Iran Newspaper

غلبهبرچاقی­باتغییرسبک­زندگی

یک متخصص جراحی الپاراســک­وپی در گفتوگو با«ایران» عنوان کرد

- پرستو رفیعی روزنامه نگار

قدیــــم ترهــــا غذاهــــای چرب و شــــیرین پــــای ثابت ســــفرهها­ی ایرانی بــــود. کره، مربــــا، خامه و سرشــــیر و گاهــــی هم کله پاچــــه، همگــــی خوراکیهای دلچســــبی بودند کــــه زمانــــی بهعنــــوا­ن صبحانه و فراهمکننده نیــــروی الزم برای فعالیت و جنب و جوشهــــای روزانه مورد توجه قــــرار میگرفتنـــ­ـد. آن روزهــــا در ســــایه فعالیتهای روزانــــه و زندگی پرتحرک، کالریهای دریافت شــــده چنان مصرف میشــــد که کســــی بــــه چربی خــــون فکر نمیکرد و کمتر کســــی از مرض قند ناله میکرد. اما این روزها بهدنبال ماشــــینی شــــدن زندگی و کاهش امــــکان فعالیت فیزیکی برای افراد و همچنین مصنوعی شــــدن و البتــــه پرکالری و خــــوش طعم شدن غذاها، سیستم زندگی انسانها به گونهای تغییر کرده که بسیاری از آنها در معرض ابتال به بیمــــاری جدیدی بهنام چاقیقرارگر­فتهاند.

آمارها نشان میدهد چاقی بهعنوان یکــــی از مهمتریــــ­ن بیماریهـــ­ـای قــــرن چنان در سراســــر جهان گســــترش یافته کــــه دیگــــر نمیتــــوا­ن از واژه «اپیدمــــی» برای آن استفاده کرد و متخصصان واژه «آندمیک» را برای ایــــن پدیده انتخاب کردهانــــ­د. بــــه وجــــود دائمی بیمــــاری یا عامل بیمــــاری زا در یک منطقه یا گروه جمعیتیآندم­یکگفتهمیشو­د.

دکتر محمد طالبپور فوق تخصص جراحــــی الپاراســـ­ـکوپی در گفتوگــــو با«ایــــران» بــــه شــــیوع چاقــــی در جهان اشــــاره کرده و میگوید: متأسفانه تعداد افراد مبتال به چاقی در جهان رو به تزاید اســــت. بهگونهای که پیشبینی شده در ســــال ۰۲۰۲ در امریکا، حدود ۷۶ درصد افراد به چاقی مبتال باشند. آمارها نشان میدهد در کشور ما نیز با وجود تمایل به الغری و الغر ماندن، تعداد مبتالیان به چاقی روبه افزایش است.

وی میافزایـــ­ـد: چاقــــی معضلــــی به مراتــــب خطرناکتر از ســــرطان اســــت چرا که عالوه بــــر بیماریهای خطرناک جســــمی مانند دیابــــت، افزایش فشــــار خــــون، افزایــــش چربی خون وســــندرو­م متابولیک، عوارض و مشــــکالت روحی و روانی نیز به همــــراه دارد. وی با تأکید بر اینکه پیشگیری همیشــــه بهتر از درمان است،ادامهمیدهد:برایپیشگیر­یباید به ســــبکهای قدیمی زندگی بازگردیم. به ایــــن معنا که ضمن اســــتفاد­ه از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک، فعالیتهای فیزیکی و تحرک خــــود را افزایش دهیم و همــــواره ایــــن نکتــــه را مد نظر داشــــته باشیم که چاقی «اماالمراض» است. این امراض تنها جسمی نیست و بسیاری از مبتالیان به چاقی با مشــــکالت روحی و روانی هم درگیر میشــــوند. این دسته از افــــراد جامعه معمــــوالً در روابط کاری و محیط اجتماعی آنچنان کــــه باید مورد توجــــه قرار نمیگیرند و پــــس از مدتی با کنارهگیری از جامعــــه، کم کم به عزلت نشــــینی روی آورده و بیشتر وقت خود را در خانه میگذرانند. در این موقع اســــت که شادابی خود را از دست داده و بسیاری از بیماریهای روحی مانند افســــردگ­ی و انزواطلبی به سراغشان میآید. از سوی دیگر جامعــــه نیز از وجــــود آنها محروم میشود. باتالقچاقی­درمسیرزندگ­یانسانها

امــــا در خیلــــی از مواقــــع بازگشــــت بــــه ســــبک زندگــــی قدیمــــی و ســــنتی امکان پذیر نیســــت. انگار انســــان عصر تکنولوژی در چنان باتالقی گرفتار شــــده که نمیتواند ســــبک زندگیاش را تغییر دهــــد. کمبود زمــــان و افزایش مشــــغله امکان پیادهرویها­ی روزمره یا استفاده از غذاهایی را که زمان زیادی برای تهیه آنها صرف میشــــود از افــــراد جوامع امروزی گرفته است. به گونهای که بسیاری از آنها ناخواسته با مشکل ابتال به چاقی مواجه شــــدهاند و رژیمهای غذایــــی مختلف و گاهی زجرآور هم نتوانســــ­ته مشکل آنها را حل کنــــد. در اینجا این ســــؤال مطرح میشود که برای این دسته از بیماران چه باید کرد.

دکتــــر طالبپور میگوید: متأســــفا­نه این دسته از افراد جامعه به واسطه یک اشتباه ناخواسته در سبک زندگی نه تنها دچارمشکالت­جسمیوروحیم­یشوند بلکه به مرور زمان دیگر آنچنان که باید فعــــال و خوشــــفکر نخواهنــــ­د بــــود و به عبارتسادهت­رازجامعهگر­فتهمیشوند.

از ایــــنرو بــــرای بازگشــــت مبتالیان به چاقــــی به زندگــــی طبیعــــی و خروج از باتــــالق بیماری باید بهدنبــــا­ل درمان اساســــی بود. اگرچه درمان اصلی همان رعایــــت رژیم و ورزش اســــت امــــا برای کسی که بهدلیل عادتهای نادرست غذا خوردن، دچار بزرگی بیش از حد طبیعی معده شده سخن گفتن از رژیم و ورزش بیهوده و بیثمر است.

به گفتــــه این جــــراح، معده بیشــــتر مبتالیان به چاقی به اندازه یک و نیم لیتر فضا و ظرفیت دارد در حالی که ظرفیت معده طبیعی به مراتب کمتر است. دوئل برای زندگی

وی تأکید میکند: البته باید بدانیم که جراحیبهعنو­انیکدرمانک­مککننده، خطرات خاص خود را دارد. به این معنا که از هــــر ۰۰3 نفــــری که بــــرای جراحی چاقــــی در شــــرایط منطقــــی بــــه مراکــــز استاندارد جراحی مراجعه میکنند یک نفر علیرغم همــــه مراقبتها به دالیل ناشــــناخ­ته و ناخواســــ­ته جان خــــود را از دست میدهد.

این فوق تخصص جراحی درونبین با اشــــاره به مزایــــای جراحیهای الغری میگویــــد: تغییــــر فضای معــــده از یک و نیــــم لیتــــر به حدود ۰۵ ســــی ســــی که حجم متداولی است طی اعمال چاقی میتوانــــ­د به ایجــــاد ســــیری کاذب برای بیمــــارا­ن منجر شــــود. همــــه مطالعات نشــــان داده کاهــــش وزن بعــــد از ایــــن جراحیها کامالً فیزیولوژیک است یعنی بهدلیل تغییرات هورمونی فاحشــــی که برای بیمار ایجاد میشود، کبد میآموزد که چربیها را با حجم زیاد بسوزاند. این لیپولیز تسریع یافته میتواند بعد از یک دوره یکســــاله ۵۷ درصد از وزن یک فرد چاق را کاهش داده او را از شــــرایط خطر دور کنــــد. رفع مشــــکل دیابــــت، کاهش درد مفاصــــل و فشــــار خــــون، اصــــالح تغییرات چربی خــــون، کاهش احتمال ابتال به ســــرطان ســــینه و دهانه رحم در کنار افزایش تمایل به زندگی و احساس رضایت از مزایای اعمال جراحی زیبایی برشمردهمیش­ود.

دکتر طالبپور با تأکید بر اینکه افراد چاق ۰1 تا ۰۲ سال کمتر از افراد معمولی عمــــر میکنند، خاطرنشــــ­ان میکند: در حالی که ســــرطان هــــم نمیتواند مانند چاقی رها شده و درمان نشده بر کیفیت و کمیــــت زندگــــی افــــراد تأثیر بگــــذارد، متأســــفا­نه تنهــــا یــــک درصــــد چاقها و نیازمنــــ­دان بــــه عمــــل جراحــــی تــــن به جراحیمیدهن­د.

ویدرخاتمهت­صریحمیکند:افرادی که از عملهای جراحی الغری اســــتفاد­ه میکنند باید بداننــــد که هرچند کوچک کردن حجم معده تأثیر شگرفی در الغر شدن دارد اما الغر ماندن در طول زمان منوط به سبک زندگی افراد است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran