Iran Newspaper

8 برنامه دولت برای معیشت و سالمت مردم

-

الیحــه بودجــه 98 درحالــی در دولت نهایی شــده اســت که تحریمهــای امریکا درکنار کمبود منابع مهمترین تنگنای آن محســوب میشــود. برهمین اســاس طبق اعالم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، موضوع تحریم در تمام بخشهای الیحه مدنظر بوده است. بدین ترتیب صادرات روزانه 2.4 میلیون بشکهای نفت در بودجه امسال به 1.5 میلیون بشکه در سال آینده کاهش یافته است. ولی با وجود این محدودیت دولت حمایت از معیشــت مردم و تولید و اشــتغال را بهعنوان مهمترین رویکردهای خود در الیحه سال آینده درنظر گرفته است. درهمین راستا در الیحه بودجه سال آینده هشت اقدام اساسی برای حمایت از معیشت و رفاه مردم پیشبینی شده است.

در بودجه 89۳1، دولت 14 میلیارد دالر از درآمدهای ارزی خود را برای واردات کاالهای اساسی و مورد نیاز مردم اختصاص داده است که این رقم برمبنای دالر۰۰2۴ تومانی تأمین خواهد شد. درلیست کاالهای اساسی 25 قلم کاال قرار دارد که از برنج و گوشت، نهادههای دامی و کشاورزی تا دارو و تجهیزات پزشــکی را شامل میشــود. طبق برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ کاالهایی که ســهم باالیی در ســبد هزینهای خانوارها دارد پایینترین نرخ ارز را برای این بخش از کاالها اختصاص داده است. درسالجاری نیز همین اقدام انجام شد.

درحالــی که پرداخت یارانههای نقدی فشــار زیادی بر بودجه دولــت وارد میکند ولی دولت پرداختیارا­نههاینقدیب­اهمانرقمام­سالرادردست­ورکارخوددا­رد.بنابراینسا­لآینده2۴ هــزار و ۰۰۵ تومــان از منابــع 2۴1 هزار میلیارد تومانی قانون هدفمنــدی یارانهها بهصورت ماهانه به سرپرستان خانوار پرداخت میشود. اما درکنار تداوم پرداخت یارانههای نقدی دولت در بودجه سال آیندهخودیا­رانههایپنه­انیرا دراقتصادای­رانپرداختم­یشودمحاسبه­واعالمخواه­دکردتایارا­نهها با شفافیت بیشتری همراه باشد. درکنار یارانه نقدی پرداختی دولت از سالجاری اعطای بستههای حمایت غذایی را در دستور کار خود قرار داد که حدود نیمی از ایرانیان را شامل میشود.

اقدامدیگرب­رایحمایتاز­معیشتمردما­فزایشحقوقک­ارمندانوبا­زنشستگانتا­۰2درصد اســت که البته براســاس گفته معاون رئیس جمهــوری احتماالً کارکنانــی که حقوق کمتری دریافــت میکنند از افزایش حقوق بیشــتری بهرهمند میشــوند و دریافتکننـ­ـدگان حقوقهای باال افزایش حقوق کمتری خواهند داشت که متوسط آن ۰2 درصد است.

در کنار افزایش حقوق، موضوع همسانســاز­ی حقوق بازنشستگان و اجرای طرح رتبهبندی معلمان نیز مطرح است؛ چرا که در سالهای گذشته بازنشستگان در حقوق خود با اختالف نســبت به یکدیگر و عدم پاســخگویی به هزینهها مواجه بودند و در یکی دو سال اخیر دولت افزایش حقوق را بهگونهای انجام داد تا بتواند تا حدی از اختالفها بکاهد. براین اساس پیشبینی شده تا در سال89۳1 حدود۰۰۰2 میلیارد تومان به همسانسازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند. برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان نیز2 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

اختصــاص ۰۰۰۷ میلیــارد تومــان اعتبــار برای اســتمرار طرح مقابلــه با فقر مطلــق از دیگر برنامههای بودجه دولت در ســال آینده است، این در حالی است که در سالجاری نیز حدود ۰۰۰۷ میلیارد تومان در قانون بودجه پیشبینی شــد که بتواند به منظور افزایش حداقل مســتمری خانوارهــا­ی هــدف از جمله خانوادههای تحت پوشــش بهزیســتی و کمیته امداد امــام خمینی(ره) اختصاص پیدا کند و هر ماه به همراه مبلغ یارانه نقدی به حساب آنها واریز میشود.

تأمین اعتبار۵۳ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح تحول سالمت نیز در بودجه سال آینده پیشبینی شده است که این رقم در مقایسه با حدود ۰1 هزار میلیارد تومانی که برای امسال در بودجهسازما­نبیمهسالمت­مصوبشدهبود،رشد52هزارم­یلیاردتوما­نیداردوباک­اهشهزینهها­ی درمانمردمم­یتواندنقشم­همیدرکاهشه­زینههایآنه­اداشتهباشد.

افزایــش ۰2 درصــدی اعتبــار یارانه نهادهها و عوامل تولید کشــاورزی اقدام دیگری اســت که درالیحه بودجه89 پیشنهاد شده است. از آنجا که تأثیر مستقیم این یارانه بر قیمت تمام شده محصــوالت کشــاورزی و دامــی تأثیر میگــذارد باعث ثبات بیشــتر قیمت محصــوالت تولید داخل میشود. در عین حال که افزایش اعتبار خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از ۰۰۰۵ میلیارد به ۰۰۰8 میلیارد تومان تعیین شده است.

دیگر اقدامی که در بودجه 1۳98 به منظور حمایت از معیشــت عمومی، ســالمت و عدالت اجتماعی در دســتور کار قرار خواهد گرفت، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقهای با بودجــهای در حــدود ۵1 هزار میلیارد تومان اســت. طبق اهداف درنظر گرفته شــده ایــن اعتبار برای استانها و مناطق کمتر برخوردار و به منظور متوازن کردن توسعه کشور هزینه خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran