Iran Newspaper

قیامتیلرسو­نعلیهترامپ

ترامپ در پاسخ به رکس تیلرسون که او را بینظم خواند، وزیر خارجه سابق خود را کودن نامید

- ندا آکیش خبرنگار

مــی گوینــد چاقــو دســتهاش را نمیبرد امــا ایــن مســأله دربــاره دونالــد ترامپ، رئیــس جمهــوری کــه از تمــام قاعدهها مستثنی است، صدق نمیکند زیرا رکس تیلرســون، نخســتین وزیــر خارجــهاش کــه تا ماه مــارس (حدود 9 مــاه قبل) در حلقه نزدیکان او بود، در یک ســخنرانی اذعان کــرد که آقای رئیــس جمهوری تا چه انــدازه قانون گریــز و غیرقابل کنترل اســت. نیکــی هیلــی، نماینــده ترامــپ در ســازمان ملــل متحــد نیــز کــه تا ســه هفتــه دیگر بــا ایــن کرســی خداحافظی میکنــد، در یــک مصاحبــه بــر غیرقابل پیشبینی و غیرقابل کنترل بودن ترامپ صحــه گذاشــت. ایــن در حالی اســت که اعترافهــا­ی مایکل کوهن، وکیل ســابق ترامــپ نیز پرونــده روس گیت را بســیار داغ کــرده و برای نخســتین بار بازرســان این پرونده اعالم کردند، کوهن به دستور شخص ترامپ قانون را نقض و دو جرم مرتبط با انتخابات را مرتکب شده است.

به گزارش سایت روزنامه نیویورک تایمــز، رکــس تیلرســون، وزیــر امــور خارجه ســابق امریکا طی سخنرانی در یک مؤسسه خیریه حمایت از بیماران ســرطانی برای نخســتین بار آشــکارا از اختــالف نظرهــای جدی که بــا ترامپ داشــت پــرده برداشــت و گفــت: فکــر میکنــم بخشــی از ایــن مســأله به این دلیل اســت که ما در شــیوه کار آشــکارا تفاوتهای شدیدی داریم و تابع نظام ارزشی مشترک نیستیم.

او افــزود: بایــد بــه او میگفتــم خــب آقــای رئیــس جمهــور، میدانم میخواهی چکار کنــی اما نمیتوانی از این راه انجامش بدهی. این راه ناقض یــک پیمــان و قانــون اســت. او واقعــاً ناامیــد شــد و فکــر میکنــم اینکــه من هــر روز بــه او میگفتــم نمیتوانی این کار را انجــام دهی و بیــا درباره کاری که میتوانیــم انجام دهیم، صحبت کنیم باعــث شــد کــه او از مــن خســته شــود. وزیر خارجه ســابق امریکا تصریح کرد: بــرای مــن که از شــرکت اکســونموب­یل میآمــدم، کار بــرای مــردی کــه کامــالً بینظم اســت، دوســت ندارد مطالعه کند، گزارشها را نمیخواند و دوســت ندارد وارد جزئیات بســیاری از مســائل شود، چالشبرانگی­ز بود.

چند ســاعت پس از رســانهای شدن این ســخنان، حمــالت توئیتری ترامپ به تیلرســون آغــاز شــد و او در یک پیام توهینآمیز نوشت: «او کامالً احمق بود و نمیتوانســ­تم زود از شــرش خــالص شــوم. او بســیار تنبــل بود. حاال شــرایط کامــالً فــرق کــرده و روحیه عالــیای در وزارت خارجــه بــه وجود آمده اســت.» ایــن در حالــی اســت کــه هنگامــی کــه ترامــپ، تیلرســون را بهعنــوان وزیــر خارجه معرفی کرد، گفت، سرســختی، تجربــه زیــاد و درک عمیــق او از ژئوپولیتیک او را به گزینهای عالی برای این سمت تبدیل میکند.

تیلرســون زمانــی کــه وزیــر خارجــه امریکا شد، نخستین وزیر خارجه تاریخ امریــکا بود که بدون هیــچ تجربه قبلی در دولــت، سیاســت یا ارتــش کارش را آغــاز کــرد و اتفاقاً بــا رئیــس جمهوری کار کــرد که او هم هیــچ تجربه قبلی در دولت، سیاســت و ارتش نداشــت. او با رفتــار محجوبــی کــه از خود نشــان داد توانســت توجه برخی مقامات خارجی و قانونگــذا­ران جمهوریخــو­اه را به خود جلب کند و آنها از او بهعنوان فردی که میتواند اشتیاق به قانون گریزی رئیس جمهوری دمدمی مــزاج را کنترل کند، یــاد میکردنــد. ســخنان تنــدی که بین تیلرســون و ترامــپ رد و بــدل شــد این واقعیــت را دربــاره ترامــپ آشــکار کرد کــه او اغلب افرادی را برای پســتهای ارشــد دولت خود بــه کار میگمــارد که آنها را نمیشناســد و حتی در گذشته با آنهــا مالقــات هم نکرده و بعــد از آنکه بــا آنهــا اختــالف عقیــده پیــدا میکند، کنارشــان میگذارد. آنهایی که بیســر و صدا از حلقه نزدیــکان و دولت ترامپ جدا میشــوند اغلب منزوی میشــوند و آنهایــی که پس از کنارهگیری از دولت دیدگاههــا و مشــاهدات خــود را دربــاره رفتارهای رئیس جمهوری به طور علنی بــه زبان میآورند بــا حمالت بیامان و بیرحمانه او مواجه میشوند.

در نتیجــه، برخــی از بدتریــن تصاویــری کــه در دو ســال گذشــته از رئیس جمهوری امریکا ترســیم شده از ســوی افرادی اســت که زمانی در حلقه نزدیــکان او بودهاند. از جمله نخســین وزیــر خارجــه اش، وکیل شــخصیاش و نماینــدها­ش در ســازمان ملــل. نیکی هیلی نیــز که تنهــا چند هفته بــه پایان حضــورش در دولــت ترامــپ بهعنوان نماینــده امریکا در ســازمان ملل مانده در مصاحبــه با مجلــه آتالنتیک درباره غیرقابــل پیشبینــی بــودن رئیــس جمهــوری امریــکا گفــت: ترامــپ از تئــوری مــرد دیوانــه کــه یــادآور شــیوه سیاســتمدا­ری ریچارد نیکسون و هنری کیســینجر بــود اســتفاده میکند. ســند دیگــر قانــون گریــزی رئیــس جمهوری امریــکا و فــاش شــدن ایــن مســأله از سوی یکی از افرادی که زمانی در حلقه نزدیــکان ترامــپ قــرار داشــت، مجرم شــناخته شــدن مایــکل کوهــن، وکیــل ســابق ترامــپ اســت. دادســتانه­ای فــدرال نیویــورک بــا اعالم رســمی این مســأله کــه کوهــن بــه دســتور شــخص رئیس جمهوری در سال 2016 مرتکب قانــون گریــزی و دو جــرم مرتبــط بــا انتخابات شــده، خواستار شدند، کوهن مدت زمان حبس «قابل توجهی» (1۵ ماه تا ۳۶ ماه) دریافت کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran