Iran Newspaper

طوفان زرد در پاریس

آزمونمردرو­زهایسخت وزیرکشورفر­انسهجنبشجل­یقهزردها راباعث شکلگیریهیو­الیاغتشاشخ­واند

- فرحناز دهقی خبرنگار

درست یک سال پیش، امانوئل مکرون قبــل از ورود بــه کاخ الیــزه گفــت «مــن بــرای حکومت کــردن در روزهــای آرام ساخته نشدهام، من برای طوفان آفریده شدهام»؛ با گذشت یک ســال از آن روز، اکنــون زمان ســنجش اعتبــار ایــن ادعا فــرا رســیده اســت. هشــت هــزار نیروی پلیــس، صدها نفــر معترض دســتگیر شده، تودههای آتش، بوی گاز اشکآور، صــدای خشــمگینی کــه یکپارچــه در خیابانهــا­ی پاریــس فریــاد «مکــرون، اســتعفا» ســر مــیداد و موج خروشــان جلیقههــای زرد عناصــری بودند که روز گذشته خیابان همیشه پرنور شانزهلیزه را در هالــهای از دود و غبــار و تاریکی فرو بردند.

به گزارش گاردین، برنامهریزی برای برگزاری تظاهراتی سراسری در فرانسه، با فراخوانهای­ی در شبکههای اجتماعی آغاز شــد. با برآمدن خورشــید در سپهر فرانســه، هــزاران معتــرض جلیقههای زرد خــود را به تن کردند تــا با حضور در اطراف طــاق نصرت پاریــس، اعتراض خــود را بــه سیاســتهای اقتصــادی امانوئل مکــرون، رئیسجمهــو­ری این کشور که از روز چهارشنبه و پس از بازدید از خیابان شانزه لیزه و تخریب بخشی از طاق پیــروزی، در مجامع عمومی دیده نشــده، نشان بدهند. هشت هزار نیروی پلیس در اطراف کاخ ریاســتجمه­وری الیــزه مســتقر شــده بودنــد تــا مانــع به آشــوب کشــاندن خیابانهــا­ی منتهــی بــه کاخ شــوند و در همین راســتا تالش کردنــد با تفتیــش و بازرســی بدنی موج عظیم معترضان را کنترل کنند. دولت از روز گذشــته هشــدار داده بود با حضور حداکثــری نیروهــای پلیــس، با کســانی که ســعی بر، بر هــم زدن نظم عمومی دارند و درصدد ایجاد اغتشــاش هستند برخوردی جدی خواهد کرد. دستگیری بیــش از 500 نفر، تا لحظــه نگارش این گزارش، در راستای همین هشدار بود که حــدود 211 نفر از آنها به بازداشــتگ­اه نیز منتقل شــدند.یک روز پیش از برگزاری این تظاهرات، کریســتف کاســتانر، وزیر کشور فرانســه در کنفرانسی مطبوعاتی دربــاره آن گفت:«من فکر میکنم تنها چنــد هزار نفر در این تظاهرات شــرکت کننــد. عدهای هم خواســتار خشــونت و خرابــی هســتند که مــا با تدابیــر امنیتی گســترده ســعی بر نــاکام گذاشــتن آنها داریــم. معترضــان باعث شــکلگیری هیوالیی شــدهاند کــه مهــار کردنش کار بســیار ســختی اســت. امروز تعــداد این افــراد در کل فرانســه حــدود 10 هزار نفر اســت. ایــن 10 هــزار نفــر، همــه مــردم فرانســه نیســتند، بلکــه گــروه کوچکــی هســتند، اقلیت کوچکی که در بین آنها افراد مســالمتجو و قابل احترامی هم وجود دارد که من با آنها دیدار کردهام.» او روز جمعــه در توئیتــر خــود ویدئویی منتشــر کــرد کــه در آن نشــان مــیداد، پلیــس، معترضــان را بازدیــد بدنــی میکنــد تا به زعــم او «هر وســیلهای که میتواند سالح تلقی شود و خطرآفرین باشــد» از آن مهلکــه دور شــود. بــا ایــن حــال براســاس گزارشهــا، طــی ایــن تظاهرات چند نیروی پلیس و معترض زخمی شدند. خشــونت میان نیروهای پلیــس و معترضان به انــدازهای بود که در خیابان شــانزهلیز­ه که فروشــگاهه­ای مجلل متعددی وجــود دارند، به ایجاد حائلهای آهنی و چوبی ســعی داشتند از ویترینهــا­ی خــود مراقبــت کننــد. آن الرن بنــز، خبرنــگاری فرانســوی در صفحه توئیترش با انتشار ویدئویی خبر داد: «ســاعاتی پس از آغــاز اعتراضات، نیروهــای پلیــس بــا ماشــینهای آبپــاش راه بــه دل جمعیــت بــاز کرد تــا بــا پاشــیدن آب بــه روی معترضــان آنها را متفــرق کند. اما جلیقــه زردها با گرفتن دســتهای یکدیگر، سرود ملی کشورشان را خواندند و به راه خود ادامه دادند.»بــا ادامــه اعتراضها در سراســر فرانسه، در شهر کاله در شمال این کشور نیز معترضان اتوبان «ای »16 را مسدود کردندتاباا­یجاداخاللد­رسیستمحمل و نقل سراسری کشــور، مکرون را راضی بهاستعفاکن­ند.پیشازایننی­زبارهاآنها اقدام مشابهی کرده بودند.

الرن نونــز یکــی از مقامهــای وزارت کشــور فرانســه اعــالم کــرد، جمعیــت معترضــان به 40 هزار نفر هم نرســیده بود اما تصاویر و ویدئوهای منتشــر شده از مــوج جلیقــه زردها نشــان از این دارد که جمعیت میتواند به مراتب باالتر از این باشــد. به گزارش یورونیوز، در بولوار گراند پاریس، درگیری نسبتاً تندی میان معترضان و پلیس در گرفته بود و پلیس بــا پرتــاب گاز اشــکآور ســعی میکــرد جمعیت را متفرق کند اما جلیقه زردها برای نشان دادن خشمشان سطلهای زبالــه را برگرداندنـ­ـد و حتــی برخــی معترضــان بــه ســوی نیروهــای پلیس سنگ پرتاب کردند. در مقابل، نیروهای پلیــس تــردد خودروهــا در بخشهایی از پاریــس را محدود کردند و شــماری از ایســتگاهه­ای مترو را بــرای جلوگیری از رسیدنمعترض­انبهمحلتظا­هراتدر پاریسبستند. ■ پیوستناحزا­بوطیفهایمخ­تلفبه خیزشمردمی

در میانه اعتراضات مردم فرانسه به سیاســتهای اقتصادی مکــرون، بویژه افزایــش قیمــت ســوخت، بســتر برای حضور گروههای راســتگرای افراطی نیز فراهمشد.لوکاسمایکل­یونسخبرنگا­ر خبرگزاری فرانسه در توئیتر خود عکسی را منتشــر کرد که نشــان میداد برخی با در دســت داشــتن پالکاردی که روی آن نوشــته شــده بــود «فرگزیــت» فرصت را مهیــا دیدهاند تا خواستهشــا­ن بر ســر جدایــی فرانســه از اروپــا را بــه نمایــش بگذارنــد. ماریــون فابیــن تحلیلگــر مســائل اروپــا نیز در حســاب فیســبوک خود نوشــت: «هشدار! هشــدار! معلوم اســت کــه ســرمایهدا­ری نئولیبرالی­ســم جز تشــدید فشــارها علیه فقیــران هیچ راه حلــی بــرای کنتــرل تغییــرات آب و هوایی در نظر ندارد؛ اما زمانی که خشم فقرا به خشــونت ارتجاعی تبدیل شود، فرصت برای عرضاندام راســتگراه­ای افراطی مهیا میشــود و مــا باید مراقب این باشیم.»شایان ذکر است که مکرون اعالم کرده بود قیمتهای سوخت را به دلیل کاهش مصرف و به دلیل حفاظت از محیــط زیســت افزایــش میدهــد.از ســوی دیگر، گروههای فمینیستی، ضد فاشیســتی، ضــد ســرمایهدا­ری و ضــد نژادپرسی نیز از این اعتراضات حمایت کردهاند. ■ حرکتسریعمو­ججلیقهزرده­ا

در حالــی کــه مــوج معترضــان جلیقهپــوش از پاریــس هم فراتــر رفته و به شــمال و جنوب فرانســه نیز رسیده اســت، بلژیک کشــور همســایه فرانســه نیــز بــا حضــور جلیقــه زردهــا مواجــه شــده اســت. خبرگزاری آسوشیتدپرس گــزارش داده بود معترضان فرانســوی از مرزهــا عبور کردند و خود را به بلژیک و هلند رســاندند. طبق اعالم این رسانه صدها نفر از افســران پلیس روز گذشته در بروکســل در حالــت آمادهبــاش قرار داشــتند؛ بــا ایــن حــال میــان نیروهــای امنیتی و معترضــان درگیریهایی روی داد. پلیــس هلند نیز اعــالم کرد صدها معترض در مقابل ســاختمان پارلمان گــرد هــم آمدنــد امــا اعتــراض خــود را مسالمتآمیز و بدون خشونت پیگیری کردند.

خبــر دیگــر اینکــه «دونالــد ترامپ» با ســوار شــدن بر مــوج جنبــش جلیقه زردهــا در فرانســه در توئیتــر نوشــت: «توافــق پاریــس آنقدرهــا هــم بــرای پاریس خوب کار نکرده است. در سراسر فرانســه اعتراض و شــورش اســت. آنها (معترضان فرانســوی) شعار میدهند «ما ترامپ را میخواهیم»،« من عاشق فرانسههستم».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran