Iran Newspaper

نظر بانکیها درباره پیوستن به FATF

-

اعضای کانــون بانکهای ایرانــی در اروپا دوازدهــم اســفند مــاه در تهــران گرد هم آمدنــد تــا آخریــن وضعیــت اســتفاده از بستر بانکی برای تأمین مایحتاج کشور را بررسیکنند.

این جلســه با حضور «حمید قنبری» مدیر اداره تأمین اعتبارات ارزی، مدیران عاملبانکها­یایرانی،«علیدیواندر­ی» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و فعاالن اقتصــادی و مالــی ایــران در آلمــان و نیز سفیر پیشــین کشــورمان در برلین، پشت درهای بســته برگزار شــد تــا اعضا بتوانند بــدون «سانســور» بــه بیــان دیدگاههــا­ی خود بپردازند. پس از اتمام این نشســت، «حمیــد تهرانفــر» مدیرعامــل بانــک کارآفرین، «علی ماجدی» ســفیر پیشین جمهوری اســامی ایران در آلمان، «نادر مالکــی» رئیــس انجمــن بینالمللــ­ی بانکداران در آلمان و «ســیاوش نقشینه» صاحبنظــر پولــی و بانکــی و مدیرعامــل بانک تجاری ایران و اروپا به پرســشهای خبرنــگارا­ن ایرنــا و ایســنا دربــاره آینــده روابط بانکی با اروپا پاسخ گفتند. اعضای انجمــن بانکــدارا­ن اروپــا معتقدنــد کــه نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشــکل مواجه میکنــد و در صورتی که به FATF نپیوندیم، تمام کانالهای رسمی ایران با بانکهای خارجی بسته خواهد شد.

به گــزارش ایســنا، نادر مالکــی نایب رئیس کانون بانکهــای ایرانی در اروپافرانک­فورت با بیان اینکه دو ســال پیش انجمــن بانکهــای ایــران در اروپــا را تشــکیل دادیم، گفــت: آن زمــان برجام وجود نداشــت، حاال که امریــکا از برجام خارج شــده، این ســازمان حتــی مهمتر خواهد شد، چون احتیاج به این سازمان بــرای تقویت روابط بانکی بــا اروپا حس میشــود. وی افــزود: تاکنــون کــه اروپا در کنــار ایــران مانده و حاضر اســت با ایران همکاری کند؛ همین شــرکت اینستکس را که در پاریس ثبت کرده و دولت آلمان و انگلیــس نیــز در آن هســتند، بــرای مــا مسأله مهمی است.

نایــب رئیس کانون بانکهــای ایرانی در اروپــا - فرانکفــور­ت بــا بیــان اینکه هر موضوعــی بــرای اجرایــی شــدن زمــان میخواهــد، اظهــار کــرد: شــرکتی شــبیه اینســتکس در ایــران نیز خواهیم داشــت و بــه نظــر من نکتــه مثبت این اســت که ایران موفق شــد که اروپا را از دست ندهد. مالکی اضافه کرد: هر شــرکتی که شــروع بــه کار میکند، قدمهایی در پیش خواهد داشــت و مهم این اســت که دولت ایران یک شرکت در ایران و سه کشور دیگر یک شرکت در فرانسه ایجاد کردهاند که بسیار مثبتاست. ■ اینستکس وزن سیاسی دارد

در ادامه علی ماجدی، ســفیر پیشین ایران در آلمان با اشاره به حجم مبادالت ارزی کشــور، اظهــار کرد: حجــم مبادالت بینالمللی مــا چیزی حــدود ۰۹ میلیارد دالر اســت و کمکهــای بشردوســتا­نهای کــه انجام میدهیــم در مقابــل این رقم، ناچیزاست؛بنابراینپا­سخهابسیارر­وشن است.

سفیر پیشین ایران در آلمان در رابطه با اینســتکس نیــز گفت: وقتــی مجموعه سه کشور اروپایی که عضو برجام بودهاند، علیرغم مخالفتهای امریکا سازوکاری را تعریــف و حمایــت سیاســی میکنــد، ارزشــمند اســت، چراکــه بــدون حمایت سیاسی این سه کشــور، محدودیت ایجاد میشود.

وی افزود: ما باید در ابتدا وزن سیاسی را به ایجاد اینستکس بدهیم، کار هم برای آنها و ما جدید و زمانبر است، چراکه باید گام بــه گام و بــا حوصلــه پیــش رفــت که شــبیه برجام نشود و ماندگار و استوار جلو برود.

ماجــدی بــا بیــان اینکــه کانالهــای موجود ما بــرای نقل و انتقال مالی فعال اســت، گفــت: ایــن کانــال قــرار اســت به ســایر کانالها اضافه شود. امروز دولتها نیســتند کــه موافقت نمیکنند کــه نقل و انتقــال مالی انجــام دهند، چــون اروپا که ما را تحریم نکــرده و حتی از بانکها هم میخواهنــد که بــا ایران کار کننــد، اما این بانکها هســتند که به دلیل اهمیت دالر در کارشان با ایران کار نمیکنند. ■ پایاناینست­کسبانپذیرف­تن FATF

در ادامه این برنامه ســیاوش نقشینه، رئیــس کانــون بانکهــای ایرانــی در اروپا - فرانکفــور­ت، اینســتکس را بدون تردید دارای گشایشهایی برای ایران دانست و تصریح کرد: میزان این گشــایش بستگی بــه دامنــه عمــل اینســتکس دارد. اینکه بتوانیــم تمام کاالهــای مجاز را کــه دارای لیســانس صــادرات در طــرف مقصــد هستند را در آن بگنجانیم، موفقیت بسیار بزرگی اســت که برای رسیدن به آن زمان الزم اســت. وی افزود: از سوی دیگر مهم این است که این حساب را چگونه تغذیه میکنیم، هــر نوع تخصیــص ارز از محل اینســتکس بســتگی دارد که ما چگونه در آن یک موجودی ایجاد کنیم و از محل آن تخصیص دهیم. رئیس کانون بانکهای ایرانــی در اروپــا - فرانکفورت با اشــاره به اظهارنظــر رئیــسکل بانــک مرکــزی در اینباره، گفت: این اقدامات را میخواهند گام بــه گام جلــو بروند و تأثیر هــر کدام را ببیننــد و به تدریج آن را گســترش دهند، ســؤاالت جزئی هنوز مشــخص نیســت و قرار اســت به صورت فاز به فاز جلو برود. نقشــینه بــا بیــان اینکــه پــس از تحریم، بانکهــا در اروپــا بــا یــک ســکته مواجــه شــدند، اظهــار کــرد: این بانکهــا مجبور شدند با هزینههای سنگینی کادر آموزش دیده خود را ترخیــص و خود را کوچکتر کنند، بعد از برجام فوری این را بازســازی و خــود را بــرای انجــام معامــات ایــران آمــاده کردند. ایــن چهره مانــدگار بانکی افزود: این بانکها از لحاظ سختافزاری و نرمافــزار­ی تواناییهــ­ای خوبــی دارنــد، اما مســائل سیاسی کار اینها را کند کرده، در برخی کشــورها میتوانند معامات را جاری کرده و پرداخت را انجام دهند و در برخیکشورها­نمیتوانند.

بــه گفتــه ایــن کارشــناس بانکــی، طرفهایی که با ایران کار میکنند، بسیار مهم هســتند، آنهایــی که بــازار امریکا را به بــازار ایــران ترجیــح نمیدهنــد که در واقع شرکتهای کوچک هستند، با ایران کار میکننــد، امــا شــرکتهای متوســط و بزرگ فعاً دست نگه میدارند. نقشینه درباره پیششــرط اروپا مبنی بر پیوســتن بــه FATF برای راهاندازی ســازوکار مالی، اظهار کرد: به پیششــرط کاری ندارم، اما یــک بانــک بــدون اینکه کشــورش تمام مراحــل FATF را درســت طــی نکــرده باشــد، امــکان فعالیت نخواهد داشــت و این مربوط به ایران نیســت و در همه دنیا همین روال وجود دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran