Iran Newspaper

12/5 درصد نمایندگان با وجود حضور در صحن، رأی نداده اند

عملکرد آبان ماه 93 نماینده مجلس نشان میدهد

-

در اولیــن فــاز شفافســازی فعالیــت نمایندگانم­جلس،39نمایندها­طاعات مربــوط به حضــور و غیــاب، مرخصیها و همینطــور میــزان مشــارکت خــود در رأیگیریهــ­ای صحــن علنــی مجلس را منتشرکردها­ند.ایننمایندگ­انتقریباًیک ســوم کل مجموع نماینــدگا­ن مجلس را تشکیل میدهند. فهرســت منتشر شده حاوی نکاتی است که شاید یکی از جالب توجهتریــن آنها غیبــت مجتبــی ذوالنور نماینــده قــم باشــد. او تابســتان امســال طرحی را با عنوان «شفافسازی فعالیت نمایندگانم­جلس»تهیهوبهامض­ای091 نماینده رسانده بود که بر اساس آن تمام اقداماتنما­یندگان،ازرأیآنهاب­هطرحها و لوایــح مختلــف گرفتــه تــا مأموریتها، غیبتهاومسا­ئلدیگریازا­یندستبرای اطاعافکارع­مومیمنتشرم­یشد.باوجود این نام او در میان فهرست39 نمایندهای کــه بهصــورت داوطلبانــ­ه میزان حضــور و غیــاب و مشــارکت خــود در رأی گیریها را منتشرکردها­نددیدهنمیش­ود.

ایــن گــزارش مجموعــه فعالیت یک ماهــه مجلســیها از اول تا آخــر آبانماه را شــامل میشــود. در ایــن مــدت تعداد کل رأیگیریها در صحن علنی مجلس 37 مورد بوده اســت. از جمع 93 نفر یاد شــده 26 نفر هســتند که در تمام این 37 مورد رأیگیری در صحن مجلس حاضر بودهانــد کــه ایــن تعــداد72 درصــد کل39 نمایندهایر­اشاملمیشود­کهعملکردخو­درا منتشرکردها­ندا.مادرمقابلت­نها9نمایند­ههستند کهضمنحضورد­رزمانتمامر­أیگیریهای یادشده،دررأیگیریه­مشرکتداشته­اند. این یعنی کمتر از01 درصد این لیســت در تمام رأیگیریهای این یک ماه مشارکت داشــتهاند. در ایــن فهرســت 12 نماینــده حضور دارند کــه هیچ مرخصی و غیبتی نداشتهاند.

امــا در این جــدول پدیــده قابل توجه وجــود پرتعــداد نمایندگانـ­ـی اســت کــه علیرغــم حضــور در صحــن مجلس در زمان رأیگیــری، در رأیگیریها شــرکت نداشــتهان­د. آمــار ایــن لیســت نشــان میدهــد بر مبنــای عملکرد ایــن 93 نفر به طور متوســط هر نماینده در 4.5 مورد از رأیگیــری در صحــن مجلــس حضــور داشــته امــا رأی نــداده اســت. بــر اســاس شــاخص درصــدی معنای این عــدد آن اســت که نمایندگان لیســت یاد شــده در 12 و نیــم درصــد از رأیگیریها علی رغم حضور در صحن، رأی ندادهاند. اتفاقی که شایدنتوانب­رایآنهیچتو­جیهقابلقبو­لی آوردکهچرای­کنمایندهعل­یرغمآنکهدر صحن مجلس اســت اما در درصد قابل توجهــی از موارد به وظیفه اصلی خود در صحــن یعنــی مشــارکت در رأیگیریها عملنمیکند.

آمــار ایــن جــدول همچنیــن نشــان میدهــد که هــر نماینده بهطور متوســط در 6.5 مــورد از رأیگیریهــ­ا اساســاً در صحن مجلــس حضور نداشــته کــه این عدد بیش از 17 درصد از کل رأیگیریها را تشکیل میدهد. در همین حال به طور متوســط هر نماینــده در 10.1 مــورد از 37 مــورد رأیگیــری صحــن علنــی مجلس مشــارکت نداشــته کــه 27.2 درصــد کل رأیگیریها را شامل میشود. پایینترین میزان حضور در صحن علنی و مشارکت در رأیگیریهــ­ا در این لیســت مربوط به علــی وقفچــی، نماینده زنجان اســت که تنهــا در 7 مورد از 37 مــورد رأیگیری در طول مــاه آبان در صحن مجلس حضور داشته و از این تعداد هم فقط در 3 مورد رأیگیری مشــارکت کــرده اســت. این در حالی اســت که آمــار مربوط بــه حضور و غیابهای نمایندگان نشــان میدهد که او در ایــن مــدت دو روز را در مأموریــت و مجموعاً کمی بیش از دور روز کاری را هم در مرخصی استحقاقی بوده است. با این حساب مشخص نیست در بقیه روزهای این ماه که مجموعاً9 نوبت جلسه علنی برگزار شده، وی به چه دلیل غیبت داشته اســت. در مقایسه با دیگر نمایندگان هم البتهآمارن­مایندهزنجا­نقدریقابلت­أمل اســت؛ علی بابایی صالح نماینده بوئین زهــرا و محســن کوهکن نماینــده لنجان نیــز دو نفری بودند کــه به همراه وقفچی در این لیســت 93 نفره مجموعاً بیش از 4 روز کاری را در مرخصــی یــا مأموریــت گذراندهانـ­ـد امــا نفــر اول یعنــی بابایــی در 24 مــورد از رأیگیریهــ­ا در صحــن علنــی حضور داشــته و در 21 مورد هم در رأیگیریمشا­رکتکردهومح­سنکوهکن نیز هنگام51 رأیگیری در صحن مجلس بوده که 14 بار مشارکت برای او ثبت شده اســت. از آمارهــای قابل توجــه دیگر این لیســت هم میتوان به نمایندگانی اشاره کــرد که علــی رغــم حضــور پرتعــداد در زمان رأیگیریها، میزان مشارکت پایینی داشــتند. محمــد عزیــزی نماینــده ابهــر مهمترین چهره در این لیســت است که علی رغم آنکه در 28 مورد از رأیگیریها در صحــن مجلس بوده اما تنهــا 6 بار در رأیگیــری مشــارکت داشــته. همچنیــن ابوالفضل حســنبیگی نماینده دامغان هم در 30 مورد از رأیگیریها حاضر بوده اما تنها در 7 مورد رأی داده است.

ایــن آمارها در حالی منتشــر شــده که عملکــرد مربوط بــه دو ســوم نمایندگان مجلــس هنــوز در دســترس نیســت. بــه احتمال بســیار زیاد انتشــار عملکــرد آن جمــع از نماینــدگا­ن بتوانــد در آمارهــا و درصدهای فوق تغییرات بسیار بیشتری ایجاد کند. خصوصاً اینکه طبیعی اســت نمایندگانی که کارنامــه فعالیت خود در مجلس را قابــل دفاع میبینند راضی به انتشاربخشی­ازجزئیاتآن­باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran