Iran Newspaper

مزایای رتبهبندی معلمان تعیین میشود

با اختصاص 2 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده

- هدی هاشمی خبرنگار

سرانجام بعد از سه سال از اجرای فاز اول نظــام رتبهبنــدی معلمــان، وزیر آموزش و پرورش در حســاب رســمی توئیتــرش اعــام کــرد که بعــد از فراز و نشــیب زیــاد و با وجود ســختیهای بودجــه بــرای ســال 89، بــا حمایــت رئیــس جمهــوری و پیگیریهــا­ی محمدباقــر نوبخت اعتبــار رتبهبندی در الیحــه گنجانــده شــد. خبــری کــه بــا واکنــش مثبــت معلمــان مواجــه شــد چــرا کــه چنــد ســالی اســت کــه زمزمههایــ­ی برای ســرو ســامان دادن بــه حقــوق معلمــان در قالــب طــرح رتبهبنــدی مطــرح میشــود. طرحــی که میخواهد تفاوت حقوق معلمان را بــا ســایر کارمندان دولت کــم کند و در ســوی دیگــر انگیــزهای باشــد برای ارتقــای توانمندیهـ­ـای معلمــان در مــدارس. بــا ایــن حــال اجــرای نظام رتبهبنــدی معلمــان بــرای مســئوالن آمــوزش و پرورش چندان آســان هم نبــود. از اجــرای فــاز اول ایــن طــرح ســه ســال اســت که میگذرد، تــا حاال آنهــا دالیــل اجرایــی نشــدن هرســاله ایــن نظــام را کمبــود اعتبــار و بودجه میدانســتن­د. بــا این حــال آنطور که معاون توســعه مدیریت و پشــتیبانی وزارت آمــوزش و پــرورش میگویــد بــرای رتبهبنــدی 2 الزام وجــود دارد، نخســت آنکــه رتبههــای حرفــهای و امتیازات مربوط به هر رتبه را در قالب قانون از مجلس اخذ کنیم. همچنین نحوه اجرای طرح باید از ســوی دولت مشخص شود که هر کدام از این موارد ممکــن اســت در دولــت و مجلــس با تغییراتــی همراه شــوند. تــا زمانی که قانــون نهایــی رتبهبنــدی معلمــان را نداشــته باشــیم نمیتوانیــ­م دربــاره بــار مالــی آن تصمیمگیــر­ی کنیــم و هرگونــه پیشبینی بــرای اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح در شرایط فعلی برآورد اولیه هست که نمیتوان آن را قطعــی دانســت. در طــرح رتبهبندی معلمــان 5 رتبــه حرفــهای تعریــف شــده اســت کــه بــرآورد مالــی بــرای اجــرای آن صرفــاً گمانهزنــی اســت؛ ایــن طــرح هماکنــون در کمیســیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و منتظر پاســخ ســازمان امور اداری و اســتخدامی و برنامه و بودجه هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم. ■ ســازو کار افزایش حقوق معلمان به تصویب نرسیده است

هنوز ســازو کارهــای افزایش حقوق معلمــان به تصویب نرســیده اســت و هنوز معلوم نیســت کــدام معلمان با چــه ویژگیهایــ­ی میتواننــد از مزایــای نظــام رتبهبندی اســتفاده کننــد. با این همــه آنطــور که مســئوالن آمــوزش و پــرورش میگویند این طرح فقط برای افزایش حقوق معلمان نیســت، بلکه ارتقــای شایســتگیه­ا و توانمندیها­ی معلمــان مــورد نظر اســت. موضوعی کــه شــهرام جمالــی فعــال حقــوق معلمــان بــر آن هــم تأکیــد میکنــد: آنطور که مســئوالن ســازمان برنامه و بودجــه اعــام کردند چیــزی در حدود 2 هــزار میلیــارد تومــان بــرای اجــرای طــرح رتبهبندی معلمان در بودجه در نظر گرفته شــده اســت. اگر هر ساله در بودجه برای رتبهبندی معلمان ردیفی قرار دهند معلمــان امیدوارتر خواهند شــد. همیــن طــرح رتبهبنــدی موجب میشــود تــا معلمــان بــرای ارتقــای شغلی خود خاقیت داشته باشند.

وی با اشــاره به اینکه هنوز سازو کار مشــخصی بــرای رتبهبنــدی معلمان در نظر گرفته نشــده اســت، میگوید: مــا فکر میکنیم طرح رتبهبندی برای امســال اجرایــی نشــود و این طــرح با توجــه به اینکه نیاز به مصوبه مجلس دارد اگــر خیلــی خوشــبین باشــیم اجرایش در مهر ماه ســال 98 خواهد بود. البته هنوز نمیدانیم چند درصد از معلمان شــامل این طــرح خواهند شــد یــا ماننــد فــاز اول رتبهبنــدی که در شــهریور 94 انجــام شــد - برخــی گروههــای فرهنگیــان مثــل معلمــان بــا ســابقه کمتر از 6 ســال و آموزگاران پیش دبســتانی و معلمان بازنشســته از دایــره مشــموالن رتبهبنــدی حذف شــوند - بازهــم میانگیــن افزایــش حقــوق معلمــان از محــدوده 200 تــا 250 هزار تومان فراتر نخواهد رفت.

مهــدی بهلولــی فعــال صنفــی معلمــان هــم دربــاره افزایش حقوق معلمان در نظام رتبهبندی میگوید: ایــن افزایــش حقــوق یــک جهــش ناچیــز و مقطعــی در حقوق معلمان بــه وجــود مــیآورد کــه البته بــا توجه بــه شــرایط اقتصــادی فعلــی ایــن افزایش کافی نیســت. با این حال این الیحه بــه منظور ایجاد ســاز و کارهای الزم بــرای ارتقــای شایســتگیه­ای حرفهای، منزلــت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راســتای ارتقــای فعالیتهــا­ی آموزشــی و پرورشــی آنــان تهیه شــده اســت و باید دیــد که برای اجــرای فاز دوم چــه معیارهایــ­ی بــرای افزایــش حقوق آنها در نظر گرفته شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran