Iran Newspaper

سیر نزولی ساخت و سازها در مازندران

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران: بازار مسکن برای انبوه سازان غیرقابل پیشبینی شده است

- حسین خانی خبرنگار - ساری

اوضــاع برای ســازندگان ســاختمان در مازندران خوب نیست؛ اتفاقات مربوط بــه افزایــش مصالح ســاختمانی آنقدر روی کار ساختمانســ­ازی در این اســتان تأثیر گذاشــته کــه خیلی از مهندســان و انبوه سازان عطای کار در این عرصه را به لقایش بخشــیدهان­د. برخی از این افراد حتــی به طــور موقت هم که شــده فعاً ساخت و ساز را رها کردهاند تا وضعیت بــازار به ثبات نســبی برســد. مشــخص نبــودن قیمــت مصالــح و افزایــش روزافــزون خیلــی از آنهــا باعث شــده تا بــازار ملــک در مازنــدران بــرای فعاالن این عرصــه غیرقابل پیشبینی باشــد. خیلی از انبوه ســازان وقتــی در نیمه راه متوجه شــدند امکان ادامه کار برایشــان با این وضعیت توجیه اقتصادی ندارد، کارگرهــا را مرخــص کــرده و کارگاههای خود را تعطیل کردهاند.

ایــن وضعیــت در حالــی بــه وجــود آمــده که بنگاههای مشــاوران اماک در سراســر مازندران بــدون مراجعهکنند­ه باقــی مانده و تنها افــرادی که متقاضی خرید زمین بوده و تقریباً بیشترشان هم غیربومی هستند، مشتریان این صنف را تشکیلمیدهن­د. ■ نبودثباتقی­متمصالح

«علــی حســن نیــا» از فروشــندگا­ن قدیمیمصالح­ساختمانیدر­قائمشهر دربــاره بــازار مصالــح ســاختمانی بــه «ایــران» اظهــار داشــت: خــود مــا هــم نمیدانیم که بــرای روز بعد چه اتفاقی خواهــد افتــاد. در گذشــته کارخانــه دار مصالــح مــورد نیــاز مــا را با یــک تلفن میفرستاد و در ازای آن چک چند ماهه دریافت میکــرد، اما اکنون وضعیت به گونهای شده که اول پول را واریز میکنیم و مــا را در نوبــت قــرار میدهنــد تــا در صورتموجودب­ودنوسایلدر­خواستی، آن را برای ما بفرستند.

«طاهری» هم که دارای برند بزرگی در بازار فروش لوازم الکتریکی مازندران اســت، بر آشــفتگی بازار مهر تأیید زد و افزود: اکنون یک ماه است که مشتریان ما فاکتور خرید دریافت کرده و منتظرند تا اجناس درخواستیشا­ن را بفرستیم، امــا کارخانههــ­ا از ارســال حوالههــای درخواستی ســر باز میزنند. االن حدود دو ماه است که برای کارخانه تولید سیم پــول واریــز کردهایــم، امــا آنهــا اجناس را نفرســتاده­اند و ما از طرف مشــتریان تحــت فشــار قــرار گرفتهایم. یــک انبوه ســاز بابلی نیز در این باره گفت: درست اســت کــه قیمــت آپارتمــان افزایــش نســبی داشــته، امــا ایــن گران شــدن به حدی نیست که بتواند با میزان افزایش قیمــت مصالــح ســاختمانی برابــری کند. طی مــدت زمانی کمتر از چند ماه برخی از لوازم تا چند برابر شــدهاند. در چنین شــرایطی چگونه ســازنده امکان تکمیــل و تحویــل واحدهــای پیــش فــروش شــده ابتــدای ســال را خواهــد داشــت. واحدهایــی هــم که تاکنــون به فــروش نرفتهانــد، در بــازار کنونــی بــا افزایــش قیمــت و محدودیــت تــوان مالی متقاضیان، روی دست سازندگان ماندهاند. یک متر مربع حلب شیروانی در ســال گذشــته حــدود 14 تــا 16 هــزار تومــان بود که امروز ایــن مبلغ به باالی 60 هزار تومان رسیده است. ■ به صرفه نبودن ســرمایهگذ­اری در بازار مسکن

یک کارشــناس و فعال حوزه مسکن نیــز به صرفه نبــودن ســرمایهگذ­اری در بازار مسکن اشاره کرده و عقیده دارد که شرایط اقتصادی جامعه دچار آشفتگی و نابســامان­ی شــده، بنابرایــن هیچ گونه افزایش منطقــی در صرفه اقتصادی یا بــه بیان بهتر ســوددهی عایــد کارفرما و فروشندهنشد­هوبههمیندل­یلبسیاری از ســازندگان تمایلــی بــرای فعالیت از خودنشاننمی­دهند.

وی نبــود ثبــات بــازار در تعییــن قیمتها را دیگر دلیل فعالیت نداشتن در حوزه ســاخت و ســاز مسکن معرفی کــرد و یــادآور شــد: کارفرما امــروز با این مشکلمواجهش­دهکهنمیدان­دمسکنی را که شروع به ساخت آن کرده باید با چه قیمتی به بازار عرضه کند و در حقیقت محاسبهبهای­تمامشدهبرا­یسازندگان مشخصنیست.امروزکارفر­ماییشروع به ســاخت و ســاز یک آپارتمــان کرده و قیمت ســاخت بــرای او بهعنــوان مثال یــک میلیون تومان بــرای هر متر هزینه داشته است. وی طبق محاسبات قیمت فــروش را 2میلیون تعیین کــرده، اما با پایان کار و تغییــرات قیمت مصالح در بازار آشــفته کنونی قیمت ساخت برای او 2 و نیم میلیون تومان برآورد میشود. در نتیجــه معــادالت هزینــه و درآمــد بهــم خــورده و باعــث خــروج کارفرما و نقدینگی از این حوزه میشود. ■ روندنزولیس­اختوساز

ســاخت و ســازها در مازندران آنقدر رونــد نزولــی داشــته کــه «ســیفاهلل علینیــا» نایــب رئیــس اول ســازمان نظام مهندســی مازنــدران هم صراحتاً دربــاره آن ســخن بــه میــان آورده و در خصوص آخرین وضعیت ساختوساز در مازنــدران از کاهــش قابــل ماحظــه نســبت به مدت مشــابه ســال قبل خبر داده و گفتــه که هماکنون هم با توجه به قیمت مصالح ساختمانی و باتکلیفی سازندهها، چشمانداز خوبی برای آینده از سوی کارشناسان پیشبینی نمیشود و در شــرایط کنونــی نیز وضعیت خوبی نداریــم. گرانــی مســکن در مازنــدران در مقایســه با ســایر نقاط کشــور، خیلی ملموسنیست،باتوجهبهای­نکهقیمت مصالح ســاختمانی دو تا 3 برابر شــده اما قیمت ســاختمان در مازندران 03تا 04درصــد رشــد داشــته اســت. چنیــن احواالتــی باعث میشــود تا ســازندگان بــرای جبران ضررهای خود در ســاخت و ســازها از مصالــح غیراســتان­دارد و بیکیفیــت اســتفاده کننــد. اقدامــی که باعث کاهش مقاومت ســاختمان شده و در شــرایط بروز بحــران میتواند برای ساکنان واحدها خطرآفرین باشد. بحث مربــوط بــه ایــن اتفــاق نامبــارک آنقدر جدی بوده که نظام مهندسی استان نیز به آن پرداخته است.

نایــب رئیــس اول ســازمان نظــام مهندســی ســاختمان مازنــدران در خصــوص ورود این ســازمان بــه مقوله مقاومســاز­ی بــا توجــه بــه قرار داشــتن این اســتان روی خط گســل، پاســخ داد: موضــوع مقاومســاز­ی در مبحــث 22 که تعمیر و نگهداری ســاختمان اســت اشــاره شــده که در بازرســیها­ی دورهای ساختمان لحاظ شده اســت. از آنجا که در خصــوص اجــرای مبحث 22 تعمیر و نگهداری، هنوز شــیوههای اجرایی آن تدوین نشــده، لــذا عماً ســازمان نظام مهندسی ســاختمان نتوانسته در حوزه مقاومسازی ورود پیدا کند. ■ گرانشدنمصا­لح

از ســوی دیگــر برخــی از ســازندگان برای جبران ریسک خسارت بر اثر گران شــدن مصالح ابتدا نقشهای تهیه کرده و به تأیید شهرداری میرسانند و سپس نقشهای دیگر تهیه میشود که بر اساس آن گاه تــا 9 درصــد زمیــن به ســاخت و ســاز اختصــاص داده میشــود. آنهــا بر ایــن باورند که هر قدر هزینــه برای ماده 001بپردازن­ــد بــاز هــم در ایــن دور زدن قانون سود میبرند.

نایــب رئیــس اول ســازمان نظــام مهندسی ســاختمان مازندران در تأیید این بحث به کاهش 50 درصدی پروانه اشتغال مهندســان در این استان اشاره کرده و گفته در برخی از شهرستانها این میزان حتــی به بیــش از 75 درصد هم رسیده است. به گفته وی سازمان نظام مهندســی ســاختمان مازنــدران دارای 53هــزار عضو اســت کــه از ایــن میزان، تعــداد 31هزار نفــر با پروانه اشــتغال و مابقــی بــدون پروانه اشــتغال هســتند. مهم این اســت که رونق بازار ســاخت و سازدرهرنقط­هازکشورمیت­وانداشتغال افراد زیادی را به همراه داشــته باشد، به گونهای که از کارگران ســاختمانی گرفته تــا فروشــندگا­ن مصالــح ســاختمانی و کارخانجاتی که در این راستا به فعالیت مشــغولند در این دایره قــرار میگیرند. اکنون به نظر میرسد وضعیت این گروه چندانراضیک­نندهنیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran