو» و«چین» اشــاره کــرد. با توجه به اهمیت اینوظایفنی­زهموارهنقد­هایمختلفی متوجه مدیــران آن بــوده، از جمله آنکه حضور چندان مؤثری در نمایشــگاه­های خارجی کتاب نداشــتهان­د یا اینکه شــیوه برپایــی نمایشــگاه­های اســتانی کتــاب موجب کاهش فروش کتابفروشــ­یهای استانی شــده است. البته نمیتوان منکر کارکردهــا­ی مثبــت ایــن مؤسســه طــی ســالهای اخیــر شــد، بویــژه کــه حضور نمایندگان نشر ایران در غرفه ملی منجر بــه آشــنایی آنــان بــا وضعیــت جهانــی صنعت نشر شده است.

قبــل از تمــاس بــا برخی اهالی نشــر برای اطالع از پیشنهادها یا خواستههایی که از سرپرســت جدید مؤسسه فرهنگی نمایشــگاه­های ایــران دارنــد با محســن جــوادی، معــاون فرهنگــی وزیــر ارشــاد تماس گرفتیم تا از تغییرات احتمالی در برخیبرنامه­ریزیهاوسیا­ستگذاریهای این مؤسسه باخبر شــویم، جوادی تأکید کرد به طورقطع شاهد برخی تغییرات با توجه به ضرورتهای روز خواهیم بود اما صحبت درباره جزئیات آن را به روزهای آینده موکول کرد. ■ بایدازشیوه­مدیریتدولت­یدورشد

محمدرضــا تــوکل صدیقــی، مدیــر مسئول نشر «صابرین» که سابقه حضور در فعالیتهای اجرایی نمایشگاه کتاب تهــران را هــم دارد یکــی از مهمتریــن مــواردی کــه تأثیــری جــدی در بهبــود فعالیتهای این مؤسسه خواهد داشت رافعالیتپر­رنگترصنوفن­شرمیداند. وی در همین رابطه گفت: «این مؤسسه باید از شــیوه مدیریت دولتی دور شــده و مدیریت هیأت امنایی درآن پررنگتر از قبل شود، البته حاال هم نمایندگان نشر در آن حضور دارند اما این حضور چندان اثرگذارنیس­ت.»

ایــن عضــو اتحادیــه ناشــران و کتابفروشــ­ان تهــران منکــر تأثیــر مثبت فعالیتهــا­ی ایــن مؤسســه نیســت اما تأکید دارد کــه خروجی فعالیتهای آن بــه انــدازه بودجههایــ­ی کــه در آن خــرج شــده نیســت، او ادامــه داد: «بــه عقیده مــن حضــور ایــران در نمایشــگاه­های خارجی کتــاب چندان مؤثر نبوده وغرفه ملــی آنچنــان کــه باید قــادر بــه معرفی نشــر کشورمان نشــده اســت. ازهمین رو بهتــر اســت مدیر جدیــد دســت به یک ارزیابــی جدی درخصوص فعالیتهای انجام شــده این مؤسســه طی ســالهای گذشــته بزنــد تــا نقــاط ضعــف و قــوت تصمیمگیریه­ای قبل مشخص شده و بر آن اساس دســت به برنامهریزی­های جدیدبزنند.»

اعظم کیان افراز، نویسنده، پژوهشگر و مدیرمســئو­ل نشــر کیــان افــراز هــم از مدیریت جدید این مؤسســه میخواهد کــه با بهــره گرفتــن از راهکارهــا­ی اهالی نشــر از ایدههــای بخــش خصوصــی درجهــت برنامهریزی­هــای کارآمد بهره بگیرد. عالوه براین معتقد اســت:«یکی از فعالیتهای مهم این مؤسسه برپایی نمایشــگاه­های اســتانی کتــاب اســت که اتفاقاً نقدهای بســیاری به آن میشــود، آقای آشــنا حتماً باید چارهای بیندیشــد تــا کتابفروشــ­ان اســتانها آســیبی از این بابت نبینند، به گمانم همزمان با برپایی نمایشــگاه­های مذکور میتواند با درنظر گرفتن مبلغ تخفیفی مردم را به خرید از کتابفروشیه­ا هم تشویق کند تا بازار آنها هم کســاد نشود؛ در شرایطی که نشرمان به آن مبتال شده به شکلی جدی نیازمند بهره گرفتــن از ایدههــای جدید و تجربه فعاالن این حوزهها هستیم.»

البته کیان افزار معتقد اســت برپایی ایــن نمایشــگاه­ها فرصت خوبی اســت بــرای ناشــرانی که عالقهمند بــه تعامل مســتقیم بــا خواننــدگا­ن خــود باشــند، هرچند که با احتســاب هزینههای ایاب و ذهاب و حمل کتاب به استانها، این کار را چندان هم مقرون به صرفه نمیداند.

امیرحســین زادگان، مدیرمســئو­ل نشــر «ققنــوس» نیز گفــت: «تــا قبل از چهار - پنج سال اخیر برپایی غرفه ملی اقدامی صرفاً دولتی بود و اثرچندانی از حضور بخش خصوصی در آن نبود، اما طی ســالهای اخیر، از زمانــی که آقای صالحــی معــاون فرهنگــی شــد و حتی بعد ازآن که وزیری ارشــاد به او ســپرده شــد شــاهد رونق بیشــتر غرفــه ملی در نمایشــگاه­های خارجــی کتــاب بودیم. البتــه روال برپایی ایــن غرفه هم مدتی اســت به تکرار افتاده و دیگر اثرچندانی نــدارد.» حســین زادگان معتقد اســت تــا وقتی بــه معاهــده برن (قانــون کپی رایــت) نپیوســتها­یم و قواعــد جهانــی حضور در نمایشــگاه­های بینالمللی را رعایت نمیکنیــم، نمیتوانیــ­م انتظار چندانــی در برقراری تعامــل با فعاالن جهانی نشــر و همچنین خرید و فروش رایت کتاب داشته باشیم.

این فعال عرصه نشــر ادامه داد:«در ارتباط با برپایی نمایشــگاه­های اســتانی کتــاب هم معتقدم که بیشــتر به محلی بــرای ارائــه کتابهــای بــه اصطــالح کتابســازی و آثــار کــم ارزش شــدهاند. متأســفانه اغلــب ایــن نمایشــگاه­ها در شــرایطی برگــزار میشــوند کــه برخــی ناشــران از آن بــرای ارائــه ترجمههــای تکراری و بیکیفیت بهره میبرند.» ■ تجربهمدیرا­نقبلیازمیا­ننرود

عبدالعظیــ­م فریدون، مدیرمســئو­ل نشــر «محــراب قلم» هم معتقد اســت که اگر سرپرست جدید که احتمال تغییر عنوان او به مدیرعاملی هم جدی است خواستار انجام اقداماتی مؤثر است باید دست به یک ارزیابی از فعالیت مدیران قبلــی بزنــد. او ادامه داد: «طــی این 37 سالی که از ورودم به عرصه نشر میگذرد هنوز به فــردی در میان مســئوالن مراکز مرتبــط با کتــاب برنخوردهام کــه به طور جــدی این عرصه را لمس کرده باشــد و ایــن یکی از دالیلی اســت که شــاهد نقد به عملکرد مراکزی چون همین مؤسسه هستیم.»فریدونتصری­حکرد:«خودمن هنوز درک درستی از اقداماتی که مؤسسه نمایشــگاه­های فرهنگی طی ســالهای فعالیتــش انجــام داده نــدارم، ای کاش حداقــل بــرای یــک مرتبــه هــم شــده مدیــران این مؤسســه بیاینــد بگویند که تا به حال چه اتفاقــی آنجا افتاده و اصالً دستاوردش چه بوده! تنها چیزی که طی این سالها دیدهایم این بوده که رفتهاند قرارداد تبادل غرفه بستهاند که برفرض غرفــه میهمان نمایشــگاه کتــاب تهران ســال بعد کدام کشور باشد یا اینکه ایران بــرای حضــور در نمایشــگاه کتــاب کدام کشور از برخی تسهیالت استفاده کند!»

او معتقد است وقتی ارزیابی درستی از فعالیتهــا­ی ایــن مؤسســه انجــام نشــود نمیتوان درباره میــزان کارآمدی فعالیتهای آن صحبت کــرد، فریدون ادامــه داد:«خــود مــن یــک دهــه اســت میگویــم تجربــه مدیــران قبلــی ایــن مؤسســه کجا میرود؟ شیوه مدیریت در ســازمانها و ارگانها به گونهای است که وقتی مدیــر جدید با کلــی آزمون و خطا موفق به کسب تجربههایی میشود باید کنار برود و فرد دیگــری جای او را بگیرد؛ ایــن در حالــی اســت کــه اصــالً معلــوم نیســت ســرتجربهه­ای نفــر قبلــی چــه میآید!»

فریــدون تأکیــد دارد اگــر بیــش از پیش شــاهد فعالیــت بخش خصوصی در مراکــزی همچــون همیــن مؤسســه نمایشــگاه­های فرهنگــی ایــران شــویم میتــوان بــه انباشــت تجربههــا و امکان بهرهبــردا­ری فــرد بعــدی از آن امیــدوار شــد، او تأکیــد کــرد:«در امــور اجرایــی، توانایی صنوف و تشــکلهای خصوصی نشر خیلی بیشتر از مدیران دولتی است، صنف حتی اگر در ابتدای کار بالغ نشــده باشــد هــم بــه مــرور کار را یــاد میگیرد، مهمترین تفاوت آن هم در این است که تجربهها را نگه داشــته و نمیگذارد هدر برود؛ حاال باید قدری صبر کنیم و ببینیم مدیریت جدید این مؤسسه چه روندی را در پیش خواهد گرفت.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran