Iran Newspaper

پیر‌یا‌جوان‌مهم‌نیست کارآمدی‌و‌حل‌مسأله‌مهم‌است

-

تقی آزاد ارمکی جامعهشــنا­س و امیر محبیان روزنامهنگا­ر و مدرس دانشــگاه یکشنبه شب در شبکه 4 «ابعاد مختلف جوانگرایی در دستگاههای مختلف» را به بحث گذاشتند. به گزارش ایسنا، آزاد ارمکی در بخشی از سخنان خود گفت: اینکه یک وزیر جــوان منصوب شــده اســت، فکر نکنید که جامعه جوان شــده و بــا این اتفاق جوانگرایی ایجاد خواهد شــد چرا که ما اساســاً یک موضوعی را دچار مســأله کردهایم و آن این اســت که جوان از ارزشهای انقالب دور شــده است. منحط شده تنبل و بیعرضه است این ادبیات همه آدمها در کشور است. وی افزود: ما جوانان را ســرزنش کردیم، جوانان در کشــور متهم اخالقی بودهاند لذا این قصه باید عوض شــود تا بر این اســاس وزیر و نماینده جوان داشــته باشیم. به گفتــه آزاد، فضــای جامعه تهرانی و ایرانی فضای زندگی جوانی نیســت بلکه فضای زندگی دلمرده است. به همین دلیل قصه ما پیچیدهتر از این حرفها اســت. این اســتاد دانشــگاه ادامه داد: بنده ســه ســال در صدا و سیما مسئول پژوهش بودم، در آن زمان سنجش افکار صورت میگرفت و ۰۸ درصد مردم میگفتند که مشکل کشور اقتصادی است. اگر در این ۰3 یا ۰۴ سال مشکل شما اقتصادی است که مدام تکرار میشود، علت چیست؟ این یعنی مسئوالن در حوزه اقتصادی کاری نکردهاند و مشــکل حل نشــده اســت. ما اکنون به دنبال پیــدا کــردن دزد هســتیم که پولهــا را برده در صورتی که بیشــتر از همه کســی مقصر اســت که این برنامهها را خراب کرده و قوانین بد نوشــته اســت. یعنی برنامهها را به گونهای تنظیم کردهاند که امکان دزدی فراهم باشد. وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر در کشور تقسیم کار وجود ندارد، گفت: اگر این موضوع به رسمیت شناخته شود، بسیاری از مشکالت حل خواهد شد.

امیــر محبیان هــم تصریح کرد: باید توجه جامعه، مســئوالن و مردم را به واقعیت جلب کرد. ما نباید مردم را به یک حالت رخوت و براساس یکسری از تصویرهای خیالی ببریم که اوضاع خیلی خوب است و هیچ مشکلی نیست.

وی افــزود: مــا تفــاوت را به رســمیت نمیشناســی­م. اگر ما تصــور کنیم که هــر کس متفــاوت با ما میاندیشــد، غلــط میاندیشــد و بــا خودخواهی خود را شــاخص گرفتیم و این غلط اســت. این استاد دانشــگاه ادامه داد: مسأله ما این اســت کــه باید رویکرد را به ســمت حل مســأله تغییر بدهیــم یعنی روی حل مســأله باید کار کرده باشــیم. کسی مفید و ارزشــمند است که مسألهای را حــل کند. وی افــزود: همه برای خود مفید هســتند و در جیب خود میگذارند و میرونــد. مســأله من این نیســت، اینها باید مســأله جامعه را حــل کنند. در اینجــا تخصص بــه کار میآید وگرنه یک فرد مســن را برداریــم و یک جوان را بگذاریم فایدهای ندارد و مشکل جامعه را حل نمیکند. محبیان گفت: وقتی ما رویکرد حل مســأله را نداریم، به جای اینکه مســأله را حل کنیم موضوع را پنهان میکنیم و فکر میکنیم اگر مســأله را نبینیم، حل میشــود؛ این خیلی کودکانه اســت. این تحلیلگر در ادامه خاطرنشــان کرد: ما حوزه سیاســت را به همه جا پخش کردیم، سیاســت حوزه حل مسأله نیســت. سیاست حوزه نان خوردن از مسأله است.

محبیان با بیان اینکه سیاســتمدا­ر مســأله ایجاد میکند و براســاس آن جو ایجاد میکند و بعد نماینده مجلس، وزیر و مســئول میشــود اینها از مســأله نان میخورند نه اینکه مســأله را حل کنند. وی در بخش دیگری از ســخنانش گفت: برای همین است وقتی مسأله را حل نمیکنند به جای حل مسأله طرح مسأله میکنند، فرد مسئول است و مسئولیت بزرگی برای حل مشکالت مردم دارد، وقتی از او میپرسیم مشکل چیست، میگوید خیلی مشکل وجود دارد. مشــکالت اقتصادی زیادی وجود دارد در حالی که وظیفه شــما حل آن است، من باید اینها را بگویم نه شما.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran