Iran Newspaper

بهرهگیریاز­زیرساختهای­دولتالکترو­نیکبرایحذف­قبوض

از سوی وزیر ارتباطات در سمینار تحول دیجیتالی اعالم شد:

- مانی آشتیانی خبرنگار

«ســاالنه نزدیک بــه هــزار و 440 میلیارد تومــان بــرای قبــوض خدماتــی هزینــه میکنیــم و ایــن در حالــی اســت کــه بــه کمک ظرفیتهای ایجاد شــده بواســطه دولــت الکترونیکی میتوانیــم تمام این قبــوض را بهصــورت الکترونیکـ­ـی بــرای شــهروندان صــادر کنیم.» ایــن اظهارات محمدجــواد آذری جهرمــی، وزیــر ارتباطــات در حاشــیه برگــزاری همایش تحول دیجیتال اســت. جهرمــی با اعالم ایــن نــکات تأکیــد کــرد کــه بــه شــرکت مخابــرات ایران فرصت داده تا ظرف ۵۴ روز برنامــهای بــرای حــذف قبوض تلفن ثابت به رگوالتوری ارســال کند. همچنین او در ایــن برنامــه اعــالم کرد که با دســتور مستقیم رئیس جمهوری به وزیران نفت و نیــرو از آنهــا خواســته شــده تــا با کمک زیرســاخته­ای دولت الکترونیکی راهی بــرای حذف قبــوض بــرق، آب و گاز پیدا کننــد. از دیگــر خبرهایــی کــه جهرمی در حاشیهاینهم­ایشودرجمعخ­برنگاران اعالم کرد، شکلگیری کارگروهی متشکل از نماینــده دادســتان کل کشــور، وزارت صمــت و اطالعــات و بــا مدیریت ســتاد مبــارزه بــا قاچــاق کاال و ارز بــرای حــل معضل مربوط به واردات گوشــی و زمان عرضه آنها به بازار بود. ■ فرصت ۵۴ روزه به مخابرات

برگــزاری هفتــه دیجیتــال در وزارت ارتباطــات فرصــت خوبــی را بــه فعاالن صنعت ICT داده تا با شرایط و وضعیت تحول دیجیتال در کشــور آشــنا و مدیران شــرکتهای فعــال در ایــن صنعــت نیــز مشــکالت بــر ســر دیجیتالــی شــدن سازمانها و کسب و کارها را اعالم کنند.

وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات بهعنــوان یکــی از ســخنرانان حاضــر در همایــش تحول دیجیتال که ابتدای هفته جــاری و به بهانــه هفته تهران هوشــمند برگزار شــد با اشاره به تفاهمنامهه­ای این وزارتخانه در راســتای اجرای سند اقتصاد دیجیتال با وزارتخانهه­ای مختلف، اعالم کــرد: چنــد تفاهمنامــ­ه در راســتای ســند اقتصــاد دیجیتــال را در دســتور کار قــرار دادیــم و در اولیــن قــدم نیز با شــهرداری تهران و در زمان مدیریت آقای نجفی وارد مذاکره شدیم اما بهدنبال تحوالتی که در شــهرداری تهران ایجاد شد نتوانستیم به جمعبندی در این حوزه برســیم. هرچند کــه حــاال بــا دیدگاهــی کــه آقــای حناچی بهعنوان شهردار جدید در این حوزه دارند امیدواریــ­م بتوانیــم تحوالتــی بــه کمــک اقتصاددیجی­تالدراینبخ­شایجادکنیم. از سوی دیگر در حوزه سالمت نیز با وزارت بهداشتوارد­مذاکرهشدهو­تفاهمنامها­ی نیز امضا کردیم اما جمعبندی بر سر این موضوعهمچنا­نادامهدارد.

او یکــی از مذاکــرات موفــق وزارت ارتباطــات بــا وزارتخانهه­ــای دیگــر در راســتای اجرای ســند اقتصاد دیجیتال را مربــوط بــه وزارت نیــرو دانســت و افزود: بــا وزارت نیــرو در زمینه هوشمندســا­زی کنتورهــا تفاهمنامــ­های امضــا کردیــم و کارهــای اجرایــی در حــال شــروع شــدن اســت. در واقــع پژوهشــگاه ارتباطــات و پژوهشــگاه نیــرو در ایــن زمینه ســندی را تهیه کردند و این ســند در زمینه استفاده از ظرفیتهایIO­T (اینترنت اشیا) برای تحول دیجیتال در آب و برق نهایی شده و قراراستیکی­ازاستانهاب­هعنوانپایل­وت بــرای اجــرای ایــن تفاهمنامــ­ه انتخــاب شــود. با این طرح صنعت کنتورســاز­ی و سنسورهای هوشــمند رشد قابل توجهی پیداخواهدک­رد.

جهرمــی انجــام مذاکــرات بــا وزارت کشاورزی در حوزه هوشمندسازی آبیاری را یکی دیگر از اقدامــات وزارت ارتباطات در این زمینه اعالم و اظهار کرد: بر اساس صحبتهای وزیر کشاورزی با پیادهسازی آبیاری هوشــمند تا 35 درصــد در منابع آبی صرفهجویی خواهد شــد و به همین دلیــل انجام رســیدن یــک تفاهمنامه بر مبنای سند اقتصاد دیجیتالی با جدیت از سوی وزارت کشــاورزی و وزارت ارتباطات در حــال پیگیــری اســت و امیدواریــ­م تــا انتهای ســال بتوانیم قدمهــای نهایی در این زمینه را برداریم.

وزیــر ارتباطــات همچنیــن در ایــن همایش از شــروع مذاکــرات رگوالتوری با بانــک مرکــزی در زمینــه قانونگــذا­ری در حوزهپرداخت­هاخبردادوگ­فت:«ازهفته آینده جلسات مشــترک بین این دو نهاد قانونگذار در بخش ICT و بانکی شروع و رگوالتوری در بخــش پرداخت بهصورت مشترکبینآن­هاپیشخواهد­رفت.

از سوی دیگر جهرمی در این همایش نسبت به تأخیر در استفاده اینترنت اشیا در کشــور هشدار داد و اعالم کرد: اینترنت اشیایکیازز­یرساختهایا­ساسیتوسعه صنعتی کشــور در حوزه ICT اســت و اگر اکنــون وارد ایــن حوزه نشــویم، بــازار را به دســت دیگــران میدهیــم و نمیتوانیم این بازار را داشــته باشــیم. وزیر ارتباطات با انتقــاد از اپراتورهای مخابراتی تصریح کردکهاینفع­االنبهجایم­عرفیخودرو هوشــمند در نمایشــگاه تلــکام بیاینــد و بگویندازای­نترنتاشیاد­رتحولدیجیت­الی خوداپراتور­چهاستفادها­یکردهاند.

اما جهرمی در حاشــیه این همایش و در جمع خبرنگاران از فرصت ۵۴ روزه به شرکت مخابرات برای حذف قبوض خبر داد و گفت:مخابــرات ایــران 30 میلیــون مشــترک تلفن ثابــت دارد کــه بهصورت دورهای برایشــان قبض صادر میکند که حجــم ســاالنه ایــن میــزان 0۶3 میلیارد تومــان اســت. مجموعه مخابــرات ایران امروز مطالبات انباشــتها­ی دارد. بنابراین در جلســهای با مخابــرات ایران قرار شــد این شــرکت ظرف ۵۴ روز آینده با در نظر گرفتن برنامهای مشــخص و اعالم آن به رگوالتوری قبض تلفن ثابت را حذف کند.

وزیــر ارتباطــات در جمــع خبرنگاران از ورود رئیــس جمهــوری بــرای کاهــش هزینه صدور قبض خبــر داد و اعالم کرد در صحبتهایــی هم کــه در این زمینه با رئیــس جمهوری شــده، ایشــان از وزیران نیرو و نفت خواســته است تا برای کاهش هزینهها با استفاده از ظرفیتهای دولت الکترونیکی راهی برای جلوگیری از انتشار قبوضفیزیکی­پیداکنند. ■ گوشیهای ترخیص شــده پاسخگوی یک ماه بازار

وزیــر ارتباطــات در پاســخ بــه ســؤال مختلفخبرنگ­اراندرمورد­وضعیتبازار تلفنهمراهو­برنامههایو­زارتارتباط­ات برای حل مشــکل در این بــازار اعالم کرد: وزارت ارتباطات وظیفه تنظیم بازار تلفن همراه یا واردات گوشــی و تخصیص ارز را برعهدهندار­د،امابواسطهب­حثمقابلهبا قاچاق تلفن همراه مسئولیت کارگروهی رجیســتری گوشــی را برعهــده داشــته و فعالیــت در ایــن زمینه را بایــد پیگیری و اطالعرسانی­میکردالبته­ایناظهارات­به این معنی نیست که بگوییم مسائلی که هستراپیگیر­ینمیکنیم.

او در ادامــه با بیان اینکه این موضوع نیازمنــد همــکاری بیــن دســتگاهها­ی مختلــف اســت افــزود: «روز ۷۱ آذر جلسهایبامو­ضوعترخیصگو­شیهای همراه برگزار شد. در حال حاضر0۲۱ هزار گوشــی بهصورت مستقیم توقیف و 00۶ هزار عدد گوشــی هــم در گمرک توقیف شــده اســت. منتها همین شــرکتهایی که پروندهشــا­ن در قوه قضائیه است این گوشــیها را وارد کردند یعنی آنها هم به نوعی غیر مســتقیم در توقیف هستند و نمیتوانند گوشــی وارد کنند.»براســاس اظهــارات وزیــر ارتباطــات بنــا شــده تــا کارگروهی متشــکل از نماینده دادستان کل کشــور، وزارت صمــت و اطالعــات و بــا مدیریت ســتاد مبــارزه با قاچــاق کاال و ارز تشــکیل شــده و مباحــث مربوط به واردات گوشی و زمان عرضه آنها به بازار پیگیری شود. وزیر ارتباطات در پاسخ به این ســؤال که عرضه گوشیهای توقیفی چه تأثیری بر بازار خواهد داشت تصریح کرد:«ایــن حجم از گوشــی برای نیاز یک مــاه بازار کافی اســت. اما مســأله چرخه واردات بایــد حــل شــود. در حالحاضــر تعــداد واردکننــد­گان محدود اســت، به همیــن دلیــل بنــا شــده وزارت صمــت برای کســانی کــه آمادگــی واردات دارند فراخوان دهد و به گروههای جدید مجوز واردات صــادر کند.»جهرمــی موضــوع دیگر مربوط به مشــکالت بازار گوشــی را بحــث ارز آنهــا دانســت و گفت:«بانــک مرکزیبایدب­هواردکنندگ­انارزتخصصی دهد. به همین منظور مقرر شد یکشنبه ایــن هفته با وزیر صمــت و رئیس بانک مرکزی جلسه برگزار شود تا این موضوع را تســهیل کنیــم. در مجموع بناســت تا پایاناینهف­تهجمعبندیا­ینسهبخش استخراجشود.» ■ تحول ساختاری در رگوالتوری

در همایــش تحــول دیجیتالــی اکثــر مدیــران وزارت ارتباطــات و مدیــران صنعــت ICT اعــالم کردنــد کــه تحــول دیجیتالبهم­عنیاستفاده­ازسرویسهای نویــن دیجیتالی نیســت بلکــه به معنی تحول فرایندها و ســاختارها­ی سازمانها با کمک دنیای دیجیتال است. بر همین مبنــا حســین فــالح جوشــقانی، معــاون وزیــر ارتباطــات و رئیس ســازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگوالتوری) در این همایش اعالم کرد که برای حرکت بهسمتتحولد­یجیتالتغیی­رساختاری در این ســازمان شــروع شــده است. فالح در ســخنرانی خــود در ایــن همایــش بــا اشاره به آمارهای مجمع اقتصاد جهانی در مورد تغییراتی کــه تحول دیجیتال در ســازمانها­ی مختلف ایجــاد کرده گفت: «دیجیتالی کردن ســازمانها منافع قابل توجهــی بــرای آنهــا داشــته که براســاس آمــار مجمع اقتصــاد جهانــی این تغییر اســتراتژی منجر بــه افزایــش ۹ درصدی درآمد ســازمانها و افزایــش ۲۱ درصدی ســهم آنها در بازار شــده اســت. از ســوی دیگــر همگام شــدن بــا تحــول دیجیتال از ســوی ســازمانها و شــرکتها در دنیــا باعث افزایش سودآوریشان تا ۶۲ درصد شــده اســت.» بــه بــاور او در ایــن شــرایط اپراتورهای ارتباطی و همچنین نهادهای رگوالتوری باید خودشان را با این تحوالت دیجیتالی همگام کنند. فــالح اعالم کرد کــه دیگر وقــت تقابل با رقیبــان از جمله پیامرسانها­ی اینترنتی )OTT( گذشته و باید هم اپراتورها و هم رگوالتورها به جای جنگ با این بازیگران حوزه ارتباطی راهی برایتعاملپ­یداکنند.

فــالح همچنین در پایــان با اشــاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات همگام شــدن با تحول دیجیتال را شروع کــرده اســت افــزود: ســازمان رگوالتــور­ی بهعنــوان بــازوی مقرراتگــذ­اری وزارت ارتباطات تغییر در ســاختار خــود را برای همپا شــدن با تحول دیجیتــال آغاز کرده که بر این اساس ساختار جدیدی بهعنوان معاونت کسب و کار و حوزه بازار و اقتصاد در ســازمان ایجــاد شــده کــه مهمتریــن هدفش مقرراتگــذ­اری برای ایجاد فضا درراستایتح­ولدیجیتالا­ست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran