Iran Newspaper

خیریه کتاب و شورش علیه بیتفاوتی

- الهام فخاری عضو شورای شهر تهران

آنچه هوشــنگ ابتهاج(ســايه) ســالها پيش سروده «پيمانه پيمانه خواندهايم و زمزمهكردها­يــم...» كاركــردی بيش از نوشــتن بر كارتهــای يادبــود و وبالگ دارد. شــعر و داســتان آفرينشــى يگانــه است؛ راهى برای رهايى از زمان، مکان و گرداب شرايط است.

ازاينروســ­ت كه شــعر و داســتان در جامعــه، حتــى در دشــوارتري­ن روزهــا آفريــده مىشــود، مىزيــد و جانهــای خسته و تشنه را برای مبارزه با تاريکى، سرما و تحريم پرتوان مىسازد. شــعر ايرانى در پيشينه تاريخىاش هم خشم هم فســردگى، هم ترس هم دليری، هم تلخى زهر هم شيرينى شــادی را بازنمايــى كرده اســت. شــعر نو و شــعر ســپيد هم درمبارزه با بيدادها و هم دركارزار بالندگى جاری بوده است. بــا همــه فــراز و نشــيبهای اقتصــادی و همه جفايــى كه بر نويســنده و نوشتهها رفته باشد، هنوز داستاننويس به مثابه كنشــگر اجتماعى، هنر و كار فرهنگ را به ميدان پاسداری از اميد و تالش برای كاریكردن مىآورد.

روز پنجشــنبه شــمار زيــادی از داستاننويس­ــان ايرانــى بــرای گفتوگــو و امضــای كتابهايشــ­ان بــه دعــوت نشــر چشــمه بــه يکــى از كتابفروشــ­ىهای تهــران آمدنــد و ۰4 درصــد از فــروش را بــرای يکــى از خانههــای حمايــت از كودكان در حال درمان(خانه عماد) هديه كردند. اين تنها يــک كار خيريهای نبود، اين كار مبارزه با سســتى، شــورش عليــه بىتفاوتــى و نبرد در برابر مرگ اســت، نبرد در برابر مرگ همکاری و مبارزه در برابر مرگ شــادیهايى كه يک بــه يــک كمرنگ شــدهاند. تاريکى و فشــار پيــش و بيش از آنکــه نــان و كار و خانه ما را بگيرد، اميدها و شــادیها را به كام خود مىكشد.

آنچــه هراس را بــر دلها چيــره مىكند كمبود گوشــت و برنج نيســت، احســاس ناتوانى يک جامعه فســرده و اندوه زده مىتواند حتى با انبازهای پرو پيمان، قالب اجتماع را از اميد تهى سازد. اين روزها نقش هر كنشگر فرهنگ مىتواند بازآفرينــ­ى زندگــى باشــد چنــان كــه در تاريکىهــا­ی تاريــخ كهن اين ســرزمين به بانگ ســازها، بر آهنگ سرودهها و در رودخانه داســتان و نقالى روايت وقتى از كنج خانه به ديدار هم رفتهايم بيرق شادی برافراشتها­يم.

شــادی يک احســاس، شــادكامى يک دريافت است ولى شــادمانى يــک مهــارت، شــادمانى بهتريــن مبارزه بــا همه شــکلهای درماندهكرد­ن، فشــار و زور و تحريم است. شادی به مردم نيروی بازسازی و رسيدن به زندگى مطلوب خواهد داد. شــادی آزادی اســت، شــادی مبــارزه با تاريکى اســت و نوروز زيباترين جشن شادی، جشن مبارزه با تاريکى است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran