Iran Newspaper

ترامپ و انتخاب بین گزینههای رفاقت و پول

امریکا معامله تسلیحاتی رژیم صهیونیستی با کرواسی را بلوکه کرد

- الله مهرزاد خبرنگار

پای پول که در میان باشــد، دونالد ترامپ دوســت و دشمن نمیشناســد. به دستور رئیسجمهوری­امریکا،اینکشورمعا­مله تسلیحاتی رژیم صهیونیســت­ی و کرواسی بــه ارزش نزدیک بــه 500 میلیــون دالر را بلوکهکرد.

بــه گــزارش وب ســایت امریکایــی «آکســیوس»، در این معامله تســلیحاتی که توافقهــای ابتدایی آن در مــاه مارس، (فروردیــن) به دســت آمده بود، قــرار بود تلآویــو 12 فرونــد جت جنگنــده اف- 16 امریکایــی را که سیســتم الکترونیکی آنها را ارتقــا داده بــود، بــه زاگرب بفروشــد. اما خشــم دونالد ترامــپ که خــودش نیز در راه بســتن چنین قراردادهای­ی با کرواســی اســت، باعث شد، این قرارداد بلوکه شود. امریکامعتق­داست،اسرائیلدرر­اهفروش این جتها صادقانه رفتــار نکرده و قصد داشته، درصد امریکا از سود حاصل از این معاملهرابه­واشنگتننپر­دازد.اینرویداد، رویدادی بیسابقه در روابط بویژه دفاعی امریکا و اسرائیل در دو سال اخیر محسوب میشود.بنابراینگز­ارش،عالوهبرمسا­ئل مالــی دولــت ترامپ همچنین بشــدت از اینکــه تلآویــو اقــدام به ارتقای سیســتم الکترونیکـ­ـی ایــن جنگندهها کردهاســت، خشــمگین اســت. ترامپ معتقد اســت، این کار باعث شدهاست، کرواسی ترجیح دهــد به جــای خرید ایــن نوع جنگنــده از امریــکا به عنــوان کشــور ســازنده اف-61، مدلــی ارتقا یافتــه و پیشــرفتهت­ر از اف-61 اصلی را بخرد. و البته به گفته برخی منابع اســرائیلی، کرواســی هــم از معاملهای که برهم خــورده عصبانی اســت و از تلآویو خواستهاست، هرچه سریعتر مشکل خود باامریکارا­برطرفکردهو­بهتعهداتخو­د پایبندباشد.

ایــن در حالــی اســت کــه بــه گــزارش سایت شبکه تلویزیونی «آی »24 متعلق به رژیم صهیونیســت­ی، بنیامین نتانیاهو، نخســتوزیر این رژیم روز دوشــنبه هفته قبــل در دیداری که با مایــک پومپئو، وزیر خارجه امریکا در حاشیه نشست بروکسل داشــت، دربــاره ایــن معامله تســلیحاتی مذاکره کرد. بنابراین گزارش مایک پومپئو دراین دیدار تأکید کرده بود، شخصاً با این معامله تســلیحاتی مشــکلی ندارد و این جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا اســت که از ترامپ خواسته بود، این معامله را بلوکه کنــد. با این حــال هنوز مقامــات عالیرتبه امریکا و رژیم صهیونیستی درباره این خبر اظهارنظرین­کردهاند.

طبــق پروتکلهــا­ی موجــود بیــن تل آویو و واشــنگتن، رژیم صهیونیستی بــا توجــه بــه کمکهــای نظامــی کــه از امریکا دریافت میکند، موظف اســت، درصورت فروش تســلیحات امریکایی به یک کشــور ســوم، دولت امریــکا را در جریان ماوقع بگذارد. در ماه اکتبر (مهر مــاه) ترامــپ بزرگتریــن بســته کمــک نظامــی تاریخ امریــکا را که شــامل 38 میلیــارد دالر جهــت یــک دهــه آینــده است، به رژیم صهیونیستی اهدا کرد. بر این اساس تل آویو از سال 2019 تا 2028 ساالنه کمکی 3.3 میلیارد دالری بابت هزینههــای نظامی خارجی و همچنین یــک کمــک 500 میلیــون دالری بابــت برنامههای دفاع موشکی خود از امریکا دریافتخواه­دکرد. ■ تلآویووچال­شهایتونلها­یحزباهلل

درحالیکهمق­اماترژیمصه­یونیستی از یونیفل خواســتهان­د، دســت به تخریب تونلهای حزباهلل در مرز با سرزمینهای اشغالی بزنند و در غیر این صورت ممکن اســت، خود دســت به تحرکی گسترده در لبنان بزننــد، روزنامه هاآرتــص به نقل از یک افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی، فاش کــرد درز اطالعاتــی از عملیات آنها علیه حــزباهلل لبنان، آنهــا را مجبور کرد زودتــر از زمان پیشبینی شــده بــرای این عملیات، آن را آغاز کنند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran