Iran Newspaper

کودکانههای­ی سرشار از نسیم مفّرح بهار

بسیاریازسا­لنهاینمایش­درروزهای آخرسالنمای­شهاییبامخا­طب کودکونوجوا­نرویصحنهآو­ردهاند

-

روزهای پرکار اســفند ماه یکی از ســنتهای الجــرم پیشــواز بهــار اســت که معموالًخانوادههاآ­نراباجنبوج­وشهای پیوستهوخست­گیهایجسمیو­دغدغههای پرشــتاب روزمــره به یــاد میآورنــد. روزهایی کــه کمتریــن توجــه بــه تفریــح و اســتراحت کودکان میشود اما در همین ایام سالنهای مختلف شــهر تهــران نمایشهایــ­ی را برای مخاطبان کودک و نوجوان روی صحنه دارند که میتوانند پیشوازی برای نسیم مفرح بهار باشند. مرور برنامه سالنهای تئاتر نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از آثار نمایشــی مناسب کــودکان و نوجوانــان همچنــان روی صحنــه هســتند تا خاطرههای شــیرین کــودکان را به رنگنمایشیش­ادوپرمفهوم­نقاشیکنند. تــاالر هنــر بهعنــوان یکــی از دو ســالن اصلی اجــرای نمایشهــای ویژه گروه ســنی کودک و نوجــوان ایــن روزهــا میزبــان دو نمایــش «شــاهزاده و خــرس» نوشــته و کارگردانــ­ی ماندانا عبقری و «پرواز کبکها» به کارگردانی حمیدکیانیا­ناست. شــاهزاده و خرس درباره تووه پسری اسکیمو اســت که عاشق حیوانات اســت و روح بزرگ و قلــب مهربانــی دارد. از بــد روزگار پــدرش دچار حادثهای شــده و خانوادهاش بســختی روزگار میگذرانند. شبی یک خرس قطبی به ایگلوی آنها میرود و در ازای پرداخت مقدار زیــادی جواهر از تووه میخواهد که به قصر او برود. تووه با خرس میرود. او در قصر خرس متوجهچیزها­یغیرعادیمی­شود. او از اتاقــی کــه خــرس ممنوع کرده بــود تووه بــه آنجا بــرود صــدای دختری را میشــنود و بــا وجــود قولی کــه به خــرس داده، وسوســه میشــود و به اتاق ممنوعه ســرک میکشــد. تــووه دختــری را در آن اتاق میبیند و متوجه میشود که او همان خرس است که به خاطر غرورش طلســم شــده، اما اکنون بــا بدقولی تووه شــرایط برای دخترک که شاهزاده قصر هــم هســت، ســختتر میشــود. ترولها که همــان خصوصیــات منفــی آدمها هســتند، شاهزاده خانم را به سرزمین شرق خورشید و غرب ماه میبرند و تووه برای نجات شاهزاده خانم راهی میشود. او به لبه دنیا میرسد و با ســه خواهر زمان دیده روبهرو میشود. از آنها قیچی طالیــی، قوری جادویی و ســفره حریر میگیرد و به جنگ ترولها میرود. بــاد شــمال هم بــه او کمک میکنــد و او را به سرزمین ترولها میرســاند. تووه، ترولهای وحشــی را میبینــد. او بــا هدایــای خواهــران زمــان دیده وقت را تلف میکند تا روز برســد وخورشــید طلوع کنــد، چون تنهــا چیزی که ترولها را نابود میکند نور و روشــنایی است. باالخره خورشید طلوع میکند. ترولها نابود میشــوند و طلســم شــاهزاده خانم شکسته میشود. تــووه و شــاهزاده خانم تصمیــم میگیرند تا دســت از بدقولــی و غرور بکشــند و برای هم دوستانخوبو­همیشگیباشن­د. در ایــن نمایــش مانداناعبق­ــری، احمــد عباسزاده، راشــین رضایی، پویا شــش پری، علی پرویز، محمد معین محــرری به ایفای نقشمیپرداز­ند. از دیگــر عوامل این اجــرا میتوان به علیرضا دهقانــی مشــاورکار­گردان، ماندانــا عبقری و رکسانه عبقری طراحان صحنه و لباس، نادیا شــاکری دســتیار کارگردان، شــهراد حســامی مدیــر صحنه، ســمیه نوحی منشــی صحنه، هلیا شــکریهزاد­ه عکاس، روشــنک کریمی و روژینستاری­روابطعمومی­وتبلیغاتاش­اره کرد.ایــن برنامــه روزهــای01، 12 و 14 اســفند بــا 50 درصــد تخفیــف و دوشــنبه 31اســفند بــا 52درصد تخفیــف میزبان عالقــه مندان خواهدبود.

■ پروازکبکها­ازمشهد

نمایش «پرواز کبکها» نوشته داوود کیانیان و کارگردانــ­ی حمید کیانیان که ســال گذشــته بهعنــوان منتخــب جشــنواره بینالمللــ­ی همدان در بخش آموزشــی معرفی شده بود با هنرمندی تعدادی از مددجویان مؤسســه خیریه باران روی صحنه تاالر هنر رفته است. این نمایش به دغدغه این روزگار و فاصلهای کــه فضــای مجازی بیــن کــودک، نوجــوان و والدیــن ایجاد کــرده اســت پرداختــه و حول محــور بازی نهنــگ آبی میچرخد. بررســی دوری فرزندان و نوجوانــان از خانواده و غرق شــدن در فضای مجازی و جایــگاه ویژه پدر و مادری آگاه که نظر فرزند خود را هوشمندانه به خانــه و خانواده معطوف میکنند در طی ایننمایشبس­یارحائزاهم­یتاست. دســتیار کارگردان نمایش امیر محب علی و اپراتور و تدوینگر آن کاوه کیانیان و محمدرضا رضایــی پناه هســتند. حمید کیانیــان، مریم سلیمانخواه، پریا شیبانی، ملیحه همایونی، فاطمه بذرافشان، مرتضی جوانشیر، فاطمه خــوش انــدام و دیانا رجبی پرکنــی بازیگران نمایــش «پــرواز کبکهــا» هســتند. دیگــر عوامــل نمایــش عبارتنــد از منشــی صحنــه الهه دانشــمندی­ان، پخش کلیپ محمدرضا رضایی پناه، عکاس حســین معینــی، مدیر روابطعمومی­سمیراصالحز­اده. گــروه تئاتــر و موســیقی معلولیــن جســمی حرکتی مشهد مقدس ( بچه های باران) این نمایش را اجرا می کند این اثر نمایشــی تا 20 اسفند ساعت 19:20 در تاالر هنر روی صحنه خواهد بود. در معرفی این اثر نمایشی عنوان شده که کار برای تمام گروههای سنی مناسب است.

■ درفرهنگسرا­ینیاورانوب­رجآزادی

ســالن گوشــه فرهنگســرا­ی نیــاوران نیــز این روزهــا میزبــان دزدان کالغــی اســت. ایــن نمایش بهکارگردان­ی و طراحی زینب اســدی درباره پیرمردی است که با همسر مهربانش سالهای ســال در مزرعه آفتابگردان زندگی میکننــد و مترســکی در مزرعــه دارنــد کــه از اولین ســال ازدواج آنهــا او را ســاختند. روزی کالغهــا به مزرعه حمله میکنند ولی یکی از آنهــا بالش زخمی میشــود و نمیتواند فرار کنــد. مترســک بــه او کمــک میکنــد و با هم دوستهایخوب­یمیشوند... نویســنده ایــن نمایــش عبــاس قاصــدزاده است و بازیگران آن سامان فرشیدنیا، سعید بهمنی،ریحانهحاجی­آبادی،سهیلکمالی، عبــاس قاصــدزاده، مونــا کوشــش، ســوگند قاصدزادهمع­رفیشدهاند.موسیقیمسعو­د فکــور ومنشــی صحنــه محمدرضــا کــی زال هستند. به نظر میرســد که برج آزادی نیز در روزهای 16 و 17 اســفند مــاه در ســالن اصلــی خــود میزبــان نمایشــی برای گروه ســنی کــودک و نوجوان اســت. هرش آرمند «دختر قهرمان و میرنــوروز­ی» را در ایــن ســالن روی صحنــه خواهــد بــرد. بازیگــران ایــن نمایــش ثمین رفیعــی، عرفــان ملکــی، آنیتــا تقــوی، نیمــا عصــار، بنیامین رضــوان، آرمیــن لطفیپور، آرینا سرخابی، پروشات نصیری، صبا تقوی، آســمان رضــوان، ســبحان فشــارکی، ایمــان منظــوری، ســاتیار کریمــی، مانلــی قویــدل معرفــی شــدهاند.در ایــن اجــرا کودکان ســاز میزننــد، آواز میخواننــد، نمایــش اجــرا میکننــد، روایــت میکننــد، حــرکات آیینــی انجام میدهند، عروســک گردانی میکنند و هیچ بزرگســالی آنان را بر رو یا پشت صحنه، هدایــت نخواهد کرد. در خالصه داســتان آن آمده اســت: جادوگر، عروس سرما را زندانی میکند.پسر،باکمکخنیاگ­روشمن،باتغییر رنگ و لباس، به مبــارزه با جادوگر میروند و در راه به مشکالتی بر میخورند که... تهیهکننــد­ه این برنامه آموزشــگاه موســیقی سروســتان و نویســنده و کارگــردان آن هرش آرمند، آهنگسازی و تنظیم موسیقی هنگامه مشــهدی، طراح لباس و عروسک مهرنوش بلمه، دســتیار طــراح لبــاس فائزه شــریفی، روابطعمومی­فاطمهرشیدی، طراحپوسترو بروشورشیوا­پوریان،عکاسسیاوشح­میدی وفیلمبردار­علیمهریهست­ند.

■ کانونوادام­هاجراییکگی­متئاتر

مرکــز تولیــد تئاتــر و تئاتــر عروســکی کانــون پرورش فکــری کــودکان و نوجوانــان آخرین روزهــای اجــرای نمایــش «راز گنجــور» را میزبانیمیک­ند. گیــم تیاتــر راز گنجورکــه تا 14 اســفند مــاه در سالن بوســتان کانون روی صحنه خواهد بود بــا کارگردانی هانی حســینی و مرضیه نادری تولید شده است. در گروه طراحان آن فضای تعاملــی و ویدئــو مپینــگ را آرمــان مقــدم، عروسکها را صدف بیگدلی، لباس مرضیه نادری،تصویرسازیر­اآرینحسنون­دی،صداو آهنگسازیرا­سهیلسهیلی،پوستروبروش­وررا مرضیهسرمشق­ی،رفعتهاشمیس­یسخت ونورراهانی­حسینیبرعهد­هدارند. بازیگــران و بازیدهندگا­ن عروســکهای آن سها آردم، هانی حسینی، رامین کهن، متین گودرزی هســتند. در خالصه داســتان این اثر نمایشــی آمده اســت کــه در ســرزمینی دور، َپَلشت، دیِو پلیدیها راز شــادی را میرباید و مردمــان آن ســرزمین کم کم شــادی را از یاد میبرند. تا اینکه گنجور پســر بچــهای که نزد سیمرغبزرگش­دهاست،تصمیممیگیر­دتا شادیرابرای­مردمانسرزم­ینشپسبگیرد، امااوبهتنه­اییتوانمقا­بلهباپلشتر­اندارد...

■ نمایشهای کودک در سالنهای غیر دولتی وفرهنگسراه­ا

در ســالنهای خصوصــی نیــز نمایشهــای کــودک و نوجــوان بــه چشــم میخــورد. تماشاخانه ایران تماشــا، نمایش «حسنی و ده شلمرود» به کارگردانی سینا نورانی را روی صحنه دارد و تماشــاخان­ه کندو (جم ســنتر) اجــرای نمایــش «مبــارک و قالیچــه پرنده» بــه کارگردانی حامــد زحمتکــش را میزبانی میکنــد. در گوشــه دیگــر شــهر تهــران و در فرهنگسرایا­بنسینانیزن­مایش«ننهسرماو لباس بهار» به کارگردانی فاطمه سیدطالبی روی صحنه است. رامین کهن تا روزهای پایانی ســال نمایش «آهای کــدو کجا کجا؟» را در فرهنگســرا­ی ارســباران اجــرا میکنــد و مهــرداد نظــری هــم «حســنی و جوجــه دایناســور»ش را بــه فرهنگســرا­ی شــفق بــرده اســت. محمود تیمــوری «پلنگ تیزدنــدان» را به فرهنگسرای فردوس برده و «فیل کوچولو» کار مــاکان رضاییپــور در فرهنگســرا­ی گلستان روی صحنه است. مجتبی خمسه نیــز در همیــن فرهنگســرا نمایــش «مــن شــنگول و منگول نیســتم» را برای کودکان به اجرا در میآورد. فرهنگسرای ملل تا 17 اســفند میزبان دو نمایش «بــی بیجون» کار علــی حســنی و «دردونــه» کار مجیــد علمبیگیاست. پردیس ســینمایی بــاغ کتاب نیز تــا آخرین روزهای سال نمایشی از سینا نورایی با عنوان «خالــه پیــرزن مهربــان» را میزبانی میکند. پردیس سینمایی کورش هم نمایش «گربه ســیاه ناقال» بــه کارگردانی مرجــان قمری را روی صحنه دارد.

تاالر هنر بهعنوان یکی از دو سالن اصلی اجرای نمایشهای ویژه گروه سنی کودک و نوجوان این روزها میزبان دو نمایش «شاهزاده و خرس» نوشته و کارگردانی ماندانا عبقری و «پرواز کبکها» به کارگردانی حمید کیانیان است. «پرواز کبکها» نوشته داوود کیانیان با هنرمندی تعدادی از مددجویان مؤسسه خیریه باران روی صحنه تاالر هنر رفته است

 ??  ?? «تیستو سبز انگشتی» یکی از نمایش های اجرا شده در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
«تیستو سبز انگشتی» یکی از نمایش های اجرا شده در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran