Iran Newspaper

گفتوگو؛مأموریتآقا­ی

علی ربیعی از چرایی و اهمیت گفتوگو در سطوح م

-

نشــــان داده اســــت. حال آنکه یک مزیت بزرگ گفتوگو اســــتفاد­ه از دانش جمعی است. من به وزارتخانها­ی رفتم که 4 حوزه مهم روابط انســــانی بــــا 14 میلیون نفر بازنشســــ­ته و نیروی انســــانی را ســــامان میداد. ایــــن جمعیت بــــا در نظر گرفتن خانواده تحت تکفلشــــا­ن 45 میلیون نفر اســــت. از طــــرف دیگر روابط کار، فقر و اشــــتغال و تعاون زیرمجموعــ­ــه یک وزارتخانه اســــت. یک فرد مگر چقــــدر میتواند دانش داشــــته باشــــد. مــــا در 40 ســــال گذشته در حوزه سیاستگذاری دانش الزم را نداشتهایم. ما آدمهایی بودیم که دوست داشتیم و آرزو میکردیــــ­م فقــــر در کشــــور وجــــود نداشــــته باشــــد. برای آن مبارزه کردیم. اآلن متأسفانه فقر منحنیای اســــت که ســــر فرود نمیآورد. معلوم اســــت که ما در حــــوزه دانش مشــــکل داریم. یک حســــن ایــــن گفتوگو این اســــت که دانــــش را به سیاســــتگ­ذاری نزدیک میکنیم. در سیاستگذاری دو عنصــــر را میبینیــــ­م یکــــی دانــــش کــــم و دوم آدمهای نامناســــ­ب برای اجرای سیاســــته­ا. این دو، عامل اصلی هســــتند. شایســــته­ها معموالً در مقام اجرا نیســــتند. بــــه نظرم گفتوگــــو حداقل میتواند بخش دانش آن را ترمیم کند.

بــــا رایزنیهایـ­ـــی که بــــا دولتمــــر­دان داشــــتید از رئیسجمهور تا وزرا آیا این برداشــــت را داشتهاید که از نتایج این گفتوگوها اســــتقبا­ل میشود و به طور عملی به سیاســــتگ­ذاریها وارد میشــــود؟ به هرحال جلســــاتی قبل از این برگزار شده که برخی نســــبت به آن انتقاد دارند. میگویند جلســــه بین نماینــــد­گان احزاب با رئیس جمهــــور اتفاق افتاده و پیگیری نشــــده، قرار بوده کمیتهای شکل بگیرد و نگرفته، بنابراین یک نگاه این اســــت که مبادا این گفتوگوها عبث باشد...

گفتم که بــــرای گفتوگــــو­ی جامعهشناسـ­ـــان و اقتصاددانا­ن 11 کارگروه تشــــکیل شده و اآلن هم کار میکند. مســــئول یکــــی از آنها دکتر نوبخت اســــت، از نخبــــگان دعوت کــــرد و گفتوگو هم انجام شــــد. نتایج آن هم ارسال شد. اما کاری که شروع کردهایم هنوز ســــاختار مناســــبی ندارد. فقــــدان نظام حزبی کارآمــــد یکی از پاشــــنهه­ای آشــــیل شــــکل دادن به این نظام گفتوگو اســــت. گفتوگــــو میان نخبگان ســــامان نمیگیرد، نهادهای مدنی قــــوی نداریم و در عین حال با مسألهای تحت عنوان پسا صندوق و پیشــــاصن­دوق مواجهیــــ­م. منظــــورم از صنــــدوق، صندوق رأی به عنوان نهاد دموکراســـ­ـی اســــت. اگر بخواهیم دموکراسی صوری نشود باید پساصندوق و پیشــــاصن­دوق در ایــــران امروز ســــاماند­هی شــــود. پیشــــاصن­دوق، همین نهادهای مدنی هســــتند که شکل میگیرند و از دل آن چالشها بیرون میآید. به هر حال گفتوگو در چنین جامعهای سختیهای خاص خود را دارد. بخصــــوص اینکه این موضوع ســــنت دولتهــــا هــــم نبــــوده که بــــه طــــور منظم وزارتخانهه­ا مســــئولی­ت پیــــدا کنند و با یک دســــته پیرامون مســــألها­ی صحبت کنند. طبیعتــــاً در این موارد اشکاالتی هم وجود دارد اما من رئیسجمهور را در ایــــن زمینــــه مصمــــم میبینــــم. ویژگــــی دکتر روحانی این اســــت که مطالب را با دقت میخواند و به ذهن میســــپار­د. در کشور ما هم رسم بر انتقاد است؛ اما من رئیسجمهور را فردی دیدم که نامهها را بــــا توجه میخواند و نظر میدهد. این امر باید به گفتوگوی رودررو تبدیل شود. در مورد نشستهایی که برگزار شــــد گفتوگوها گاهی تلخ میشد و کسی چیــــزی میگفــــت و رئیسجمهوری پاســــخ الزم را میداد یا آنها جواب رئیسجمهـــ­ـوری را میدادند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran