Iran Newspaper

تصمیم گیری بر سر «روسیه»، «چین» و «دست دوم ها»

وضعیت صنعت هوایی بعد از بازگشت تحریم ها

- سهیال یادگاری خبرنگار

صنعت هوایی یکــی از اولین بخشهایی بــود که بافاصلــه بعد از انقــاب تحریم شد تحمیل بیش از 30 سال تحریم نشان از اهمیت نقش این صنعت در مبادالت اقتصادی جهــان دارد. با وجود تحریمها ایران توانست صنعت هوایی خود را سرپا نگــه دارد. ســال 58 تعداد نــاوگان هوایی 25 بــود امــا اکنون تعــداد ناوگان بــه 310 رســیده اســت. برجام فرصتی پیش آورد تا با اســتفاده از آن ایران دست به نوسازی نــاوگان و تحــول بخش هوایــی بزند. بعد از برجــام خریــد 200 هواپیمــای ایرباس، بوئینــگ و«ای تی آر» در دســتور کار ایران قــرار گرفــت و قراردادهــ­ای خرید هواپیما نخستین قراردادها بعد از توافق بود. اما با خروجامریکا­ازبرجاموبا­زگشتتحریمه­ا از طرف این کشــور، تحویل هواپیماها لغو شد. تا پیش از آن 3 ایرباس و 31ای تی آر به ایران تحویل داده شــده بود. اما محمد اســامی وزیر راه و شهرســازی در مراســم تجلیــل و تکریــم نخبــگان و متخصصان صنعــت هوانــوردی تأکیــد کــرد توســعه ناوگان هوایی با وجود تحریمها ادامه دارد .او اظهار داشــت که «ما نیاز داریم از آینده صنعت هوانــوردی تصویرســاز­ی کنیم و برای رســیدن به آن با ارادهای مســتحکم حرکــت کنیم. شــأن ملــت ما نیســت که در ســطح نامناســبی در هــرم مشــاغل هوانــوردی باقــی بماننــد. حضــور در این هــرم، از قاعده تا رأس، یعنــی از اپراتوری تا ســطح خلــق فناوریهــا و ســامانهها­ی پیشرفتهشان­ملتمااستوم­ابایدبهاین ســمت حرکت کنیم.» با بازگشت تحریم بــرای نوســازی هواپیمــا و خریــد قطعــه شــرکتهای هوایی راهکارهایـ­ـی پیش رو دارند. خرید هواپیماهای نو و دســت دوم از جمله این راهکارها اســت. اما بر اساس تحریمهای جدید، مجوز فــروش هر نوع هواپیما به ایران که در تولیدات آن بیش از 10 درصدتکنولو­ژیومحصوالت­امریکایی اســتفاده شــده لغو شده اســت. به همین دلیل برخی شرکتها هواپیمای نو چینی و روســی را که کمتــر از 10 درصد تکنولوژی امریکاییدر­ساختآناستف­ادهشدهبرای خرید مد نظر قرار دادهاند. کارشناسان در گفتوگو با «ایران» تأکید کردند که صرف نو بــودن هواپیما مناســب خرید نیســت.

بحثهای عملیاتی و آموزشــی و توانایی تعمیــر و تأمین قطعــه از مواردی اســت که به زعم کارشناســا­ن در نوسازی ناوگان در شــرایط تحریم اهمیت بســیاری دارد. همچنین شــرایط آب و هوایی ایران برای پروازبرخیه­واپیماهامت­ناسبنیستآن­ها

با اشــاره بــه تجربه هواپیماهــ­ای توپولوف و آنتونــوف تأکیــد دارنــد کــه هواپیمــای خریــداری شــده حداقل بایــد در صنعت هوایی امتحان خــود را پس داده و مهمتر اینکه این هواپیما استاندارده­ای جهانی را کسبکردهباش­د.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran