Iran Newspaper

«گلی» که جوانان را فریب می دهد

گزارش «ایران» از شیوع مصرف مخدر صنعتی ُ گلدر بین جوانان

- الهه زارعی خبرنگار

بــر اســاس اظهــارات کارشناســا­ن آســیبهای

ل» در میان نوجوانان و جوانان به صدا درآمده است و تبلیغــات صــورت گرفته برای ایــن ماده مخدر تصــورات نادرســتی را درباره عدم اعتیــادآو­ری و بیخطــر بودنــش در جامعه جا انداخته اســت. ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشــگیری از اعتیاد ســازمان بهزیستی کشــور در گفتوگو با خبرنگار

ل کــه مصــرف آن در میــان نوجوانان و جوانان بســیار شــایع شــده، بر خالف نــام زیبایــش یــک مــاده اعتیــادآو­ر فوقالعــاد­ه خطرناک اســت، ولی متأسفانه این تصور اشتباه برای مردم شــکل گرفته که ُ گلاعتیادآو­ر نیست که همین امر مجوز خطرناکی برای گرایش افراد بــه ســمت ایــن مــاده مخدر شــده اســت.رئیس گروه پیشــگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور میافزاید: از علل گرایــش نوجوانان و جوانان به ســمت ایــن مــاده مخــدر را میتوان کنجــکاوی، داشتن دوستان نامناسب، قرارگیری در فضاهای نادرســت و کمبــود آگاهی نســبت به نشــانهها و عوارض این ماده مخدر برشــمرد، بویژه افرادی کــه از قــدرت ریســکپذیر­ی باالتــری برخــوردار هســتند بیشــتر در معرض خطر قــرار دارند.وی ادامه میدهد: افراد وقت زیادی را در شبکههای اجتماعــی ســپری میکننــد بنابرایــن تبلیغــات گسترده این مادهُمخدر در فضاهای مجازی هم بیتأثیر نیســت، گل انرژی باال و نشــاط کاذبی به فرد مصرفکننده میدهد که برای فرد جذاب به نظر میرسد، بنابراین، این لذت واهی نوجوانان را وارد چرخــه مصرف میکند، اما در واقع ُ گلدر مغز و عملکرد شناختی تغییراتی ایجاد میکند کــه میــل مصــرف را افزایــش میدهد.قازاریــان ضمن اشــاره بــه عالئــم و عوارض مصــرف این مــاده مخــدر اظهــار میکنــد: افزایــش ضربــان قلب، قرمزی دوری چشــم، خشکی دهان و گلو، تأثیــر روی حافظــه کوتــاه مدت، حالــت گیجی و عدم تمرکز و افزایش اشــتها، تأثیر روی سیســتم ایمنی، ایجاد مشکل تنفســی از عالئم و عوارض مصــرف گل هســتند کــه در دراز مــدت هــم بــا تأثیــر بر عملکــرد تحصیلی و شــغلی فرد منجر بــه گوشــهگیری و انزوای فــرد میشــود و با ایجاد حالتهای افســردگی بیتفاوتی و بیانگیزگی را در فرد به وجود میآورد، این افراد حتی تمایل به انجام رانندگیهای پرخطر دارند که این امر برای فرد و اطرافیان خطر جدی محسوب میشود. وی ضمــن تأکیــد بر تأثیر لــزوم تغییــر باورهای نادرســت مــردم دربــاره ُ گلمیگویــد: در وهلــه اول برای پیشــگیری از شــیوع آن باید آگاهســازی و حساسســازی در جامعــه از طریــق کانالهای ارتباطــی مانند ابزارهای الکترونیکی، مطبوعات و فضاهای مجازی ایجاد شــود. در کنار آن باید از بیلبوردها، بروشــورها، تبلیغــات روی اتوبوسها ...و استفاده کرد. رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشــور میافزایــد: تمــام دســتگاهها باید دســت به دســت هــم بدهنــد تــا در زمینه پیشــگیری از اعتیــاد ُ گلبــه موفقیت برســیم، اگــر خانوادهها نســبت به عالئم ایــن ماده مخدر آگاهی داشــته باشــند میتوانــد بموقــع از متخصصــان کمــک بگیرنــد. ضمنــاً خانوادهها بایــد روی رفت و آمد فرزندانشان بویژه در سنین نوجوانی، نحوه سپری کــردن اوقــات فراغــت، دوســتان و خانوادههــ­ای دوســتان فرزندانشــ­ان نظارت داشــته باشــند. از ســوی دیگــر خانوادههــ­ا با ایجــاد ارتباطی شــاد، مناســب و ســالم در خانه میتوانند فرزندانشان را از دنبال کردن شــادی و نشاط در بیرون از خانه بینیازکنند.

وی اذعــان مــیدارد: ســازمان بهزیســتی بــا راهانــداز­ی کمپیــن ُ «گل»در نیمــی از اســتانها در این راســتا گام برداشــته، اما این اقدامات هم کافــی نیســت چرا کــه باید تداوم داشــته باشــد و باز هــم تأکیــد میکنم تمــام دســتگاهها باید در ایــن زمینه بــه کمک بیاینــد. تمام دســتگاهها­ی عضو ســتاد مبارزه با مواد مخدر باید ســهم خود را در ایــن موضــوع پرداخــت کنند تــا راهکارهای پیشــگیران­ه مؤثر واقع شــود. البته ایــن را هم باید گفت اعتبارات پیشگیرانه کافی نیست و آنقدر که برای درمان خرج میشود برای پیشگیری هزینه نمیشــود و همین امر باعث میشود نتوانیم به موفقیت نزدیک شــویم، اگرچه همین اقدامات پیشــگیران­ه در همین ســطح هم انجام نمیشد شیوع این ماده مخدر بیشتر از االن میشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran