Iran Newspaper

خانوادهای که مؤمنانه زیستن را به ما میآموزند

-

علیاکبــر ســروش در مراســم ترحیم پــوران شــریعترضو­ی کــه در کانــون امــام خمینــی(ره) بابــل برگزار شــد، شریعت رضوی را یک پارسای سیاسی، اجتماعی خواند که این روحیهاش به فرزندان او نیز منتقل شده است.

این پژوهشگر تاریخ و فعال سیاسی در مورد خانواده شــریعتی نیز گفت که آنها یک کلمه، مقاله یا سخنرانی تند از خود نشــان ندادهاند و با حفظ پارســایی سیاســی و اجتماعی بر محور اصول خود حرکت میکنند. او همسر و فرزنــدان دکتــر علــی شــریعتی را مصداق خانــوادها­ی دانســت کــه تــالش میکنند بــدون هیچ تنشــی جامعه ایــران را از ســنت به مدرنیته ارتقا دهنــد و این کار آنها را ستود و بسیار بزرگ توصیف کرد.

او با بیان اینکه خانواده دکتر شریعتی با وجود جایگاه پــدر در انقــالب، هیچ غنیمتــی از این انقالب به دســت نیاوردند، افزود: این همان گوهر نایابی است که امروز ما به آن احتیاج داریم. خانواده شــریعتی مؤمنانه زیستن را به ما آموختند.

ســروش در اشاره به دشواریهایی که پوران شریعت رضــوی تحمــل کــرد، گفــت: در یــک مقطــع از زندگــی مشترکشــان کــه دکتــر شــریعتی از دانشــگاه اخــراج شــد و درآمــدی نداشــت و بــه ســختی امــور زندگانی را میگذراندنـ­ـد، ایــن زن در مقابــل تمــام این مشــکالت ســر خم نکرد و بعد از درگذشــت دکتر شریعتی بزرگ، تربیــت کــردن فرزنــدان کوچــک را هم برعهــده گرفت و بــا شایســتگی از این مســئولیت ســربلند بیــرون آمد و فرزندانی تربیت کرد که امروز در تاریخ، فلســفه و علوم اجتماعی سرآمد هستند.

بــه عقیــده ایــن پژوهشــگر تاریــخ و فعال سیاســی، شــریعتی به هیچ عنــوان اعتقــاد به انقــالب زودهنگام نداشــت و معتقــد به خودآگاهــی مردم بــود و از نظر او دموکراســی بــدون خودآگاهــی موجــب بروز مشــکالت در جامعــه بــود. او گفــت: خیلیهــا شــریعتی را معلم انقــالب معرفــی میکننــد امــا مــن معتقدم شــریعتی معلــم خودآگاهی تاریــخ ما بود و جامعــه امروز ما هم بــه تفکــر این دانشــمند نیازمنــد اســت.بدون تردید اگر شــریعتی را مارکسیســت­ها یا مسیحیها داشــتند آن را به یک شخصیت برجســته تبدیل میکردند، اما ما این کار را انجــام ندادیــم و در یک مقطعــی از تاریخ انقالب کتابهای این متفکر را از مدرســهها و کتابخانهها خارج کردیم و از طرف دیگر نتوانســتی­م جایگزین خوبی برای کتابهای او معرفی کنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran