Iran Newspaper

ظریف:غایببودندر­روابطخارجی­رانمیپذیری­م

استعفای بنده صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه بود

-

وزیــر امــور خارجــه بــا بیــان این کــه این وزارتخانه نمیتواند بپذیرد که در صحنه روابــط خارجی غایب باشــد، گفت: ابزار وزارت خارجــه در دفــاع از منافــع ملــی و حقــوق مــردم آن اســت کــه بــه عنوان سخنگوی کل کشــور مقتدرانه در عرصه بینالملــل حضــور داشــته باشــیم.به گزارش ایرنا، محمدجــواد ظریف دیروز در جمــع کارکنــان وزارت امــور خارجــه اظهــار داشــت: شــعار اول مــردم مــا در انقالب اســتقالل بود که بیشــترین تبلور آن در سیاســت خارجــی اســت و وظیفه وزارت امور خارجه پاس داشــتن و حفظ آن است. مسئول حفظ این استقالل تک تک ما هســتیم و بار آن بر دوش ماست. وی بــا بیــان این کــه ابــزار وزارت خارجه «اعتماد» اســت که موجب «اقتدار» آن میشود، افزود: در دنیا باید احساس شود که حــرف وزارت امور خارجــه حرف کل کشــور و حاکمیت اســت و این وزارتخانه مسئول روابط خارجی کل کشور است نه اینکه هر دستگاهی در داخل و یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را دارد و ما صرفاً مسئول سیاست خارجی وزارت خارجه هســتیم. در آن صورت به وزارت خارجه نیازی نیست.

وزیــر امــور خارجــه یــادآور شــد: هــر دســتگاهی میتواند اداره کل بینالملل خودش را داشــته باشــد. به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند که وزارت خارجه نیمی از دولت است.

ظریف خاطرنشــان کرد: ابــزار وزارت خارجــه در دفاع از منافــع ملی و حقوق مــردم آن اســت که به عنوان ســخنگوی کل کشــور مقتدرانه در عرصه بینالملل حضور داشــته باشــیم.وی با بیان این که اســتعفای بنــده صرفاً برای حفظ شــأن و اعتبــار وزارت امــور خارجــه بــه عنــوان نماینــده جمهــوری اســالمی ایــران در صحنه بینالمللــ­ی بود، اظهار داشــت: جــا دارد از لطف و محبــت همه مردم و نماینــدگا­ن آنهــا در مجلــس، همکاران عزیــز، نخبــگان، مقامــات، ســردار ســلیمانی، ریاســت محترم جمهوری و مقــام معظــم رهبــری که لطــف کردند سپاسگزاریک­نم.

وزیــر امورخارجــ­ه تصریــح کــرد: این وزارتخانه نمیتواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحــم تلقــی کنند و مــا باید کاری کنیــم که همه باور کنند که حضور وزارت امــور خارجه بــه نفع آنهــا و دارای ارزش افــزوده بــری کار هــر یــک از دســتگاهها اســت.ظریف در ادامــه گفــت: شکســت اجالس ورشــو، چهار بار شکست امریکا در یــک ســال در شــورای امنیت و ســایر موفقیتهــا­ی ســالهای اخیــر بخوبــی نشــان میدهد که وزارت امــور خارجه با خودبــاوری و اعتمــاد به نفــس و با ورود همهجانبه بــه کارزارهای جهانی اثرگذار است و ما به این نقش خود با قوت ادامه خواهیــم داد.پــس از ســخنان وزیــر امور خارجه چند نفر از کارکنان نقطه نظرات و دیدگاههای خود را درخصوص جایگاه وزارت امور خارجه و دیگر مسائل مطرح کردند که توســط وزیر امور خارجه پاسخ داده شد. ■ اقتدارکشور­مدیونمردما­ست

نشســت بررســی تحوالت منطقهای و تأثیــر آن بر امنیت جمهوری اســالمی ایــران نیز با حضــور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشــورمان صبح دیروز در دانشــگاه فرماندهــی و ســتاد ارتــش جمهوری اسالمی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد ارتش، در ایــن مراســم وزیر امور خارجــه اقتدار کشور را مدیون مردم دانست و افزود: به لطف خــدا و برکت مردم ســرافراز ایران و حضــور مقتدرانه نیروهای مســلح، ۰4 ســالگی انقالب را جشن گرفتیم. حضور پررنــگ مــردم در راهپیمایــ­ی ۲۲ بهمن نشان داد که با وجود مشکالت اقتصادی و معیشــتی، مــردم مــا همچنــان پــای انقالب و دستاوردهای آن ایستادهاند.

ظریــف بــه قــدرت ایــران در حــوزه نظامی و دیپلماســی اشــاره و بیــان کرد: در دنیا کســی برای ما تصمیم نمیگیرد و ایــن خــود مــا هســتیم کــه در منطقــه پرتالطم خاورمیانه برای سرنوشت خود با بهرهگیری از قدرت میدانی که شــامل تــوان مردمــی، فرهنــگ ایثار و شــهادت و اقتــدار نیروهای مســلح و قــدرت مؤثر دیپلماســی اســت تصمیــم میگیریم و بــه نوعــی بعد از انقــالب بــه خودباوری رسیدهایم طوری که در مقابل قدرتهای جهانی در زمینههای مختلف مقتدرانه ایســتادها­یم.وزیر امورخارجــ­ه در پایــان گفت: دلیل عصبانیت امریکا و برخی از کشورهای غربی این است که ما موشک را خودمان با اتکا بر متخصصین داخلی میســازیم و بــه آنها وابســته نیســتیم. البتــه زمانــی که ما بــرای دفــاع از حریم کشــورمان نیازمند به موشک برای دفاع بودیم هیچ کشــوری به ما موشــک نداد. باید گفت فقط در زمینه موشــک نیست که ما به این حد از پیشــرفت رسیدهایم، متخصصیــن مــا هرجــا در تنگنــا قــرار گرفتند، آن را به فرصتی برای پیشــرفت تبدیــل کردهاند و ســاخت موشــک تنها نمونهای از آن است.

در ابتدای این مراســم، امیر ســرتیپ دوم حســین ولیونــد زمانــی، فرمانــده دانشــگاه فرماندهــی و ســتاد ارتــش در ســخنانی به نقــش مهم دیپلماســی در تحــوالت دنیــا اشــاره کرد و گفت: مســیر ارتــش و نیروهای مســلح همان اســالم ناب اســت و هدف مــا در مأموریتهای ابالغــی، کمــک بــه اعتــالی جمهــوری اســالمی ایــران میباشــد و در مســیر سربازی امام زمان(عج) به نوعی با شما عزیــزان در وزارت امــور خارجــه همــکار هســتیم و تنها تفاوت ما در ابزاری است که از آن بهره میگیریــم. ما در نیروهای مســلح بــا تســلیحات نظامــی امنیت را تأمین میکنیم و شما با ابزار دیپلماسی از اهداف و راهبردهای کشور عزیزمان در برابر قدرتهای جهانی دفاع میکنید. ■ توضیــح دربــاره اخــراج دو دیپلمات هلندی از ایران

ظریف همچنین در حاشــیه نشست بررسی نقشه جامع علمی کشور با اشاره بــه اینکه به ایــن موضوع تأکیــد دارم که ما منتظــر اروپاییهــ­ا نمیمانیم، گفت: فرمایشــات مقام معظم رهبــری چراغ راه همــه مــا اســت، از زمانــی که ایشــان فرمودند، به این مســأله توجه بیشــتری شده است.

وزیر امــور خارجه در مــورد اخراج دو دیپلمــات هلندی از ایــران در واکنش به اخــراج غیرقانونــ­ی دو دیپلمــات ایرانی از هلنــد نیــز گفــت: مقامــات هلنــدی اعالم کردند اقدامشــان در مــورد اخراج دیپلماتهــ­ای ایرانــی مســتند بــه هیچ شــواهد یــا ســندی نبــوده و صرفــاً یــک اقدام سیاســی اســت. وی تصریــح کرد: بر اســاس تصمیمی کــه بــه وزارت امور خارجه ابالغ شد، دو نفر از دیپلماتهای هلنــد را در واکنش بــه اخراج غیرقانونی دیپلماتهــ­ای ایرانــی، اخــراج کردیــم. هلنــد هم ســفیر خــود را برای مشــورت فراخوانــد­ه اســت. از ســوی دیگــر وزارت امــور خارجــه اقدامــات خــود را انجــام میدهد.

ظریــف همچنیــن در پاســخ بــه ســؤالی در ایــن مــورد که فرانســویه­ا در حاشــیه پارلمــان ایــن کشــور از ســرکرده گروهــک تروریســتی منافقیــن دعــوت کــرده بودنــد، اظهــار کــرد: ما همــواره با اروپاییها و فرانسویها نسبت به حضور تروریســته­ا در آن کشــورها اعتــراض کردهایــم. فرانســویه­ا همــواره تأکیــد کردهانــد هیچ رابطــهای با ایــن گروهک ندارنــد. متأســفانه برخــی از اعضــای پارلمان از آنها دعوت به عمل میآورند اما به معنای به رســمیت شــناختن این گروهکهــا نیســت.وی افــزود: بتازگــی وزارت خارجه امریکا هم اظهار کرده که با وجود این واقعیت که بسیاری از مقامات امریکایی در لیســت حقــوق بگیران آنها بودنــد و بولتــون بــر اســاس اظهارنامــ­ه مالیاتی خود اذعان کــرده که از آنها پول دریافت میکرد، با این حال اعالم کردند هیــچ ارتباطــی بــا ایــن گروهــک ندارند. این امر نشــان دهنده شــناختی است که نسبت به موقعیت آنها در جامعه ایران وجود دارد.ظریف همچنین با اشــاره به ســفر امروز مدیــرکل وزارت امور خارجه بــه روســیه بــرای مذاکره بر ســر مســائل ونزوئــال، گفــت: در این ســفر گفتوگو بر سر این موضوع است که چگونه میتوان در سطح بینالمللی همافزایی داشت. کشورهای بســیاری با ما همفکر هستند، کشــورهایی کــه معتقدند امریــکا چنین حقــی ندارد کــه در امور داخلی کشــورها مداخله و تالش کند و به جای مردم یک کشور تصمیمگیری کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran