Iran Newspaper

درسهای جالب یک سینماگر 91 ساله

- وصال روحانی خبرنگار

در حالی که تمام 17 فیلم بخش مســابقه شــصت و نهمین دوره جشــنواره بینالمللــ­ی برلیــن آلمــان بــه نمایش درآمــده و هیــأت ژوری جشــنواره به ریاســت ژولیت بینوش فرانســوی آماده میشوند تا امشــب (یکشنبه شب) فاتحان امسال خرسهای طالیی و نقرهای را معرفی کنند، روز گذشته (شنبه 27 بهمن) فضای جشنواره بیشتر در تسخیر برخی آثار بخشهای جنبی این دوره و کارهایی بود که کیفیتشان نظر کارشناسان را جذب و آنها را متقاعد کرد که این فیلمها دست کمی از آثار قسمت مسابقه نداشتهاند. در دهمین روز جشــنواره در بخــش «خــارج از مســابقه»، جدیدتریــن کار آگنــس واردا، سینماگر مسن اروپای شرقی تبار و تبعه فرانسه به نمایش درآمد. واردا در 91 ســالگیاش عمالً یک کار مســتندوار را درباره ایدهها و دستاوردهای خودش به برلین آورده و حتی نام فیلم نیز که «واردا از نگاه اگنس» اســت، نشــان از همین موضوع دارد. واردا بیش از 50 سال پیش با سومین فیلم بلند خود به نــام ‪»Le Bonheur«‬ جایزه بزرگ هیــأت ژوری برلین را برده بود و در نتیجه از قدیمیترین حاضران این جشــنواره به حســاب میآید و ســالی که وی آن جایزه را تصاحب کرد )1965( بیش از 50 درصد شرکتکنندگا­ن در جشنواره امسال اصالً به دنیا نیامده بودند.

■ حادثهایاما­ارزشمند

دیــروز در بخش «افق»هــای برلیناله نیز فیلمی به نمایــش درآمد که توجه بسیاری از حاضران را به خود جلب کرد و بسیاری تم آن را در عین حادثهای بــودن ســزاوار پخش در قســمت مســابقه جشــنواره دانســتند. ایــن فیلم که «سرزمین مسطح» نام دارد، ساخته ینا باس، هنرمند اهل آفریقای جنوبی اســت کــه در نگارش ســناریوی «رافیکــی»، یکــی از خبرســازتر­ین فیلمهای جشــنواره کن 2018 سهیم و همکار درجه اول وانوری کاهیو در آن فیلم بوده اســت. او پیشتر با فیلم «فانتزی بزرگ» هم در بخش جنبی «نســلها»ی برلین حضور بههم رســانده بود. موضوع »Flatland« که یک فیلم جادهای و مبتنــی بــر تعقیــب و گریــزی طوالنــی اســت، تالش یــک پلیــس زن برای رســیدن به دو زن متواری اســت که ظاهراً پس از مشــارکت تصادفی در یک واقعه منجر به قتل دست به فرار میزنند. تهیهکننده اصلی فیلم «سرزمین مســطح» دیوید هورلر اســت که در تولید فیلم «فانتزی بزرگ» هم با امثال دزیره نوزبوش و الکساندرا هوسدورف همکاری کرده بود.

■ درانتظاریک­انتخابغیرم­نتظرهجدید

«برلیناله »2019 در شرایطی یکشنبه شب پایان میگیرد که تعیین فیلم پیروز به سبب نزدیکی سطح فیلمهای بخش مسابقه کاری سخت جلوه میکند اما «دستکش طالیی» کار فاتح اکین ترک تبار و تبعه آلمان، «مهربانی غریبهها» فیلــم افتتاحیه جشــنواره با کارگردانی لون شــرفیگ آلمانی، «آنتولوژی شــهر شبح آسا» ساخته دنیس کوت کانادایی و البته «یک ثانیه» کار آخر ژانگ ئیمو چینی از بخت قابل مالحظهای برای پیروزی در این رقابت برخوردارند و شاید هم بینوش و دیگر داوران به فیلم «قصه ســه خواهر» کار امین الپر و محصول مشــترک آلمان، یونان، هلند و ترکیه رأی بدهند. این ســؤالی اســت که امشــب پاسخ آن مشخص خواهد شد اما شکی نیست که برلین در انجام انتخابهای غیرمنتظره ید طوالیی دارد و شاید امسال نیز چنین کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran