Iran Newspaper

استقالل برد میخواهد، پرسپولیس صدرنشینی

بازیهای جذاب لیگ برتر؛ از هفته دوازدهم تا پانزدهم

-

رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران، امروز و فردا با برگــزاری دیدارهایــ­ی ادامه مییابــد. در تنها بازی معوقه هفته دوازدهم، استقالل از ساعت 16:15 امــروز در ورزشــگاه آزادی میزبان پدیده اســت. آبیپوشــان پایتخت در حالی به میدان میروند که در وضعیت مناسبی به سر میبرند و در ســه بــازی اخیــر خــود، 3 پیــروزی کســب کردهاند که آخرین آن، پیروزی 5 بر صفر مقابل سپیدرود در رشت بود اما آنها باید در این بازی برابــر پدیدهای قــرار بگیرند که با هدایت یحیی گلمحمدی اوج گرفته و در هفتههای بســیاری از نیــم فصــل در صــدر جــدول قــرار داشــت. هــر چند کــه در دو هفتــه اخیــر در نتیجه گیری نــاکام بوده و به ســپاهان باخــت و در بازی آخر خود هم مقابل ماشینســاز­ی به تســاوی 2 - 2 رســید. با این حال، مشــهدیها نشــان داده اند که از تیمهای مدعی و خوب لیگ در این فصل هســتند و امیدوارنــ­د بــا پیــروزی در ایــن بازی و ناکامی پرسپولیس و سپاهان، شانس قهرمانی نیم فصل را پیدا کنند.

این دیــدار، نهمین تقابل اســتقالل و پدیده در لیگ برتر به حســاب میآید. در هشت بازی گذشــته، اســتقالل دو بــار و پدیــده یــک بــار به پیــروزی رســیدهاند و پنج بار هــم تقابل دو تیم با نتیجه مســاوی به پایان رســیده. پرتکرارتری­ن نتایج در بازیهای دو تیم مســاوی صفر- صفر 3( بــار) و یــک- یــک (دو بــار) اســت. بهتریــن نتیجــهای کــه اســتقالل مقابــل پدیــده گرفتــه، پیــروزی 2 بر یــک در مشــهد در بازی برگشــت لیــگ شــانزدهم بــود که امیــد نورافکــن و جابر انصــاری بــرای آبیهــا گلزنــی کردنــد. بهترین نتیجه پدیده هم در بازی رفت فصل گذشته به دســت آمد که پدیده در ورزشــگاه آزادی موفق شــد اســتقالل را 2 بــر صفر بــا گلهــای محمد قاضی و حســین مهربان مغلــوب کند. بهترین گلزن اســتقالل در ایــن دیدارها جابر انصاری با دو گل است. بازی آخر دو تیم هم فصل گذشته بــدون گل به پایان رســید. هر دو تیــم برابر هم پنج بار گلزنی کردهاند.

گلمحمدی به عنوان سرمربی 10 بار در لیگ برتر مقابل استقالل قرار گرفته که در این بازیها، سه برد ســهم گلمحمدی بوده، دو بار استقالل به پیروزی رســیده و پنج بازی هم مســاوی شده اســت. یحیی که اولین باخت خــود در لیگ برتر به استقالل را در هشتمین تقابل با آنها متحمل شــد، در چهار بازی آخری که مقابل استقالل در لیــگ برتر قــرار گرفته، در کســب پیــروزی ناکام بوده اســت. استقالل در 10 تقابل با گلمحمدی شــش گل زده و تیمهــای گلمحمــدی هــم در این 10 بازی هشــت گل زدهاند اما این بازی یکی از مهمتریــن تقابلهــای یحیــی برابر اســتقالل خواهد بود و احتماالً بسیار تماشایی خواهد شد. قضــاوت این دیدار را محمدحســین زاهدیفرد بــه همــراه علــی میرزابیگــ­ی و رحیــم شــاهین برعهده خواهد داشت. ■ منصوریان همچنان بدون برد

در ادامــه بازیهــای هفتــه پانزدهــم، روز گذشــته ذوب آهــن و نفــت مســجد ســلیمان در ورزشــگاه فوالدشــهر برابــر هــم بــه میــدان رفتنــد و بــه تســاوی بــدون گل رضایــت دادند. ایــن چهارمین بــازی ذوبآهن تحــت هدایت منصوریــان بــود. ســرمربی جدیــد اصفهانیها هنوز نتوانسته بردی را با تیمش دشت کند. ■ بازگشت قطبی و بازی تکراری

تراکتورســ­ازی و فــوالد از ســاعت 15 فردا در ورزشــگاه یادگار امــام (ره) تبریز به مصاف هم میرونــد. در این بــازی، پرشــورهای تبریزی که در مســابقه قبلی پارس جنوبــی را یک بر صفر شکســت دادند، امیدوارند ســیر صعودی خود را ادامــه دهنــد. در مقابــل، ایــن بــازی اولیــن حضور افشین قطبی روی نیمکت فوالد پس از بازگشت دوبارهاش به فوتبال ایران است و این به جذابیتهای مسابقه افزوده است.

همچنیــن از ســاعت 15 فــردا، صنعــت نفــت آبادان و ســایپا در ورزشــگاه تختــی آبادان بــازی میکننــد. ایــن دو تیــم 16 آذر در مرحلــه یکچهارم نهایی جام حذفی با هم دیدار کردند که در آن مسابقه، سایپا 3 بر یک میزبان خود را شکســت داد و حاال باید دید شاگردان علی دایی میتواننــد پیروزی شــش روز پیش خــود را تکرار کنند یا این بار نفتیها جبران میکنند. ■ پرسپولیس و پارس جنوبی؛ جنگ سوم

در آخریــن بــازی فــردا هــم، پرســپولیس و پارس جنوبی از ســاعت 16:15 مقابل هم قرار میگیرنــد. سرخپوشــان پایتخت در شــرایطی در این مســابقه به میدان میروند که یکشــنبه گذشــته در بــازی معوقــه از هفتــه دوازدهــم برابر ســپاهان به تســاوی یک بر یک رســیدند. دیــداری کــه در آن پنالتــی که علیرضــا فغانی به ســود سرخپوشــان اعالم کرد و بــه نظر اکثر کارشناسان اشــتباه بود، سر و صدای زیادی به پا کرد و حاال رضا کرمانشــاه­ی به همراه سعید قاســمی و فرزاد بهرامی عهــدهدار داوری این بازی خواهند بود.

بــا این حال، شــاگردان برانکو بــه یک امتیاز حســاس رســیدند و حــاال به دنبال این هســتند تا بــا برتری مقابل پارس جنوبی، شــانس خود را بــرای قهرمانی نیم فصــل در صورت ناکامی پدیده و ســپاهان حفظ کنند. البته قرمزها چند روز پرســر و صدا را سپری کردهاند و دادن بیانیه اعتــراض آمیــز، رفتــن حمیدرضــا گرشاســبی مدیرعامــل بازنشســته پرســپولیس و انتخــاب ایــرج عــرب از ســوی وزارت ورزش و جوانــان بــه عنــوان سرپرســت ایــن باشــگاه، اتفاقهای مهمی را برای پرسپولیســ­یها رقم زده اســت و بایــد دید چه تأثیری روی عملکــرد آنها در این بــازی میگــذارد. خصوصاً اینکــه قرمزها کمال کامیابینیا را هم بــه خاطر اخراج در بازی قبل در اختیــار ندارنــد. در آن ســوی میــدان، پارس جنوبــی در ایــن فصــل رونــد یکســانی را طــی نکرده. جمیها پس از دو برد پیاپی، در آخرین بازی خود در خانه یک بر صفر به تراکتورساز­ی باختنــد تــا در رده ششــم جــدول باشــند و حاال میخواهنــد جبــران کنند. پرســپولیس و پارس جنوبی، فصل گذشته برای اولین بار مقابل هم قــرار گرفتند که بازی رفــت در جم یک بر صفر به ســود سرخها به پایان رســید و بازی برگشت در آزادی، 1-1 مساوی شد.

در این بــازی، مهدی تارتار ســرمربی پارس جنوبــی کــه همــواره خــودش را پرسپولیســ­ی دانســته، انگیزه زیــادی بــرای موفقیت تیمش مقابــل سرخپوشــان دارد. او پیــش از ایــن در قامت ســرمربی 9 بــار مقابل پرســپولیس قرار گرفته که حاصل آن 2 برد، 4 تساوی و 3 باخت بوده اســت. تارتار امیدوار اســت برای ســومین بــار پیروز شــود ولی به نظر میرســد تیمش کار ســختی برابر بهترین دفاع لیگ داشــته باشــد. گفتنی اســت هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل اول، شنبه با دیدار استقالل خوزستان و سپاهان خاتمه مییابد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran