Iran Newspaper

نبردباتومه­اوجلیقهزرد­ها

ویدئویدانش­آموزاندستگ­یرشده ،آتشخشممعتر­ضانراتندتر­کرد

- فرحناز دهقی خبرنگار

ســلین، در میانــه انبــوه چمنهایــی در دهکدهای در شمال تولوز ایستاده است؛ پیــش رویاش مانعی چوبی قرار دارد و پشت سرش رنگهای نارنجی و بنفش آتــش بــه کرانه آســمان جنوب فرانســه چنگ میاندازد. اطراف ســلین مملو از پرچمهایی اســت که تنها یک خواســته را نشــان میدهنــد: اســتعفای امانوئــل مکــرون. او جلیقــه زردش را بر تن کرده تا یکــی از هزاران شــهروند فرانســویا­ی باشــد که امروز با تمام خشــم و قدرتش در برابــر رئیــس کاخ الیزه میایســتد. در آن ســوی جبهه، مکرون حــدود 90 هزار نیرو را مأمور کرده تا ســد راه موج جلیقه زردهاشوند.

ســلین 41 ســاله با دســتانی که کمی ســیاه شــده و صورتــی کــه روی آن غبــار دود نشســته میگوید: «من آمــادهام که تعطیالت کریســمس را بــه تظاهرات و اعتراض اختصاص دهم. فرزندانم هم همراهم خواهند بود. ما عقب نخواهیم نشســت چــون چیــزی بــرای از دســت دادن نداریم. ســال پیش به مکرون رأی دادم چــون او خــوب صحبــت میکند و واقعاً باور کردم که میخواهد فرانســه را تغییر دهد. اما دیگر حرفهایش را باور نمیکنم».

به گــزارش گاردین، ســلین، دســتیار معلمی که با کودکان با نیازهای ویژه کار میکند، ماهانه 800 یــورو درآمد دارد. او میگویــد نمیتواند از پس اجــاره کردن خانهای که بــرای زندگی کردن او و چهار فرزنــدش مناســب باشــد برنمیآیــد، بنابراین در حاشــیه شهر تولوز در جنوب غربی در خانه یکی از وابستگانم زندگی میکند.

بــه گزارش یــورو نیــوز، اعتراضات به افزایش مالیات سوخت در فرانسه، طی روزهایاخیر­اوضاعاینکش­ورراباموجی از تنشهــا روبــهرو کــرده اســت. امــا روز پنجشــنبه گروه «دیدهبان خشونتهای پلیس» فرانســه در حســاب توییتر خود فیلمی از بازداشــت دهها دانشآموز در شــهر مانــت- ال- ژولــی Mantes-la-( )Jolie در حومــه پاریــس را منتشــر کــرد کــه باعــث ملتهب شــدن خشــم مردم شــد. این فیلــم کوتاه نشــان میدهد که پلیس ضد شــورش محصالن مدرســه ســنت اگزوپری در ایــن منطقه را مجبور بــه زانــو زدن و حلقــه کــردن دســتها پشت سرشان کرده بود. این ویدیو آتش برگزاری تظاهرات سراســری و گســترده امروز در فرانسه را تندتر کرد.

ســلین میگویــد هــر طــور کــه شــده خــودش و فرزندانــش را بــه تظاهــرات امروز میرســاند تا هر چــه زودتر مکرون را مجبــور کنند از کاخ الیــزه خداحافظی کنــد. او میافزاید: «اولیــن اقدام مکرون این بــود که مالیــات فوق ثروتمنــدا­ن را کاهش دهد و بر مردم فقیر بیشــتر فشار وارد آورد. ایــن یــک بیعدالتــی تمــام عیار اســت. کشــور به خیزش افتــاده اما او ســکوت کرده اســت، او خــود را در برج سنگیاش پنهان کرده و این من را اذیت میکند؛ انگار نه انگار که مسئولیتی دارد. انتشــار ویدیــوی دانشآموزان دســتگیر شده قلبم را فشرد. من چهار فرزند دارم و این رفتار به هیچ وجه برایم قابل قبول نیست». ■ گسترشحلقها­منیتی

ادوار فیلیــپ نخســتوزیر فرانســه روز گذشــته با اشــاره به تظاهــرات امروز (شــنبه) در برنامــهای تلویزیونــ­ی گفت: «ما با افرادی روبهرو هســتیم که نه برای اعتراض،بلکهبرایتخ­ریببهخیابا­نها میآینــد بنابرایــن نمیخواهیم دســت آنــان را برای اغتشــاش بــاز بگذاریم. به منظور جلوگیری از به بار آمدن خسارات و خرابیها، امروز حــدود 90 هزار نیروی امنیتی در سراســر کشور مستقر کردهایم کــه 8000 تــن از ایــن نیروهــا در پاریــس انجام وظیفه خواهنــد کرد و خودروهای زرهپــوش نیز در این شــهر بــه خیابانها خواهنــد آمــد». به گــزارش خبرگــزاری رویترز، از سال5002 تاکنون این نخستین بار است که چنین خودروهایی در جریان تظاهرات در خیابانهای پاریس حاضر خواهنــد شــد. نگرانیهایـ­ـی از حضــور گروههــای راســت افراطــی، هرجومــرج طلبها و گروههای ضد کاپیتالیسـ­ـم در این تظاهرات نیــز وجــود دارد. بنابراین نیروهایی که برای خنثیسازی عملیات تروریســتی آموزش دیدهاند، قرار اســت وارد عمل شوند و از ساختمانها و مراکز بــزرگ حفاظــت کنند. به نظر میرســد حضور نیروهای امنیتی امروز در فرانسه آنچنان چشــمگیر باشــد که تمام شــهر عرصــه جنگ تن به تن جلیقــه زردها و باتوم به دستان شود.

اما پرســتاری 39 ســاله در شهر تولوز میگویــد هیچ عاملــی نمیتوانــد مانع از حضــور او و دیگــر معترضــان شــود: «بیمارستانه­اباکمبودبو­دجهوکارکنا­ن روبهروهستن­د.چیزیکهمارا­متحدکرده، غرور مکرون است. او اوضاع را بدتر کرده اســت و مانند یک پادشاه لجباز کوچک رفتــار میکند. او مدام این را به ما تلقین میکندکهتنه­اکسیاستکهم­یتوانددر برابرناسیو­نالیسمولوپ­نبایستداما­دیگر هیچ اعتباری در فرانســه نــدارد. من روز شنبه به معترضان میپیوندم تا کشورم را از دست آنها نجات بدهم.» ■ چراغخاموشب­ازارگردشگر­یپاریس

درحالیکهتظ­اهراتمردمی­فرانسه وارد چهارمیــن هفتــه خــود میشــود، خشــم جلیقــه زردهــا بــرج ایفــل، موزه لــوور و دیگــر مکانهای توریســتی مهم پاریس را تعطیل خواهد کرد. مســئوالن پاریســی برای جلوگیری از صدمه دیدن اماکن گردشــگری شهر، دســتور دادهاند امــروز تمــام ایــن اماکــن و رســتورانه­ا تعطیلشوند.مقاماتپاری­سهمچنین درخواســت کردهاند که تمام وسایلی که میتواند با پرتاب شــدن خطــری ایجاد کننــد، در 15 منطقه این شــهر از ســطح خیابان جمعآوری شود. تظاهرات چهار هفتهایفران­سویها،تاکنونباعث­کشته شــدن چهار تن و زخمی شدن دهها تن شده است. ■ درخواستاتح­ادیهکارگرا­نازنیروهای پلیس

بــه گــزارش اســپوتنیک، در بحبوحه تظاهــرات جلیقــه زردهــا، مجمــع اتحادیههای کارگری و شــاغالن فرانســه از اعضــای خــود در نیروهــای پلیــس و همچنیــن در وزارت امنیــت داخلــی فرانســه خواسته اســت تا به معترضان و جنبش اعتراضی این کشــور بپیوندند تا هــر چــه زودتر دســتیابی بــه برابری و عدالت در این کشور محقق شود.

ایزابــل مــادری 41 ســاله کــه تــا کنون در هیــچ جنبــش اعتراضــی شــرکت نکــرده، میگویــد: «مــن در یــک دکــه ساندویچفرو­شــی کار میکنم و درآمدم بسیار کم است، شیفت کاریام از ساعت 3 نیمــه شــب آغاز میشــود. من ســال پیش نه به لو پن رأی دادم نه به مکرون. از فقر خســته شدهام. مکرون هیچ کاری برایمانمیک­ند».

بــا رویه انفعــال و ســکوت مکــرون، نخســتوزیر این کشور به سنای فرانسه گفتــه اســت کــه از هرگونه اقــدام جدید بــرای کمــک بــه کارگرانــی کــه حداقــل حقــوق را دریافــت میکننــد، اســتقبال میکنــد. وزیــر دارایی فرانســه نیز اظهار کــرده کــه آمــاده تســریع رونــد کاهــش مالیــات خانوارهــا و خواســتار معافیت پاداش کارگران از مالیات اســت. شــش مسابقه فوتبال نیز لغو شدهاند تا هر چه زودتر آرامش به فرانســه باز گردد. اما با وجــود تعلیق افزایش مالیات ســوخت همچنــان، مردم فرانســه بــه تظاهرات خود ادامه میدهند.

رئیــس مجلــس ملــی فرانســه پیشــتر بــه خبرگــزاری رویتــرز گفتــه بود مکرون هفتــه آینده در نظــر دارد درباره اعتراضات صــورت گرفته در این کشــور با فرانســویه­ا صحبــت کند. امــا ظاهراً خشــم از سیاســتهای اقتصــادی او گوش مردم فرانسه را از شنیدن سخنان ریاستجمهور­یشانبینیاز­کردهاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran