Iran Newspaper

چرا بدمصرفی ترویج میشود؟

- محمد رستگار

مصوبهای در روز چهارشــنبه اول اســفند 1397 در مجلس شورای اســامی به تصویب رسید که بهواقع میتوان آن را «ترویج تعمدی بدمصرفی» تلقی کرد. مصوبه این است: «کلیه واحدهای آموزشــی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینههای آب، برق و گاز با رعایت الگوی مصرف معاف هستند.»

آنهــا کــه حامی گنجانــدن این مصوبــه در قانــون بودجه ســال 1398 بودهاند و کســانی کــه بــه آن رأی دادهاند، به احتمال زیــاد به دنبال کاســتن از هزینههای وزارت آمــوزش و پــرورش بودهانــد، اما اعجابآور آنکه کســی بــه جدول تبصره 14 الیحه بودجه ســال 1398 که از ســوی دولت به مجلس ارسال شده بود، توجه نکرده است. هزینه آب و برق و گاز طبق الیحه دولت هیچ هزینهای بر آموزش و پرورش تحمیل نمیکرد. طبق این الیحه، وزارتین نیرو و نفت متقبل شده بودند کــه به ترتیب مبالــغ ‪30 06،‬ و 10 میلیارد تومان (جمعاً 100 میلیارد تومان) بابت کمــک به هزینههای گاز، برق و آب مصرفی در مدارس دولتی به وزارت آموزش و پرورش بپردازند. الیحه ارســالی دولت، هزینه گاز، بــرق و آب را از دوش وزارت آموزش و پرورش برمیداشــت و در همان حال، نه دســتگاه اداری کشور را درگیر نوشتن آییننامه و تعیین سقف الگوی مصرف برای مدارس میکرد و نه عماً به اصحاب آموزش و پرورش و از همه مهمتر به دانشآموزان– که قرار است الگوی مصرف صحیح داشــته باشــند و سازندگان ایران فردا باشــند- این پیام را منتقل نمیکرد که گاز، برق و آب مجانی هستند و مانعی پیش روی مصرف آنها وجود نــدارد. مصوبــه مذکور عماً به معنای بیتوجهی به همه اندیشــهها، شــعارها و عزمهای دلسوزان کشور برای اصاح الگوی مصرف است.

ایــن مصوبــه به جهت دیگــری هم بر یک ســادهانگا­ری و فــرض غلط متکی اســت. مفروض مصوبه آن اســت که مدارس صرفاً برای اهداف آموزشــی بهکار گرفته میشــوند و دانشآموزان تنها کاربران مدارس هســتند. این فرض آشــکارا غلط اســت. یک جستوجوی ســاده اینترنتی نشان میدهد که هر ساله مدارس عمدتاً در ایام تابستان و نوروز، برای مقاصدی نظیر جای دادن مسافران نوروزی و زائــران نیــز بهکار گرفته میشــوند. رئیــس اداره تعاون و امور رفاهــی آموزش و پــرورش خراســان رضــوی روز 30 بهمن 1397 اعام کرده اســت که هــزار و 124 مدرسه این استان در قالب 48 پایگاه ستاد اسکان زائران و مسافران نوروزی فعال خواهند بود و جمعاً 851 مدرسه در مشهد و 273 مدرسه در سایر شهرستانها و در مجموع 12 هزار و 300 کاس درس، برای پذیرایی از زائرین در نظر گرفته شده اســت. این وضعیت در همه شهرهایی که ظرفیتهای توریستی و زیارتی دارند، تکرار میشود. آموزش و پرورش از محل پذیرش زائر و توریستها درآمد نیز دارد و برای مثال گفته شده که تعرفه پذیرش و اسکان زائرین در مدارس در ایام نوروز 15 درصد افزایش خواهد یافت.

مصوبــه مجلــس درخصــوص رایگان شــدن گاز، بــرق و آب مــدارس، از نظر منطق حکمرانی و تربیت شــهروندان برای تــن دادن به قواعد حکمرانی مبتنی بر اصاح الگوی مصرف، غیرعقانی اســت و از منظر اخاقی نیز از آن جهت که منابعی از اموال عمومی را به مصرف خصوصی میرســاند، محل اشکال است. زائران و گردشــگران در مدارس اســکان مییابند و از آنجا که عماً هزینهای برای آب، برق و گاز توسط مدارس پرداخت نمیشود، حساسیتی نیز به شیوه مصرف آنها وجود نخواهد داشــت و به این ترتیب منابع عمومی به مصرف خصوصی زائران و گردشــگران میرســد. این مصوبه جز اصرار بر ترویج بدمصرفی نیست، آن هم در جامعهای که از بدمصرفی منابع طبیعی در رنج و عذاب است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran