Iran Newspaper

مردی در قاب خاطرات فوتبال

ایرج داناییفرد؛ اولین گلزن ایران در جام جهانی درگذشت

- حامد جیرودی خبرنگار

اولینها همیشــه در ذهن باقــی میمانند. اولین عشــق! اولین شــهر، اولین معلم، اولین مربی یا اولین تیم. برای عالقهمندان به فوتبال ایران هم، اولین گلزن تیم ملی در جام جهانی، همیشه به یاد ماندنی است. ایرج داناییفرد از سمت چپ زمین و پشت محوطه جریمه اسکاتلند، صاحب توپ شــد و از زاویه بســته دروازه حریف را باز کرد تا نامش را برای همیشــه در تاریــخ فوتبال ایران مانــدگار کند. این گل مهمتریــن اتفاق تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین بود. دیداری که با نتیجه 1-1 به پایان رسید.

ایرج فرزند علی داناییفرد، بنیانگذار باشگاه تاج یا همان اســتقالل فعلی بود که در 20 اسفند ســال 1329 در تهــران بــه دنیا آمد و توانســت در همــان ســنین کودکی اســتعداد و عالقــه خود به فوتبال را بروز دهد تا پیراهن تاج، عقاب و پاس را تن کند. او از سال ‪)1349( 1970‬ به صورت رسمی وارد عرصه باشگاهی شد و در پست مدافع چپ نگاههــا را به خود معطوف کــرد. داناییفرد بعد از درخشــش در مســابقات باشــگاهی، اولیــن بار 02دی 1355 بازی ملی را تجربه کرد و در ریاض مقابــل عربســتان در مقدماتــی جــام جهانی به میــدان رفــت که حضــور او با برد 3 بــر صفر تیم ملی توأم شد تا راه برای صعود به این تورنمنت معتبــر در آرژانتیــن هموار شــود. رقابتهایی که باعث شــد تــا ایرج به عنــوان اولین گلــزن تاریخ ایــران در رقابتهــای جــام جهانی نامــش را در کتــاب فوتبال ثبت و جاودانه کنــد. او در مجموع 17 بازی ملی انجام داد و 3 گل هم زد. یکی دیگر از افتخاراتی که داناییفرد به ثبت رساند، دعوت شــدن بــه همــراه آندرانیــک اســکندریا­ن به تیم منتخــب جهان برای بازی خداحافظی اســطوره سرشــناس فوتبال برزیل و جهان یعنی پهله بود کــه باعث شــد تــا او تجربه حضــور در کنــار پهله، کرایــوف ...و را نیز به دســت بیــاورد. داناییفرد از ســال 55 تا 59 در تاج و اســتقالل آخرین حضور خود در فوتبال ایران را ســپری کرد و از ســال 59 تــا 63 هم برای تولســا روگنکس در شــهر تولســا در ایالــت اوکالهما امریکا بــازی کرد. او بیش از 2 دهــه خارج از ایران و در امریکا ســکونت داشــت و از همیــن رو نامــش در میان مربیان باشــگاهی شــنیده نشــد. او چهرهای مأخوذ به حیا داشت و کمتر در رسانهها حضور پیدا میکرد اما با همین افتخارات بزرگ ثابت کرد که کیفیت گاهی بسیار بیشتر از کمیت اهمیت دارد.

این چهره سرشناس که یکی، دو سال قبل به ایران بازگشــت، طــی دو هفته گذشــته وضعیت جســمانی نامســاعدی پیــدا کــرد و بــه تجویــز پزشــکان پیونــد کبــد را در دســتور کار قــرار داد. از همین رو راهی شــیراز شــد اما ظــرف مدت چند روز حــال جســمانی او وخیــم گزارش شــد تا این که صبح روز گذشــته پس از ایســت قلبی در سن 67 ســالگی درگذشــت و ورزش ایــران یکی دیگر از چهرههای سرشــناس خود را از دســت داد. در همین رابطه توئیتر رســمی فیفا با انتشار پستی، ایــن اتفــاق تلــخ را تســلیت گفت. در این پســت تصویــری از شــادی ایــرج داناییفــر­د بــا پیراهن تیــم ملــی گنجانــده شــده اســت. ضمــن اینکــه ســلطانی فر وزیــر ورزش و جوانــان، مهدی تاج، علی پروین، مهدی مهدویکیا، امیر قلعه نویی، کیروش و اعضای تیم ملی، ســایر پیشکســوتا­ن و باشــگاهها­ی اســتقالل و پرســپولیس نیــز در پیامهایی، درگذشــت او را تســلیت گفتنــد. گروه ورزشــی روزنامه «ایران» نیز درگذشــت زنده یاد ایرج داناییفرد را به خانواده آن مرحوم، باشگاه استقالل و جامعه ورزش ایران تسلیت میگوید. روحش شاد. ■ آخرین وداع با ایرج دانایی فرد

پیکر مرحــوم ایرج دانایی فرد که چهارشــنبه در پی بیماری کبدی در بیمارستان نمازی شیراز درگذشــت، ظهردیــروز بــه تهــران منتقــل شــد. مراسم تشــییع پیکر زنده یاد دانایی فرد، جمعه از ســاعت 9 صبح از ورزشگاه شیرودی به سمت بهشــت زهرا برگزار می شــود. همچنین مراســم ســومین روز درگذشــت آن مرحــوم از ســاعت 14:30 تا زور16:30 یکشنبه 25 آذرماه در مسجد حجت بن الحســن واقع در میدان پالیزی برگزار خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran