Iran Newspaper

لیبرال ها و سوسیالیست های وطنی درباره اقتصاد ایران چه می گویند؟

-

مســعود نیلــی: آنچــه امــروز مــا میگوییــم ادعــا داریــم کــه آموزههــای اصیــل علــم اقتصــاد اســت کــه در دانشــکدهه­ای اقتصــاد دنیــا تدریــس میشــود. میخواهــم بگویــم پرچمــی کــه در دســت ماســت پرچــم بزرگتــری بهنــام «جریــان اصلــی علــم اقتصــاد» اســت. عملکرد ایــن جریان اصلــی و متعــارف چیســت؟ دســتاورده­ایی چــون حــذف رانــت، ایجــاد نظــام تکنرخــی ارز، کاهــش متوســط نــرخ تــورم دنیــا بــه زیــر 2 درصــد یا کاهــش نــرخ بیــکاری در تمــام کشــورهای دنیــا بــه حــدود 6درصــد، نتیجه همین اقتصاد است.

محمــد طبیبیــان: طــی دهههــاى گذشــته بخشــی از تشــکیالت سیاســی شــبهحزبی و برخــی از افــراد مقامجــو خــود را «نهادگــرا» معرفــی میکردنــد و هرگــز هم حاضــر نشــدندًدر مقابل این پرســش که اصول فکرى شما مشخصا چیست و نسخه سیاست اقتصادى شما براساس آن اصول فکرى کدام است توضیحی ارائه کنند و آنچه را که نظریات و کاربرد آن اســت، در چند صفحه معرفی کنند تا دیگران هم بدانند. متأسفانه هرگز چنین نشد. فرشادمؤمنی: وقتی مصاحبه آقایان طبیبیان و غنینژاد را مالحظــه میکنیــد پــی بــه نکتههای شــگفتانگی­زی از تناقضگوییه­ــای آشــکار میبریــد. برای مثــال اینها از یــک طــرف به نقــد دائمــی برنامه تعدیل ســاختاری اســتناد میکنند و از طرف دیگر اتهامات و دروغهایی به ما نســبت میدهند که حکایت از این دارد که بیشــتر به شنیدهها توجه دارند و حتی یک بار هم آثار ما را نخواندهاند.

موسی غنینژاد: هرجا که بخواهد یک جریان علمی ایجــاد شــود، اصحــاب ایدئولوژیه­ــای کــج محــور میآیند و آن را خــراب میکنند. این ایدئولوژیه­ای چپگــرا، بنا به ماهیت خود ضد اقتصاد آزاد و بهطور کلی ضد آزادیهای فردیاند.

حسینراغفر: برایابهامز­داییازاینک­هآیاطرفدار­اقتصاد دولتی هســتم یا کمونیســتی، این اعتراف ضروری است کــه تعلــق خاطر بــه هیچ مکتب اقتصــادی نــدارم و هر آنچه را که پاسخی باشــد به آالم تن رنجور اقتصاد وطن برمیگزینم، چه از آدام اسمیت باشد یا از کارل مارکس، چه از میلتون فریدمن باشد یا از توماس پیکتی.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran