Iran Newspaper

رهبر‌انقالب:‌مردم‌را‌ نسبت‌به‌بسته‌اروپایی‌شرطی‌نکنید

-

پایگاه اطالعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاهلل العظمــی خامنــهای جزئیــات بیشــتری از دیــدار اعضــای هیأت دولت با رهبر انقالب منتشر کرد که در تیر ماه 1397 انجام شده است. در این دیدار ایشان تأکید کردند مردم را درباره بسته اروپایی شرطی نکنید. متن بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقالب اسالمی به شرح زیر است: کار را در محدوده مقدورات کشور با جدیت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشــید. ما یک روز مشــکل اقتصادی کشــور را موکول کردیم به برجام، [اما] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجهی بکند و نتیجه این شــد که مردم نســبت به برجام شــرطی شدند، که وقتــی آن بابا (رئیس جمهــوری امریکا) میخواهد از برجام خارج بشــود، تا مدتــی کــه او میگویــد خارج میشــوم، مــا همینطور دچــار تالطــم در بازار خواهیم بود؛ ما شــرطی شدهایم دیگر، مردم را ما شرطی کردهایم. حاال هم «بســته اروپایی»؛ مردم را درباره بسته اروپایی شرطی نکنید. البته اروپاییها مجبورنــد، ناچارنــد، چشمشــان چهارتــا! بایســتی بگوینــد چگونــه خواهنــد توانست از منافع ما دفاع کنند - که اسمش همان بسته است- اما این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته اروپایی بیاید، نیاید. ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقق پیدا کند؛ دنبــال این مقــدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشــور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.

آنهــا هــم البتــه در همیــن زمینــه دارنــد بدجنســی میکننــد -البتــه من نمیخواهم درباره این بســته اروپایی و اروپا و مانند اینها وارد بشوم، َواّال آنجا هم حرف زیاد است- و من به آقای رئیس جمهوری هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اول گفتند، همان را دارند دنبال میکنند - که تا نوامبر ادامه بدهند - بعد که همه چیز تثبیت شــد و تحریم ها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثالً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینها است. در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من میخواستم به ترزا ِمی (نخستوزیر انگلیس) ســفارش کنم راجع به ســختگیری نســبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره سختگیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن وقت تلفــن میزند به آقــای دکتر روحانی و اظهــار ارادت و اخالص هم به ایشــان میکند.

اینهــا را بایســتی ایــن جــوری و با این چشــم نــگاه کــرد؛ اینها بدنــد، اینها خیلــی بدنــد. بنده یک ســینه حــرف دارم در زمینــه اروپاییها - نــه به خاطر سیاســتهای امروزشــان - بهخاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشــان نشان دادهاند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد اســت، نمیخواهیم حاال وارد آن مسائل بشویم. به هر حال، اقتصاد کشور را به بســته اروپایی موکول نکنید. بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البته بایســتی حتماً آن کار [خودشــان] را بکنند منتها ما مشکالتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.

من البته میگویم ارتباطات باید حفظ بشــود؛ دوســتانی که با من مرتبط بودهاند در این سالهای متمادی، میدانند که عقیده من در زمینه ارتباطات دیپلماســی این اســت که ارتباطات باید روزبه روز تقویت بشود و توسعه پیدا کند و فعلیت و گسترش پیدا کند؛ عقیده من این است. عقیده من کنار رفتن و قطــع کردن و مانند اینها نیســت؛ جــز در یک موارد معــدودی مثل امریکا، در غیر این موارد عقیدهام این نیســت؛ رابطه با شــرق تقویت بشــود، با غرب تقویت بشود؛ هرچه میتوانیم تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی بایستی افزایش پیدا کند، یعنی تحرک دیپلماسی کشور باید افزایش پیدا کند؛ تحرک هدفمند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran