Iran Newspaper

داعش در احتضار

درروزهایآی­ندهکردهایس­وریهواپسین­حملهعلیهآخ­رینمقرداعش­راکلیدمیزن­ند

- کبری نظری خبرنگار

در حالی که برنامه روز پنجشنبه گذشته نیروهــای دموکراتیــ­ک ســوریه بــرای خارج کردن آخریــن گروه غیرنظامیان از روســتای باغــوز، آخریــن مقــر تروریســته­ای داعش در خاک سوریه عملی نشد و هنوز تعدادی غیرنظامی در این روســتا اســیر داعشــیها هستند، در روزهــای آینــده حمالت گســترده به ایــن روســتا و پایــان دادن بــه خالفــت ســرزمینی یکــی از جنایتکارتر­یــن و مخوفترین گروههای تروریستی جهان آغاز میشود.

بهگــزارش ایندیپندنـ­ـت، نیروهــای کــرد دموکراتیــ­ک ســوریه کــه رهبــری جنــگ علیــه داعــش در شــرق ایــن کشــور را برعهــده دارنــد و امریــکا از آنهــا حمایــت میکنــد، گفتــه بودنــد، تــا پایان روز پنجشــنبه گذشــته آخرین گروه غیرنظامیان را از روســتای باغوز، آخریــن مقــر داعــش خــارج میکنند و پــس از آن آخریــن حمــالت علیــه داعــش را انجام میدهنــد تا پایانی بر خالفــت ســرزمینی داعــش باشــد اما خارج کردن غیرنظامیــ­ان باقی مانده در روســتا طبــق برنامــه پیــش نرفــت و خودروهایــ­ی کــه بــرای ســوار کــردن غیرنظامیان اعزام شــده بودند، خالی برگشــتند. از این رو، عملیــات نظامی بــرای پایان دادن به داعش در ســوریه بــه تأخیــر افتــاد و بهروزهــای آینــده موکول شــد. مصطفی بالی، یک مقام کــرد ســوری روز پنجشــنبه در این باره به رویترز گفــت: «نمی توانم جزئیات را بگویــم اما امروز هیچ غیرنظامیای از منطقــه خــارج نشــد. «نیروهــای سوریه دموکراتیک پیشــتر گفته بودند تــا زمانــی کــه تمــام غیرنظامیــ­ان از روســتا خارج نشــوند، به روســتا حمله نمیکنند.»

حــدود 2 هــزار زن و کــودک و دههــا مرد که از تروریستهای داعش بودند و خود را در بین غیرنظامیان مخفی کرده بودند روز چهارشنبه گذشته از روستای باغــوز خارج شــدند. در ســه هفته اخیر نیــز 20 هزار نفر از این منطقه فرار کرده بودند. تاکنــون نیزافرادی که مظنون به ارتباط داشــتن با داعش هستند توسط نیروهــای دموکراتیک ســوریه دســتگیر و در زندانهایــ­ی کــه ایــن نیروهــا اداره میکنند، نگهــداری میشــوند. هرچند که روز پنجشنبه گذشته نیروهای سوریه دموکراتیک بیش از 150 داعشی دارای تابعیــت و اصالــت عراقی را بــه ارتش عراق تحویل دادند.

رویترز نخســتین رســانهای بود که از توافــق ارتش عــراق با کردهای ســوریه برای تحویل گرفتن داعشیهای عراقی خبــر داد و تأکیــد کرد، به نظر میرســد ایــن اتفاق به خاطــر کاســتن از ازدحام زندانهــای بســیار شــلوغ کردهــا کــه تروریســته­ا را در خــود جــای دادهانــد باشــد. در این زندانها هزاران داعشــی نگهداریمیش­وند.

احمــد المهــالوی، شــهردار شــهر مــرزی القائــم عــراق روز پنجشــنبه در ایــن بــاره به رویتــرز گفــت: اوایل صبح امــروز 10 خــودروی حامــل داعشــیها و خانوادههای­شــان توســط نیروهــای دموکراتیــ­ک ســوریه بــه ارتــش عــراق تحویــل داده شــدند. اکثریت آنها تبعه عــراق بودنــد و ایــن تحویل در شــرایط فــوق امنیتی انجام شــد. دســت کم 19 هــزار فــرد مرتبــط بــا داعــش در حــال حاضــر در زندانهای عراق هســتند که بــرای بیــش از 3 هزار نفــر از آنها حکم مــرگ صــادر شــده اســت. همچنیــن عــراق اعالم کرده اســت آماده پذیرش تمام تروریســته­ای عراقــی و خانواده هایشــان کــه در خاک ســوریه هســتند، اســت. ایــن در حالــی اســت کــه اروپــا و امریــکا در هفتههــای اخیــر اعــالم کردهانــد، داعشــیهای اروپایــی و امریکایــی را در خــاک کشــورهای خــود نمیپذیرنــ­د. نیروهــای کرد ســوریه نیز میگوینــد منابــع کافی بــرای نگهداری داعشیها و خانوادههای­شان در زندانها و کمپها را ندارند و اگر کشــورها حاضر بــه پذیرش اتبــاع خود که در ســالهای گذشــته بــه داعــش در عــراق و ســوریه پیوســتهان­د، نباشــند، چــارهای جــز آزاد کــردن تروریســته­ا ندارنــد. در حــال حاضر دســت کم 6 داعشــی انگلیســی و 20 زن و کــودک انگلیســی مرتبــط بــا داعش در اختیار کردهای سوریه هستند اما انگلیس تاکنون از تحویل گرفتن آنها خودداری کرده است. ■ دست رد اروپا بر سینه امریکا

بنــا بــر گــزارش روزنامــه امریکایــی واشــنگتن پســت، اروپاییهــ­ا همچنین درخواســت امریکا برای ادامــه دادن به حضــور نظامــی خــود در شــمال شــرق ســوریه را رد کردهانــد و از آنجا که دونالد ترامــپ، رئیــس جمهــوری امریــکا هم پیشتر با اعالم پایان کار داعش گفته بود، نیروهایــش را از ســوریه خــارج میکند، مقامات نظامــی امریکایی نگرانیهای جدی درباره شــکافی که بــه خاطر نبود نیروهــای امریکایی و اروپایی در شــمال شــرق ســوریه بــه وجــود خواهــد آمــد هستند. البته سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیهای اعالم کرد: 200 سرباز بــرای مدتــی نامشــخص جهــت حفظ «صلح» در ســوریه باقی میمانند. کاخ ســفید اعالم نکــرده، این نیروهــا در چه مناطقــی مســتقر خواهند شــد یا مدت استقرارشــ­ان چقدر طول خواهد کشید. امــا یک مســئول امریکایی که خواســت نامــش فاش نشــود، گفت: طــرح اولیه ما شــامل حفظ نیروهایمان در شــمال شــرق ســوریه و پایــگاه التنــف اســت. برنامهریزی­هــا همچنــان ادامــه دارد و احتماالً تغییراتی در این طرح رخ بدهد.

مســئوالن کــرد ســوری از تصمیــم واشــنگتن دربــاره حفــظ 200 ســرباز امریکایی در سوریه بعد از عقبنشینی از ایــن کشــور اســتقبال و تأکیــد کردند: مانــدن ســربازان امریکایــی در ســوریه باعــث میشــود کشــورهای اروپایی نیز نیروهایشــ­ان را از ســوریه خــارج نکنند. امریــکا در حــال حاضــر 2000 نیــرو در ســوریه دارد کــه قصــد دارد 1800 تن از آنها را خارج کند.

ایــن تحــوالت در حالــی اســت کــه ترکیه نیز ایــن روزها اتفاقات ســوریه را رصــد میکنــد و در پــی ایجــاد منطقــه امن در شــمال ســوریه اســت امــا بثینه شــعبان، مشــاور بشــار اســد، رئیــس جمهــوری ســوریه در مصاحبــه بــا شــبکه المیادیــن بــا بیان ایــن مطلب کــه آزادی ادلــب قطعی اســت، گفت، ترکیه هرگز نمیتواند در شــمال سوریه منطقــه «امن» ایجــاد کنــد. وی افزود: ترکیــه توافق ادلــب را براســاس منافع خــود اجــرا میکنــد. مــا نمیتوانیــ­م تروریســته­ا در ادلــب را بــه حال خود بگذاریــم. تصمیــم ریاســتجمه­وری سوریه با هماهنگی روسیه این است که ادلب به آغوش وطن بازگردد. مســأله آزادی ادلــب قطعی اســت اما مســأله آغاز عملیات به زمان بستگی دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran